Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-25, 09:06
  #1
Medlem
Pixlars avatar
Hur ska jag göra för att odla fram ett kastanjeträd?
Jag har försökt med torkade samt otorkade kastanjer men inget händer..

Någon som har fått fram ett kastanjeskott?
Tacksam för all information
Citera
2014-02-25, 10:53
  #2
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Jag förmodar att det är Hästkastanj (Aesculus hippocastanum) och inte äkta kastanj (Castanea sativa) du försöker odla.
Den äkta kastanjen kan trivas i växtzon 1 om läget är skyddat, men oftast utvecklas plantan till en buske.
Hästkastanjen däremot är lätt att etablera. Enklast är att plocka kastanjefröerna färska på hösten eller nu under vårvintern
Plantera i lucker väldränerad jord och vänta på att grodden skjuter fart. Håll jorden fuktig men inte blöt.
Odlar du inomhus är det viktigt att skola ut plantan försiktigt och undvika kalla nätter.
Är fröet torkad kan du blötlägga det någon dag före
Citera
2014-02-27, 08:29
  #3
Medlem
Pixlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Jag förmodar att det är Hästkastanj (Aesculus hippocastanum) och inte äkta kastanj (Castanea sativa) du försöker odla.
Den äkta kastanjen kan trivas i växtzon 1 om läget är skyddat, men oftast utvecklas plantan till en buske.
Hästkastanjen däremot är lätt att etablera. Enklast är att plocka kastanjefröerna färska på hösten eller nu under vårvintern
Plantera i lucker väldränerad jord och vänta på att grodden skjuter fart. Håll jorden fuktig men inte blöt.
Odlar du inomhus är det viktigt att skola ut plantan försiktigt och undvika kalla nätter.
Är fröet torkad kan du blötlägga det någon dag före


Tack för ditt svar.

Jag tror också att det är Hästkastanj (plockar upp kastanjer från marken vid "vanliga" kastanjeträd)
Med kastanjefröer menar du det som bland lekmän kallas kastanj, inte sant?

Jag har försökt plantera ett antal torkade samt färska. Det har nu gått ett tag och inget har ännu hänt.
Har ett antal torkade kastanjer kvar som jag får lägga i blöt nu då.

Återigen tack
Citera
2014-03-01, 11:25
  #4
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Tack för ditt svar.

Jag tror också att det är Hästkastanj (plockar upp kastanjer från marken vid "vanliga" kastanjeträd)
Med kastanjefröer menar du det som bland lekmän kallas kastanj, inte sant?

Jag har försökt plantera ett antal torkade samt färska. Det har nu gått ett tag och inget har ännu hänt.
Har ett antal torkade kastanjer kvar som jag får lägga i blöt nu då.

Återigen tack
Ja, den rödbruna ”kastanjen” finns innanför det taggiga höljet när frukterna faller från trädet är alltså växtens frö. Själv har jag erfarit att kastanjer som bara legat i en plastlåda skjutit groddar, så om du bara har fått tag på en frisk frukt borde de vara lättodlade. Utöver att ta fasta på det som ovanstående skribent skrev så gäller det att inte begrava dem alltför djupt. Ett par centimeter under jordytan duger gott.
Citera
2018-01-06, 17:27
  #5
Medlem
raskenss avatar
Har tagit reda på en del hästkastanjer som fallit till marken, den inre kärnan, inte det taggiga huset. Dom har legat i frysen i två månader, sen har jag satt dom i fuktig jord, vanlig matjord man köper i plastpåsar på Konsum.) för en månad sen, men ingenting verkar hända. Har satt dom typ 5mm under jordytan. Plockade upp dom i går för att titta men ingenting har hänt.

Läste att kärnan måste triggas igång av en köldperiod.

Hur länge ska man vänta innan kärnan skjuter skott?

Kärnorna jag plockade hade öppnats av sig själv och legat på marken ett tag, dom såg hårda, hela och friska ut, inga skador. Dom har bara legat på marken ett tag, inte torkat ut heller.
__________________
Senast redigerad av raskens 2018-01-06 kl. 17:30.
Citera
2018-01-06, 17:38
  #6
Medlem
Fröer börjar med en rot, det tar lite tid!
När den har etablerat sig under jord så börjar det spira..
Lycka 🍀 till med dina träd!
Citera
2018-01-24, 21:34
  #7
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JingJingLi
Fröer börjar med en rot, det tar lite tid!
När den har etablerat sig under jord så börjar det spira..
Lycka 🍀 till med dina träd!

Det har gått en tid nu men det syns absolut ingen aktivitet från hästkastanjerna. Dom har mörknat rejält och är inte längre mörkröda. Gräver upp dom ibland för att kontrollera.

Finns det inget knep att kicka igång processen förutom en frostperiod? ÄR det lättare att få dom att gro om dom ligger helt i vatten och kan man snitta upp dom som man gör med avokado?
Citera
2018-01-28, 10:07
  #8
Medlem
Wexthuset.com har en rätt utförlig beskrivning av hur man bäst får kastanjer att gro.

Har du kanske för kraftig och kompakt jord?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback