2014-02-25, 14:53
Medlem
Bara för att man väljer resa behöver man inte lägga 100k för att det ska vara bra. Jag gjorde något som gick totalt mot mina egna principer föra sommaren, jag tog 15k av mina studielån + 6k av egna för att få en helt fantastisk sommar. Det är inget jag ångrar nu har också betalat tillbaka pengarna till mig själv under hösten.

Tänk på att det finns saker som du kan göra nu när du är ung som du inte kan göra när du blir äldre.
Citera
2014-02-25, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Köp aktier i bioteknik!

Håller med, eller lägg pengarna i en förvaltad bioteknikfond. SEB bioteknikfond / Franklin Biotechnology
Citera
2014-02-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Förväntas den utgiften leda till nämnvärd framtida avkastning? Nej, precis. Således är det ingen investering.

Han kanske vill göra något åt livet än att bara spara varje krona han får över? Nog för att man ska vara ekonomisk men det finns faktiskt en gräns.

Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom
För att du tycker att 100k inte är så mycket pengar. Visa lite respekt till folk som inte ens har mat för dagen.

Vi har många fattiga i vårat land.

Många ensamstående kvinnor som inte ens har råd att köpa mat till sina ungar. Som är beroende av andra givmildhet för att överleva.

Nog för att det finns fattiga människor, men tjejer som skaffar barn och inte har någon inkomst får skylla sig själva.
Senast redigerad av pEddobear 2014-02-25 kl. 15:06.
Citera
2014-02-25, 15:04
Medlem
-Mystics avatar
Sätt in på Santander/Norwegian Bank, båda har mycket högre ränta än Swedbank, dessutom insättningsgaranti samt fria uttag.

Fonder/Aktier är också ett alternativ om du är villig att ta risken.
Citera
2014-02-25, 15:31
Medlem
Ephedrines avatar
Hade jag fått börja om mitt liv hade jag sparat till en lägenhet/hus utan att blinka!
Gör inte av med pengarna på skit vad du än gör bara. Visst lite kul borde du ha.
Citera
2014-02-25, 15:38
Medlem
Avanza Zero.
Citera
2014-02-25, 15:38
Medlem
ManJuices avatar
Börja prenumerera på tidningar som Bloomberg, Affärsjuridik, SvD: Näringsliv, Wall Street Journal osv. och försök "läsa om det senaste" i ca. 1-2 månader, tills du byggt ett tillräckligt kunnande om dem olika företagen. Bygg gärna vidare med lite lånade böcker om investeringar/aktier från bibblan.

Avanza/Nordnet till att börja med. Sen investerar du hälften.
Citera
2014-02-25, 15:41
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
De som säger att du ska blåsa alla pengarna på semester är idioter som aldrig kommer ha ekonomisk trygghet, bygg istället upp en buffert på tre månadslöner och investera resten i en fond med 5% avkastning. Ifall du verkligen vill åka på semester så kan du ta en sista minuten resa som vi intelligenta personer gör.
Citera
2014-02-25, 15:44
Medlem
Under---18s avatar
varför måste du göra något? kan du inte bara använda dom när du verkligen känner att du vill göra något istället?

Spara och använd kanske lite nästa gång du gör något för att få det lite extra lyxigt eller trevligt
Citera
2014-02-25, 15:59
Medlem
Fallmans avatar
Sitter i din sits med ett annat belopp, och jag spar till hus.. Bästa investering man kan göra.
Självklart ska du ut och resa om du känner för det, men bränn inte allt... Tänk inte ^vad ska jag göra med mina 100k^... Tänk på lite småsaker istället, de är minst lika kul..
Citera
2014-02-25, 16:00
Bannlyst
Fonder och investera inte i aktier som du inte har koll på.
Citera
2014-02-25, 16:04
Medlem
anitramanes avatar
Investera i DOGEcoins
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in