Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-25, 02:14
  #1
Medlem
Hallå FB!

Som rubriken säger så är jag spelberoende i spelet ''League of legends'' och jag har varit beroende senaste halv-året. Efter att jag nått stora framgångar i spelet så har det i stort sätt tagit över mitt liv, tappat livs gnistan helt enkelt. Jag kan inte få bort spelet ur mitt huvud vilket går ut på skola o diverse saker. Jag var tidigare aktiv idrottsman där jag bruka de träna 6 gånger i veckan, men nu för tiden så tar datorn över allt, o jag sitter hälsa o spelar hela dagarna. Jag bor i Stockholm, o nej det är inte brist på saker att göra, men jag tar mig aldrig ut för att göra något socialt.

Varför jag postar detta är för att jag vill ha hjälp hur jag skulle kunna bli av med beroendet, eller varför inte dela med era egna erfarenheter!
Kanske lite rörigt eller allmänt dåligt skrivet men jag hoppas att budskapet gick fram.
Tack på förhand!
Citera
2014-02-25, 02:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelberoendekille
Hallå FB!

Som rubriken säger så är jag spelberoende i spelet ''League of legends'' och jag har varit beroende senaste halv-året. Efter att jag nått stora framgångar i spelet så har det i stort sätt tagit över mitt liv, tappat livs gnistan helt enkelt. Jag kan inte få bort spelet ur mitt huvud vilket går ut på skola o diverse saker. Jag var tidigare aktiv idrottsman där jag bruka de träna 6 gånger i veckan, men nu för tiden så tar datorn över allt, o jag sitter hälsa o spelar hela dagarna. Jag bor i Stockholm, o nej det är inte brist på saker att göra, men jag tar mig aldrig ut för att göra något socialt.

Varför jag postar detta är för att jag vill ha hjälp hur jag skulle kunna bli av med beroendet, eller varför inte dela med era egna erfarenheter!
Kanske lite rörigt eller allmänt dåligt skrivet men jag hoppas att budskapet gick fram.
Tack på förhand!
Avinstallera, gör dig av med datorn. Det är som vilket annat beroende som helst. Se till att inte "använda" det så blir du "frisk"!

Allt handlar om att du inte kan hantera det, hjärnan VILL ha spelet. Lycka till
Citera
2014-02-25, 02:49
  #3
Medlem
HerrRandoms avatar
Hur många timmar om dan lirar du typ? Sätt upp mål att lira typ, 1h mindre per vecka så du tar de lugnt och försiktigt ^_^ samtidigt som du går tillbaka till att träna igen, köp ett gymkort om du tycker de känns värt!
Citera
2014-02-25, 02:52
  #4
Medlem
GanjaMoons avatar
vilken substans finns det i lol som är beroendeframkallande?nej du är snarare en svag individ som borde omyndigförklaras,klipp dig och ta tag i ditt liv och sluta tyck synd om dig
Citera
2014-02-25, 03:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelberoendekille
Hallå FB!

Som rubriken säger så är jag spelberoende i spelet ''League of legends'' och jag har varit beroende senaste halv-året. Efter att jag nått stora framgångar i spelet så har det i stort sätt tagit över mitt liv, tappat livs gnistan helt enkelt. Jag kan inte få bort spelet ur mitt huvud vilket går ut på skola o diverse saker. Jag var tidigare aktiv idrottsman där jag bruka de träna 6 gånger i veckan, men nu för tiden så tar datorn över allt, o jag sitter hälsa o spelar hela dagarna. Jag bor i Stockholm, o nej det är inte brist på saker att göra, men jag tar mig aldrig ut för att göra något socialt.

Varför jag postar detta är för att jag vill ha hjälp hur jag skulle kunna bli av med beroendet, eller varför inte dela med era egna erfarenheter!
Kanske lite rörigt eller allmänt dåligt skrivet men jag hoppas att budskapet gick fram.
Tack på förhand!

Ta bort ditt konto. Jag skulle inte vara sugen på att börja om oavsett om LoL var lika beroendeframkallande som heroin. Eller sälj burken om du inte har någon form av självkontroll och köp en gammal skitdator som du endast kan ha en flik av Google chrome uppe åt gången på.


Citat:
Ursprungligen postat av HerrRandom
Hur många timmar om dan lirar du typ? Sätt upp mål att lira typ, 1h mindre per vecka så du tar de lugnt och försiktigt ^_^ samtidigt som du går tillbaka till att träna igen, köp ett gymkort om du tycker de känns värt!

1 timme i veckan? Det är ett game.. Känns inte som att hans beroende blir borta för det.

Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
vilken substans finns det i lol som är beroendeframkallande?nej du är snarare en svag individ som borde omyndigförklaras,klipp dig och ta tag i ditt liv och sluta tyck synd om dig

+1
Citera
2014-02-25, 03:12
  #6
Medlem
Powens avatar
Förstör datorn! Sen efter ett tag så har du inget sug. Förstör inte din ungdom på att sitta och lira lol hela dagarna det kommer du ångra senare. Hade en polare som var sjukt spelberoende av world of warcraft han lira ungefär konstant och när hans dator gick sönder så han inte kunde spela så börja han göra andra sociala saker efter någon vecka. Då tänkte han inte på wow alls längre efter ett tag.
Citera
2014-02-25, 03:30
  #7
Medlem
Jag var fast i LoL under en period samtidigt som jag missbrukade concerta 10x55g om dagen, fick sjuka winstreaks i ranked typ 25 wins i rad med akali top.. combinationen var oslagbar så jag nötte på som fan under långa perioder
Citera
2014-02-25, 03:42
  #8
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Skaffa ett jobb.

Jag var tidigare riktigt beroende av WoW och raidade 6 dagar i veckan. Den sjunde dagen spendare jag till att göra andra saker på WoW. Jag sjukanmälde mig i genomsnitt tre dagar i veckan från skolan för att spela WoW. Även fast jag inte gjorde något speciellt i spelet när jag inte raidade så mådde jag bra av att bara vara inloggad i spelet. Flyga runt i cirklar var något jag ofta gjorde eftersom jag rushade igenom veckans dos av aktiviteter på en natt. Men ändå så kändes det bra på något konstigt vänster, det var helt enkelt bara gott att stirra på min wow gubbe.

Mitt spelberoende gick över skolan och familjen, även fast de inte sa mycket om det så kände jag att ett stort negativt tryck kom från mina föräldrar. Mina vänner ansåg att jag spelade för mycket och försökte ofta att dra mig ur hemmet genom att försöka ta med mig på aktiviteter som jag väldigt ofta nekade till.
Jag blev lat och gjorde inte mina dagliga sysslor, när jag gjorde dem så gjorde jag dem halvdant och snabbt för att komma tillbaka till spelet så fort som möjligt. Ett exempel av detta var att jag aldrig vek mina kläder efter att jag tvättade dem. Hade allt i en hög som jag plockade ur som är ett väldigt lat beteende enligt mig.
Innan framgången på WoW så var jag och är idag en väldigt produktiv person som alltid gör saker ordentligt och rätt. Men spelet gjorde mig till en person som jag inte var glad med, visst var jag glad i spelet. Men utanför hemmet, långt från min dator blev jag dyster och apatisk. Jag ville bara ta mig hem och spela spel.

Min pappa ordnade att jag skulle få jobb på hans väns företag. Eftersom jag aldrig hade pengar eftersom jag spenderade allt på wowguld och spel, levde på endast studiebidraget. Så ville jag gärna ha ett jobb så att jag skulle kunna ha råd med mer spel och guld tänkte jag då.
Det var riktigt jobbigt i början när jag var tvungen att lämna min guild för att jag skulle jobba kväll när min guild raidade.
När lönen trillade in och jag inte hade en guild att spela i längre så började jag istället umgås med mina vänner och slutligen la jag av med spelet helt i flera månader. Efter ett tag saknade jag inte spelet alls, så när jag var hemma umgicks jag med min familj och dagen efter åkte jag till skolan. På helgerna umgicks jag med mina vänner som är mycket roligare än att sitta hemma på en lördag kväll och bli sur på p12 som inte kan spela.
Jag spelar WoW nu, men väldigt sällan. Visst kommer jag alltid sakna att vara en av de bästa på servern, men i slutändan är det endast pixlar i spelet som gör en glad. Idag har jag insett att i riktiga livet finns det mycket mer och oväntat som kan göra en glad.

Jag förstår att du är duktig i spelet och när man är bra på något så vill man gärna fortsätta göra det. Tyvärr så är inte dator/tv-spel den sundaste hobbyn om man inte gör sig själv ett levebröd på det. Att leva på datorspel kan uppfattas som något riktigt bra för en gamer, att få spela spel och få betalt är en dröm för många. Men när man sitter där och spelar sitt spel missar man så mycket ute i det riktiga livet som i slutändan kommer att uppskattas mer än spelet om man tar del av det.
Spel är ett sånt otrolig tidsslöseri, visst - det är riktigt kul. Men i slutändan är det inte värt något. Jag är ganska säker på att man som 70 åring ångrar att man spenderade hela sin ungdom på att sitta hemma och spela spel när man istället kunde gjort så mycket annat ute i det verkliga livet och upplevt minnen för livet.
Jag minns en hel del goda stunder från WoW som jag säkert kommer minnas för livet. Men det jag upplevt utanför datorn är mycket mer uppskattat än WoW-minnena.
__________________
Senast redigerad av DagsForEnRiesen 2014-02-25 kl. 04:00.
Citera
2014-02-25, 06:34
  #9
Medlem
När jag är hemma så finns det inget att göra förutom att sitta vid datorn. Så jag brukar vara ute med vänner och då tänker jag knappt på spel längre. Testa vara med polarna?
Citera
2014-02-25, 10:27
  #10
Medlem
annars är det bara att bli "bannad" lämmna game helatiden, tillslut kommer en temp ban, osv osv,
inte svårt, förstår inte vad folk tycker är så "kul" med "LoL", lirar det max en gång i månaden och får alltid runt 10-1-23...

Spelet går segt, simpla champs...
Provat Dota2?
Citera
2014-02-25, 10:50
  #11
Medlem
frihetskrigares avatar
Jag tror inte riktigt på att det existerar någonting som kallas spelberoende. Folk som säger det verkar tro att det går att jämföra med att man är beroende av droger eller något liknande.

Det är bara att ta bort spelet och stänga av datorn och inte använda den på ett par dagar så har du glömt skiten. Det viktigaste är väl egentligen att hitta någonting annat att göra som att till exempel skaffa sig ett arbete, börja träna, börja umgås med andra människor eller hitta något intresse bara.
Citera
2014-02-25, 11:30
  #12
Medlem
HamWorths avatar
Hur lyckas man bli beroende av ett så repetitivt och enformigt spel? Jag har aldrig förstått detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback