Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-28, 12:58
  #13
Medlem
Hade batteriet givit ett par stabila timmar till eller åtminstone varit utbytbart så skulle det varit väldigt intressant.
Citera
2014-02-28, 13:16
  #14
Medlem
Jag vill varna alla Linux användare!

Många nya laptops, framförallt från HP och Acer har ett wifi och bluetooth kort från MediaTek (MT7630). För detta kort finns inga drivrutiner på grund av att MediaTek vägrar släppa dessa. Det finns drivrutiner men enbart på förinstallerade ubuntudatorer, efter uppdatering är wifi dock kört på även dessa.


Se upp för MT 7630!
Citera
2014-02-28, 17:04
  #15
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Hade batteriet givit ett par stabila timmar till eller åtminstone varit utbytbart så skulle det varit väldigt intressant.

Nu har inte jag "developer edition". Den fick jag inte tag i när jag skulle köpa min Dell XPS 13, min är den "vanliga" som hade Windows 8 förinstallerat. Jag fick blåsa in Linux själv på den. Denna datorn är det bästa datorköp jag gjort måste jag säga. Vet dock inte vart du fått det ifrån att batteriet inte skulle vara utbytbart? http://www.youtube.com/watch?v=V9m8i4z7jqA

Jag hatar allt vad powersave heter, jag kör jämt allt eller inget. Har inget att klaga på batteritids-mässigt. Å andra sidan kör jag sällan ner batteriet helt heller.

Startar upp på nolltid trots full systemkryptering, reagerar underbart trots att jag ibland kör 2 virtuella windows 7 burkar samtidigt plus host operativet.

De delar som inte varit helt hundra är att jag i början hade problem med drivrutinerna till touchpaden samt nätverkskortet. Touchpaden hängde sig ibland och nätverkskortet vägrade koppla upp sig ibland. Dessa problem har dock försvunnit i takt med uppdateringar i Ubuntu. Tror även att om man köper developer edition så är den nog helt stabil på dessa punkter redan från början.
__________________
Senast redigerad av Bent Metal 2014-02-28 kl. 17:06.
Citera
2014-03-01, 21:27
  #16
Medlem
Del 4: "Batteriet är inbyggt i datorn och kan inte bytas av kunden."
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps...h&isredir=true

Citat:
Ursprungligen postat av Bent Metal
Nu har inte jag "developer edition". Den fick jag inte tag i när jag skulle köpa min Dell XPS 13, min är den "vanliga" som hade Windows 8 förinstallerat. Jag fick blåsa in Linux själv på den. Denna datorn är det bästa datorköp jag gjort måste jag säga. Vet dock inte vart du fått det ifrån att batteriet inte skulle vara utbytbart? http://www.youtube.com/watch?v=V9m8i4z7jqA

Jag hatar allt vad powersave heter, jag kör jämt allt eller inget. Har inget att klaga på batteritids-mässigt. Å andra sidan kör jag sällan ner batteriet helt heller.

Startar upp på nolltid trots full systemkryptering, reagerar underbart trots att jag ibland kör 2 virtuella windows 7 burkar samtidigt plus host operativet.

De delar som inte varit helt hundra är att jag i början hade problem med drivrutinerna till touchpaden samt nätverkskortet. Touchpaden hängde sig ibland och nätverkskortet vägrade koppla upp sig ibland. Dessa problem har dock försvunnit i takt med uppdateringar i Ubuntu. Tror även att om man köper developer edition så är den nog helt stabil på dessa punkter redan från början.
Citera
2014-03-01, 21:39
  #17
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Jag hade tänkt köpa en bärbar dator som enbart skall användas för Linux kanske mer bestämt Ubuntu.
Jag tänker inte nämna en specifik modell, men vill du köra Linux så satsa på en Thinkpad. IBM var tidigt väldigt aktiv på linuxsidan, hårdvaran är väldokumenterad och stöds under lång tid, många ingenjörer, programmerare etc använder Thinkpads. Plus att det är väldigt trevliga maskiner.

Kan ändå ge några tips på maskiner.

T440 i någon version
X240
X1 Carbon från 2014.
__________________
Senast redigerad av hakro807 2014-03-01 kl. 21:42.
Citera
2014-03-02, 15:37
  #18
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Del 4: "Batteriet är inbyggt i datorn och kan inte bytas av kunden."
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps...h&isredir=true

Ja jo det är klart om man inte vågar öppna upp datorn så kan man ju inte byta det. Om du kollar på länken jag postade i förra inlägget så ser du dock att det är simpelt att byta om man inte är teknologiskt efterbliven.
Citera
2014-03-02, 16:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bent Metal
Ja jo det är klart om man inte vågar öppna upp datorn så kan man ju inte byta det. Om du kollar på länken jag postade i förra inlägget så ser du dock att det är simpelt att byta om man inte är teknologiskt efterbliven.

Vad Dell menar när dom skriver "kan inte bytas av kunden" är:
Att ha med sig ett extra batteri i väskan som man byter till när det första batteriet tar slut är inte funktionellt. Det är klart att det går, på samma sätt som att du kan byta till en större SSD om den gamla blir full.
Det är dock inget du gör på 30 sekunder ombord på spårvagnen.
Citera
2014-03-02, 17:56
  #20
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Vad Dell menar när dom skriver "kan inte bytas av kunden" är:
Att ha med sig ett extra batteri i väskan som man byter till när det första batteriet tar slut är inte funktionellt. Det är klart att det går, på samma sätt som att du kan byta till en större SSD om den gamla blir full.
Det är dock inget du gör på 30 sekunder ombord på spårvagnen.

Självklart inte. Vill man ha en dator med så mycket batteritid som möjligt ska man väl överhuvudtaget inte tänka på en ultrabook då dessa sällan har batteri som man "snabbt" kan byta. Bättre då att köpa något annat och ett gäng extrabatterier om man nu känner att det är viktigt.

Thinkpads (som redan nämnts) kanske inte är så dumt för dina behov isf: http://blog.laptopmag.com/all-day-st...ting-notebooks
__________________
Senast redigerad av Bent Metal 2014-03-02 kl. 18:01.
Citera
2014-03-04, 13:31
  #21
Avstängd
Hagringens avatar
Thinkpad x240 har batteri man kan byta när datorn är på.

http://shop.lenovo.com/us/en/laptops...x-series/x240/

Du kan tanka upp den otroligt mycket. Kan bli väldigt kraftigt, och har låååååång batteritid. Hade jag köpt en dator idag hade det blivit den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback