• 1
  • 2
2014-02-24, 21:55
Medlem
theGrus avatar
Jag har ett SD-kort till min kamera som jag använt till att föra över ett skolarbete från en dator till min. Filen som jag förde över var en .m2t-fil och går att öppna i VLC. När jag sen ville använda kameran för att ta bilder står det helt plötsligt att minneskortet är skrivskyddat. När jag stoppar in kortet i datorn för att ta bort .m2t-filen står det "Objektet ”Namn.m2t” kan inte flyttas till papperskorgen eftersom det inte får raderas.". Vill använda kameran för att ta bilder med imorgon. Hur får jag bort den jäkla filen? Går inte att formatera kortet från kameran heller
Citera
2014-02-24, 21:57
Medlem
BNCs avatar
Där är en liten "spak" på ena sidan av minneskortet, ändra den till det andra läget.

Googlade fram en bild:
http://coolabhay.com/wp-content/uplo...SDCardlock.jpg
Citera
2014-02-24, 23:18
Medlem
theGrus avatar
BNC Vet inte hur det har gått till, men jag har ingen spak Det står "lock" på ena sidan av kortet, men finns ingen spak att dra med är det kört nu?
Citera
2014-02-25, 00:06
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theGru
BNC Vet inte hur det har gått till, men jag har ingen spak Det står "lock" på ena sidan av kortet, men finns ingen spak att dra med är det kört nu?
Då bygger du en själv med lim och papper.
Citera
2014-02-25, 00:19
Medlem
theGrus avatar
hur?
Citera
2014-02-25, 00:22
Medlem
StigAllans avatar
Ta en knappnål och ändra läge på omkopplaren om plastbiten har gått av.
Tryck inte så hårt med nålen, bara så att det känns att den tar.
Citera
2014-02-25, 00:28
Medlem
theGrus avatar
Försökte mig på något med ett örhänge, men det kändes som allt satt fast där inne :S vågade inte gräva runt för mycket av rädsla för att något skulle gå sönder…
Citera
2014-02-25, 00:35
Medlem
theGrus avatar
Sen tror jag jag kan ha hittat hur knappen trillat av. minneskortet är typ trasigt. Längst upp på baksidan har den svarta plasten lossnat och dom små "pinnarna" över det guldiga också -_- kanske dags att skaffa ett helt nytt minneskort helt enkelt...
Citera
2014-02-25, 00:39
Medlem
epost72s avatar
Jag skulle testat att sätta en tejpbit på kanten istället.
Misstänker att det sitter en liten kännare i läsaren som avgör om det är skyddat eller ej.
Ungefär som kassettband eller VHS:er förr i tiden
Citera
2014-02-25, 00:50
Medlem
theGrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag skulle testat att sätta en tejpbit på kanten istället.
Misstänker att det sitter en liten kännare i läsaren som avgör om det är skyddat eller ej.
Ungefär som kassettband eller VHS:er förr i tiden

Alltså, en tejpbit i själva glipan då eller?
Var inte så jättegammal då kassettband och VHSer hade sina glansdagar, så jag hann inte riktigt upptäcka deras fulla potential det jag kunde var att få tillbaka själva bandet när det fastnade i spelaren
Citera
2014-02-25, 00:55
Medlem
StigAllans avatar
Kolla efter var plastbiten satt och se om det finns något kvar av den.
Har du tur så syns det ganska bra, mitt SD-kort har en gul plastbit. Ta sedan något väldigt vasst och spetsigt och sätt den i resterna av plastbiten.
Det ska inte krävas några stora krafter för att ändra läge på brytaren tycker jag.
Citera
2014-02-25, 01:03
Medlem
theGrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Kolla efter var plastbiten satt och se om det finns något kvar av den.
Har du tur så syns det ganska bra, mitt SD-kort har en gul plastbit. Ta sedan något väldigt vasst och spetsigt och sätt den i resterna av plastbiten.
Det ska inte krävas några stora krafter för att ändra läge på brytaren tycker jag.

Hittar inga plastbitar och har som sagt petat runt med ett örhänge typ två gånger. Allt sitter fast finns inget som rör på sig alls
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in