Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-24, 21:26
  #1
Medlem
Ookels avatar
Hej.

Finns det någon som sitter på mer information angående tonåringen som byggde en bomb i sitt hus i Habo 1992?

Har sökt lite på internet och hittat en kort artikel som förklarar fallet lite grann.

http://web.mirakulix.org/pub/text/thelib01/302.TXT


Jag bodde i närheten den kvällen då bomben small (c.a. 4 hus ifrån), då jag inte var speciellt gammal så kommer jag tyvärr inte ihåg detta. Mina föräldrar hävdar dock att det small fruktansvärt högt och det hördes mycket väl in i vårt hus.

Enligt rykten så skall bomben ha varit så pass kraftig så att alla husets ytterväggar skall ha förflyttat sig c.a. 10cm.

Vad är ATCP? Och vad var syftet med bomben? Bara en nyårsraket eller skulle den användas för något mer illegalt?

Fanns det någon mer i huset när bomben sprängdes? I så fall, klarade dom sig?
Citera
2014-02-24, 21:33
  #2
Medlem
Jestermedgesters avatar
Visste inte ens om detta, att folk bygger bomber i lilla Habo. Hoppas det kommer fram lite information till dig, kommer följa tråden
Citera
2014-02-24, 21:38
  #3
Medlem
Ookels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jestermedgester
Visste inte ens om detta, att folk bygger bomber i lilla Habo. Hoppas det kommer fram lite information till dig, kommer följa tråden


Jag har vetat om det väldigt länge men har aldrig tänkt på det för ens nu. Det verkar ganska intressant.
Citera
2014-02-24, 21:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ookel
Vad är ATCP? Och vad var syftet med bomben?

https://www.flashback.org/t136218
Citera
2014-02-24, 23:44
  #5
Medlem
Ookels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
https://www.flashback.org/t136218

Ok men vad är syftet med att bygga dessa bomber? Bara nyfikenhet?
Citera
2014-02-25, 09:41
  #6
Medlem
Syftet med såna bomber när tonårskillar gör dom är väl en fet smäll på ett enkelt sätt. När självmordsbombare gör dom, döda och förstöra på ett enkelt sätt.

Men ämnet är så opålitligt, känsligt och högexplosivt så det är precis livsfarligt att hantera, det detonerar som löst pulver av slag, tryck, värme, friktion, ja typ av vad fan som helst .
Citera
2014-02-25, 22:16
  #7
Medlem
klinger75s avatar
Gick i parallellt klass till honom , det var vid tiden mycket snack om atcp på den skolan och hade till och med tillverkats vid skolan av några av kemiingenjörsstudenterna . Vi hade stora planer på att tillverka det också i vårar kompisgäng . Tänker att det lika gärna kunde varit jag...

Han kom tillbaka efter något år till skolan på besök , har för mig att ett öga en hand mindre och en del andra skador . Tror han fick hörseln tillbaka delvis iallafall .
Citera
2014-03-08, 05:28
  #8
Medlem
FenixFTWs avatar
Har bara svaga minnen av vad jag hört för länge sedan om detta, men har för mig att han miste synen på ett öga, har också hört att väggarna flyttade på sig. Ryktet har alltid varit att han skulle bygga nån form av smällare/fyrverkeri, men det är bara vad föräldrar/lärare har berättat när det kommit på tal. Så han kanske hade något annat i sinnet, men det vet jag inget om.

Detta visste du säkert redan, men de kanske var intressant ändå.
Citera
2021-04-17, 09:02
  #9
Medlem
Jag hade nog precis flyttat ifrån Habo vid denna tid men befann mig där mycket ändå med vänner osv. Har dock inget minne av detta idag(konstigt)
Vem var stjärnan och vart?
Hjälp mig friska upp minnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback