Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-01, 18:50
  #121
Medlem
rainbowias avatar
Personligen tycker jag det är en större skräll att Northug blir tvåa på femmilen än vinner sprinten.

Fy vad offtopic märker jag nu. Är det inte dags att starta en Inför-OS-tråd där man kan diskutera vad som hänt med Italien? 2 medaljer enligt gracenote
Citera
2017-11-01, 19:51
  #122
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fy vad offtopic märker jag nu. Är det inte dags att starta en Inför-OS-tråd där man kan diskutera vad som hänt med Italien? 2 medaljer enligt gracenote

Det lär dock skramla in ytterligare någon medalj i alpint, där Italien har riktigt vassa namn utöver Paris både på herr- och damsidan: Fill, Mölgg, Goggia, Brignone och Curtoni (om inte någon är skadad?). Kanske kan det även bli någon medalj i skidskytte, där framför allt damlaget är starkt - Wierer har ett VM-silver i Jaktstart från 2016, Runggaldier tog VM-bronset på Distansen i år, där även Vittozzi och Sanfilippo blev fyra resp. femma i sprinten, och man tog OS-brons i mixstafetten 2014.

Men, visst, Italien lär inte hävda sig särskilt högt i medaljligan.
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2017-11-01 kl. 20:01.
Citera
2017-11-01, 20:46
  #123
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det lär dock skramla in ytterligare någon medalj i alpint, där Italien har riktigt vassa namn utöver Paris både på herr- och damsidan: Fill, Mölgg, Goggia, Brignone och Curtoni (om inte någon är skadad?). Kanske kan det även bli någon medalj i skidskytte, där framför allt damlaget är starkt - Wierer har ett VM-silver i Jaktstart från 2016, Runggaldier tog VM-bronset på Distansen i år, där även Vittozzi och Sanfilippo blev fyra resp. femma i sprinten, och man tog OS-brons i mixstafetten 2014.

Men, visst, Italien lär inte hävda sig särskilt högt i medaljligan.

Tror en del på de alpina damerna. Fast som sagt extremt läge för Italien, så sent som Lillehammer 94 var de 4:a i medaljligan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Medalj...terspelen_1994
Citera
2017-11-08, 13:32
  #124
Avstängd
Tja, Kajsa Kling lär inte göra något bättre. Hon låg ändå väldigt bra till i SuperG vid
mellantiden innan hon körde ur. Men att störta utför berg i hög hastighet och känna
sig deprimerad verkar vara en omöjlig kombination.

Inte heller lär de kvinnliga konståkarna göra det bättre än 2014. Av uppenbara skäl.
Citera
2017-11-08, 14:32
  #125
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Inte heller lär de kvinnliga konståkarna göra det bättre än 2014. Av uppenbara skäl.

Hmm? Du var visst en negativ rackare. Viktoria Helgesson slutade 27:a av 30 startande i Sochi, så knappast en övermäktig uppgift för Matilda Algotsson att placera sig bättre.

Helgesson hade 47.84 poäng i kortprogrammet 2014 och Algotsson hade 56.91 poäng när hon blev tvåa i CS Nebelhorn Trophy i september och OS-kvalade. De sju bästa tjejerna från den tävlingen har OS-kvalat och Algotsson slog alltså fem av sex konkurrenter och var mindre än 0.5 poäng från segern.

https://en.wikipedia.org/wiki/Figure...ies%27_singles
https://en.wikipedia.org/wiki/2017_C..._Trophy#Ladies
Citera
2017-11-27, 11:01
  #126
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Personligen tycker jag det är en större skräll att Northug blir tvåa på femmilen än vinner sprinten.

Fy vad offtopic märker jag nu. Är det inte dags att starta en Inför-OS-tråd där man kan diskutera vad som hänt med Italien? 2 medaljer enligt gracenote

Känns som att Petters bästföredatum kan ha gått ut. Dessutom måste han ju vara en av de
4 bästa norrmännen för att alls få starta.

T o m Sundby håller på att passeras av en landsman nu.
Citera
2017-11-27, 11:29
  #127
Medlem
mishimas avatar
Det mesta tyder ju på att vi återigen måste luta oss mot längdåkarna. Det har inte hänt så mycket med bredden på de här fyra åren. Det är ju en högrisksituation. Flopp för skidåkarna och vi riskerar att stanna på ett par tröstmedaljer.
Citera
2017-11-27, 11:57
  #128
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Neureuthers skada gör att myhrer rankas som trea av gracenote
Citera
2017-11-27, 12:37
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det mesta tyder ju på att vi återigen måste luta oss mot längdåkarna. Det har inte hänt så mycket med bredden på de här fyra åren. Det är ju en högrisksituation. Flopp för skidåkarna och vi riskerar att stanna på ett par tröstmedaljer.

Freestyleåkningen och skicross måste kunna inbringa mer än ett brons. De är ungefär lika bra nu som då, men underpresterade i Sotji.

Själv kommer jag inte kolla så mycket på om vi slår 15 medaljer. Vi ska ta mer än två guld, helst runt fem. Nilsson sprint, Damer sprintstafett, Kalla 10 fritt, Lag Edin, Näslund skicross, Lagevent alpint känns som de uppenbara guldchanserna där alla är och nosar på favoritskapet. Sen finns det andra som kan höja sig, med betoning på höja sig. Typ Hansdotter, Myhrer, Tre Kronor, damcurlingen, andra längdåkare är mer medalj- än guldkandidater.
Citera
2017-11-27, 13:35
  #130
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Freestyleåkningen och skicross måste kunna inbringa mer än ett brons. De är ungefär lika bra nu som då, men underpresterade i Sotji.

Själv kommer jag inte kolla så mycket på om vi slår 15 medaljer. Vi ska ta mer än två guld, helst runt fem. Nilsson sprint, Damer sprintstafett, Kalla 10 fritt, Lag Edin, Näslund skicross, Lagevent alpint känns som de uppenbara guldchanserna där alla är och nosar på favoritskapet. Sen finns det andra som kan höja sig, med betoning på höja sig. Typ Hansdotter, Myhrer, Tre Kronor, damcurlingen, andra längdåkare är mer medalj- än guldkandidater.

Rabblar man upp alla seriösa guld- eller medaljchanser så tycker jag att ungefär en tredjedel brukar slå in. Då räknar jag sådana som under säsongen har gjort prestationer som är likvärdiga med medalj eller guld, som att vinna världscuptävlingar eller ta pallplatser. Har vi sex seriösa guldchanser tar vi två-tre.
Citera
2017-11-27, 14:01
  #131
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det mesta tyder ju på att vi återigen måste luta oss mot längdåkarna. Det har inte hänt så mycket med bredden på de här fyra åren. Det är ju en högrisksituation. Flopp för skidåkarna och vi riskerar att stanna på ett par tröstmedaljer.

Vet inte riktigt vad på vilket sätt bredden borde ha blivit bättre, möjligtvis med undantag för alpint då. Att vi skulle ha fått fram några duktiga aktiva i backhoppning, nordisk kombination, short track, bob, rodel eller skeleton har väl inte varit realistiskt att förvänta sig.
Citera
2017-11-27, 14:09
  #132
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vet inte riktigt vad på vilket sätt bredden borde ha blivit bättre, möjligtvis med undantag för alpint då. Att vi skulle ha fått fram några duktiga aktiva i backhoppning, nordisk kombination, short track, bob, rodel eller skeleton har väl inte varit realistiskt att förvänta sig.

Klart det är orealistiskt i de sporterna, men fler medaljchanser i alpint och skidskytte tycker jag borde varit realistiskt att skapa på fyra år. Tyvärr har det stått rätt still.

Dock så måste något hända på sikt, men det finns inget som helst ljus i sikte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback