Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-24, 18:26
  #1
Medlem
swehardrockers avatar
Saknade en tråd i ämnet och vill gärna diskutera vad ni anser Sverige kan göra bättre i nästa OS. Fyra år är en lång tid emellan och under den här tiden hinner man klart analysera och träna upp sig inför nästa omgång.

Själv anser jag och hoppas på att Emil Jönsson kan komma upp bättre nästa gång. Samt hoppas jag även på en bättre tre kronor comeback (hur detta ska ske vet jag ej ). Ge mig era svar är nyfiken på att höra
Citera
2014-02-24, 18:46
  #2
Medlem
Stigaxelsixtens avatar
Emil Jönsson kommer vid nästa olympiska spel vara så gott som 33 bast, ingen har vunnit ett sprintguld så gammal. Sprintbanan kommer även att vara i klassisk stil, vilket inte är Emils bästa.
Citera
2014-02-24, 18:47
  #3
Medlem
SmartSvenks avatar
För Hockeyns del så kan vi börja med att skaffa en riktig Hockeytränare. Kanske ta med spelare som HEDMAN..

Hoppas bara att Kalla håller bra form tills dess
Citera
2014-02-24, 18:49
  #4
Medlem
Stigaxelsixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSvenk
För Hockeyns del så kan vi börja med att skaffa en riktig Hockeytränare. Kanske ta med spelare som HEDMAN..

Hoppas bara att Kalla håller bra form tills dess

Ja, då är tant Björgen förhoppningsvis borta också. En trettioettårig Charlotte mot OS guld, inte på något sätt orealistiskt.
Citera
2014-02-24, 19:26
  #5
Medlem
Alpina skidåkare som inte åker ur, hockeyn borta så man slipper höra om hockey dagarna i ända trots att andra idrottare gör saker bättre.

Vinna i curling.
Citera
2014-02-24, 19:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigaxelsixten
Emil Jönsson kommer vid nästa olympiska spel vara så gott som 33 bast, ingen har vunnit ett sprintguld så gammal. Sprintbanan kommer även att vara i klassisk stil, vilket inte är Emils bästa.
Det blir givetvis svårt att vinna ett sprintguld som 33-åring, men det är inte omöjligt. Att han skulle vara sämre i klassiskt håller jag inte med om. Det är snarare där han är som bäst. En förutsättning för honom är en relativt lätt bana med mycket diagonal på slutet, likt banorna i Stockholm eller Drammen, eller möjligen ett kortare stakupplopp med diagonal in mot upploppet så att farten in på upploppet är ganska låg, likt Kuusamos sprintbana.
Citera
2014-02-24, 19:45
  #7
Medlem
B-Dawks avatar
OS Sotji 2014 --> Vintersport
/Moderator
Citera
2014-02-24, 21:01
  #8
Medlem
Erik88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigaxelsixten
Emil Jönsson kommer vid nästa olympiska spel vara så gott som 33 bast, ingen har vunnit ett sprintguld så gammal. Sprintbanan kommer även att vara i klassisk stil, vilket inte är Emils bästa.


Åja, visserligen så är det kanske sant. Det orkar jag i vilket fall inte kolla upp det nu. Men Hattestad fyller 32 om två månader. Steget till en 33 årig OS-mästare är med andra ord inte direkt långt. Sedan kan du hävda hit och dit att det inte var någon riktig final eftersom folk föll. Men Hattestad såg bra ut under hela tävlingen och hade lätt kunnat vinna en final helt utan incidenter också.

Nu till vad Sverige kan göra mot Sydkorea. Pumpa in mer pengar i sporter såklart. Satsa långsiktigt och brett i sporter med många potentiella medaljer i. Få ut många nya på världscupsscenen i skidskytte. Det motiverar till att få unga skidskyttar att träna mer och hårdare.

Sedan på ännu längre sikt få igång verksamhet i alla sporter där det finns chanser till fler en två guld. Satsa mycket på skridsko (20 guld delas ut i short track och hastighets grenarna).
Citera
2014-02-25, 12:58
  #9
Medlem
Hade varit kul med satsningar på en större bredd. Alla behöver inte vara medaljkandidater. Det vore kul med lite svenskar (kanske med potential att skrälla) i sporter som backhoppning (speciellt eftersom ju en svensk var stilbildande för hur sporten ser ut idag, och nordisk kombination borde vi ju vara bäst på med tanke på vilka längdåkare vi har...), rodel, skridsko med flera som knappt visas på tv nu för att det inte är några svenska deltagare. Framförallt short track är riktigt kul att titta på så där önskar jag mig fler svenskar. Idag är det för mycket fokus på längdåkningen vilket förvisso är kul, men hur det går vid nästa generationsskifte vet vi om vi tittar bak på OS 94-02.

Skulle behöva en större bredd i extremsporterna också så att det finns ett stöd underifrån för de medaljhopp som med ett undantag misslyckades den här gången. Jag tror man har mindre press på sig om man har fler landsmän i samma gren.

Inte direkt trådens ämne men någon som vet om det tillkommer eller försvinner några grenar till nästa vinter-OS?
Citera
2014-02-25, 13:31
  #10
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Inte direkt trådens ämne men någon som vet om det tillkommer eller försvinner några grenar till nästa vinter-OS?
Jag tror inte att det är helt fastställt, tävlingsprogrammet till Sotji spikades ca tre år innan spelen. Inga ändringar än så länge: http://www.pyeongchang2018.org/horiz...3/sub03_03.asp
Citera
2014-02-25, 13:44
  #11
Medlem
Det är faktiskt ganska mycket vi kan göra. En större satsning på skicross, freestyle och snowboard där vi redan idag kan nå finalplatser. Här borde vi kunna få medaljer.

Vi har goda traditioner i alpint och skridsko. Framför allt i den sistnämnda idrotten undrar jag hur bra konkurrensen verkligen är. Det är nog för sent att få fram nya stjärnor till 2018 men väl till 2022skulle vi med rätt satsning kunna nå riktigt långt.

I Sverige har vinteridrottandet reducerats till skidåkning (ibland med gevär) och ishockey. Det är lite synd att vi inte kan lära av Norge. Fram till 80-talet höll vi någorlunda jämna steg.
Citera
2014-02-25, 13:56
  #12
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Det är faktiskt ganska mycket vi kan göra. En större satsning på skicross, freestyle och snowboard där vi redan idag kan nå finalplatser. Här borde vi kunna få medaljer.

Vi har goda traditioner i alpint och skridsko. Framför allt i den sistnämnda idrotten undrar jag hur bra konkurrensen verkligen är. Det är nog för sent att få fram nya stjärnor till 2018 men väl till 2022skulle vi med rätt satsning kunna nå riktigt långt.

I Sverige har vinteridrottandet reducerats till skidåkning (ibland med gevär) och ishockey. Det är lite synd att vi inte kan lära av Norge. Fram till 80-talet höll vi någorlunda jämna steg.
Glöm inte den ädla sporten curling med frukstund på programmet!

Kommer det sten i maskineriet får man väl lägga den sporten på is ett tag, annars lär ju moståndarna sopa banan med en. Fast lite skottepengar vid vinst att ta hem till ens bo vore ju kanske något?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback