Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-21, 11:09
  #13
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosher
Av en slump lyssnade jag på Borås polisradio ikväll och det var minst sagt roande! Direkt när jag klickade igång hörde jag en kvinna säga "nu kommer helikoptern *wiowiowio*", tror hon härmade en siren? Hon fortsatte sedan prata om att det är snorhalt på vägen, bilar har svårt att ta sig upp för någon backe och något om trafikkaos. Det följdes av en lång paus med inslag av andra människor som snackar nummer på engelska etc.

Efter en stund kom kvinnan tillbaka, och nu hördes även en annan kvinna i radion och följande dialog utspelade sig:
K1: "men om jag fortsätter vara inloggad får jag mer betalt"
K2: "joo... men om dom kollar upp dig så..."
K1: "äh det tror jag inte"

Ytterligare en paus inträffade och när de kom tillbaka började de skämta om att gömma sig i buskarna vid Sjögunnarsbo(?) och ta på sig masker? Tydligen hade kvinnorna extremt roligt för de skrattade mer och mer... En paus till, och sedan började de med någon slags stadsguiding: "till vänster har ni åsunden...", "ja här har ni ICA öppet 7-22, 7-22!".

I slutet påstod K2 att "vem som helst kan lyssna på detta via internet", varav K1 motsatte sig detta: "verkligen? kan man inte kolla upp sådant?"
K2 loggade då in på något system och sa "det verkar vara lugnt, det är bara vi två inloggade"...
Detta skedde mellan 20-22 och kommer från PolisRadio.net Borås (http://polisradio.net/lyssnalive.htm)
Var det verkligen två poliser som pratade med varandra? Allt ska ju gå via RAKEL och vara krypterat nu, så det känns mer som att några tonåringar leker lite, speciellt med tanke på hur flummigt de två "poliserna" uppförde sig...

Ber om ursäkt för stökigt inlägg, är väldigt trött men ville skriva inlägget innan allt är bortglömt...

Låter som turistguide
Citera
2018-02-14, 03:36
  #14
Medlem
Hypokondrias avatar
Hört att flera inom media numera lyssnar på polis & räddningstjänst via rakel.
Bla.i Malmö & Göteborg sägs det att många av nyhetsfotograferna har tillgång till dessa ?

Någon som vet mer ?
Citera
2018-02-14, 17:03
  #15
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Hört att flera inom media numera lyssnar på polis & räddningstjänst via rakel.
Bla.i Malmö & Göteborg sägs det att många av nyhetsfotograferna har tillgång till dessa ?

Någon som vet mer ?
De måste nog ha någon form av tillstånd för det.

Jag vet när polisradion var analog som man kunde lyssna på, att känsliga uppgifter tog dom på telefon. Jag köpte nyligen en radiomottagare till datorn som tar in allt mellan 500 kHz till 1.7 GHz. Kan säkert ta in RAKEL, men inte dekryptera det. Ska tydligen gå att lyssna o dekryptera enklare GSM-telefoner, men har inte gjort det. Gjorde en tråd om det, men det verkar inte vara nått större intresse för det.
(FB) Tråden om att lyssna på radiovågorna i etern via datorn med scanners o dyl.

EDIT 1: Radiomottagare menar jag, inte sändare.

Kan meddela att den andra verkar ha försvunnit i posten...
Men de är i princip samma grej, ville bara ha antennerna. Ske se om jag hittar en ny. Det är ju inte alltför mycket pengar.

EDIT 2: Jag beställde nyss en ny, med antenner, dock var den lite dyrare, 242,76 kr. Hoppas nu att den kommer fram.
https://www.ebay.com/itm/RTL-SDR-Blo...s/332552110179
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2018-02-14 kl. 17:18.
Citera
2018-02-25, 11:13
  #16
Medlem
smoker27s avatar
Har man kommit på hur man lyssnar av Rakel än

Mvh
Smoker
Citera
2018-03-02, 02:16
  #17
Medlem
CenterMins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Har man kommit på hur man lyssnar av Rakel än

Mvh
Smoker


det är "digitalt" i.e. det är IP, i.e. det går över INTERNET.. förstår inte att folk är okunniga så att prata om frekvenshoppningar, i.e. TDM.

en rakelenhet är i det närmaste en "software" defined handheld. varje grej som poliserna har är som en dator. någon skrev bl.a. att man hade en GPS funktion vilket förstärker den bilden jag fått..

kort svar på frågan, Nej. Du kan inte lyssna av poliser och Ica 7-22 var nog ett skämt. Därmed inte sagt att det inte finns UI som kan komma åt det och att det inte går att hacka sig in på.. .

vad vet jag.. det är över kl 02 och jag kan inte sova.
Citera
2018-03-02, 02:24
  #18
Medlem
CenterMins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenterMin
det är "digitalt" i.e. det är IP, i.e. det går över INTERNET.. förstår inte att folk är okunniga så att prata om frekvenshoppningar, i.e. TDM.

en rakelenhet är i det närmaste en "software" defined handheld. varje grej som poliserna har är som en dator. någon skrev bl.a. att man hade en GPS funktion vilket förstärker den bilden jag fått..

kort svar på frågan, Nej. Du kan inte lyssna av poliser och Ica 7-22 var nog ett skämt. Därmed inte sagt att det inte finns UI som kan komma åt det och att det inte går att hacka sig in på.. .

vad vet jag.. det är över kl 02 och jag kan inte sova.


MEN man skulle kunna av lyssna på den om man hade en stingray och var nära en polisman/polisbil eller annan polisradio. Då kan man snappa upp allt som går, inklusive 2g, 3g och lte.. men det är högst olagligt att göra. intressant nog är köpet av stingray inte olagligt, vet mig fan varför men jag antar att tullen skulle ta den i beslag om man beställde hem en sån grej. sen är priset ganska hög och det finns omfattande end user certificate förenade med köpet som gör det hela lite komplicerad..

kort svar är fortfarande, NEJ så in i helvete!
Citera
2018-03-03, 09:43
  #19
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenterMin
MEN man skulle kunna av lyssna på den om man hade en stingray och var nära en polisman/polisbil eller annan polisradio. Då kan man snappa upp allt som går, inklusive 2g, 3g och lte.. men det är högst olagligt att göra. intressant nog är köpet av stingray inte olagligt, vet mig fan varför men jag antar att tullen skulle ta den i beslag om man beställde hem en sån grej. sen är priset ganska hög och det finns omfattande end user certificate förenade med köpet som gör det hela lite komplicerad..

kort svar är fortfarande, NEJ så in i helvete!

Tack för svaret
Citera
2018-03-03, 22:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenterMin
MEN man skulle kunna av lyssna på den om man hade en stingray och var nära en polisman/polisbil eller annan polisradio. Då kan man snappa upp allt som går, inklusive 2g, 3g och lte.. men det är högst olagligt att göra. intressant nog är köpet av stingray inte olagligt, vet mig fan varför men jag antar att tullen skulle ta den i beslag om man beställde hem en sån grej. sen är priset ganska hög och det finns omfattande end user certificate förenade med köpet som gör det hela lite komplicerad..

kort svar är fortfarande, NEJ så in i helvete!

Vad är en "stingray" och hur används den? Mig veterligt är det lagligt att avlyssna allt som
sänds via radio. Enda undantaget är polisens fartradar om mottagaren är monterad i en bil.
Citera
2018-03-04, 12:44
  #21
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Vad är en "stingray" och hur används den? Mig veterligt är det lagligt att avlyssna allt som
sänds via radio. Enda undantaget är polisens fartradar om mottagaren är monterad i en bil.
Tror det är en sån här som menas:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stingray_phone_tracker
Citera
2018-04-05, 06:03
  #22
Medlem
CenterMins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Vad är en "stingray" och hur används den? Mig veterligt är det lagligt att avlyssna allt som
sänds via radio. Enda undantaget är polisens fartradar om mottagaren är monterad i en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tror det är en sån här som menas:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stingray_phone_tracker


https://arstechnica.com/tech-policy/...-growing-risk/

https://www.documentcloud.org/docume...e-3-26-18.html

https://apnews.com/d716aac4ad744b4ca...mpression=true


Här har ni "stingray" in-action!
Citera
2018-04-05, 06:05
  #23
Medlem
CenterMins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Tack för svaret

se ovan!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback