• 1
  • 2
2014-02-23, 23:57
Medlem
Bondmorans avatar
Hej på er.
Jag är ny på premiere pro och stötte på problem direkt... Jag har en film som jag filmat med mobilen som jag ska redigera i premiere pro.

Om jag bara spelar upp filmen direkt från finder så är allt ok med ljud och bild, men när jag lägger till den i timelinen i premiere så synkar bara ljudet en liten stund och sedan blir det fel. Det hamnar liksom efter.

Vad händer?

Jag har filmat med mobilen, en samsung galaxy note 3 har jag. 29,74 fps står det när jag markerar klippet och kollar i premiere.

Enligt specen på samsungs hemsida så står det så här:

Videoformat Format: MP4, M4V, 3GP, WMV, ASF, AVI, FLV, MKV, WEBM Codec: MPEG4, H.263, H.264, VC-1, VP8, WMV7 / 8, MP43, Sorenson Spark, HEVC
Videoupplösning UHD videouppspelning (4 K)
Video bildfrekvens 60 fps
Ljudformat Format: MP3, M4A, 3GA, AAC, OGG, OGA, WAV, WMA, AMR, AWB, FLAC, MIDI, XMF, MXMF, IMY, RTTTL, RTX, OTA MP3, AAC, AAC+, eAAC+, AMR-WB, AMR-NB, Vorbis, FLAC, WMA, WAV

Någon som kan hjälpa mig?
/Bondmoran
Citera
2014-02-24, 16:09
Medlem
up2yous avatar
Som jag fattar det så filmar din telefon 60 fps. Öppna ett nytt projekt med 60 fps så borde det funka tycker jag.
Citera
2014-02-24, 16:31
Medlem
Sadomans avatar
29,74 låter lite konstigt. Kolla i infon i Findern och se vad du får för info om filen där. Eller kolla i Quicktime player. Analysera filen ordentligt. Premiere kan missta sig. Och är filens framerate tex 29,97 eller 25 fps så blir ljudet ur synk efter ett tag. Kontrollera fps nån annanstans än i Premiere och är det fel tvinga Premiere att acceptera den riktiga framraten via Interpret Footage.
Citera
2014-02-24, 17:40
Medlem
Bondmorans avatar
Testade att markera klippet och med hjälp av interpret footage ändra till 60 fps men då blev det helknas... jag lät som en chipmunk....

I finder ser jag ingen info om fps :-(

I quick time står det 29,83 fps.

Testade med interpret footage och ändrade till 29,83 men det hjälpte inte, det blev snarare aningen sämre.

/Bondmoran
Citera
2014-02-25, 00:04
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondmoran
Testade att markera klippet och med hjälp av interpret footage ändra till 60 fps men då blev det helknas... jag lät som en chipmunk....

I finder ser jag ingen info om fps :-(

I quick time står det 29,83 fps.

Testade med interpret footage och ändrade till 29,83 men det hjälpte inte, det blev snarare aningen sämre.

/Bondmoran

Ingen detaljerad info i Findern? Du kanske filmat i en jobbig codec. Men om Quicktime kan spela filen så tycker man att MacOs kan identifiera den...
60 fps tror jag inte du filmat på. Tror kameran kan filma i 60 fps. Men skumt att inget funkar. Kan det vara så jobbigt att du filmat med en variabel bildhastighet? Testa vidare. 29.97 fps är en "riktig" fps. Samma med 25 fps. Allt däremellan är bara mysko...
Citera
2014-02-25, 11:40
Medlem
Bondmorans avatar
Testade att ändra till 29,97 men det hjälpte inte alls. Testade även med 25 och det blev helknas! Då lät jag som en karl...

Vad ska jag göra???

:-(
Citera
2014-02-25, 17:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondmoran
Testade att ändra till 29,97 men det hjälpte inte alls. Testade även med 25 och det blev helknas! Då lät jag som en karl...

Vad ska jag göra???

:-(

Premiere kanske helt enkelt inte klarar av codecen. Du får nog testa att konvertera den till ett annat filformat, något som är enklare för Premiere att arbeta med. Idealet är en quicktime i AppleProRes men den codecen kanske du inte har. Men det bör vara en codec med lite kompression. Så lite som möjligt. Filstorleken kommer bli mycket större dock så se till att du har hårddiskutrymme. Ljudet bör konverteras till .aiff. Man kan göra en hel del konverteringar i Quicktimeplayer. Än mer med Quicktime Pro.
Citera
2014-02-25, 21:25
Medlem
Bondmorans avatar
Var inne i quicktime nu men förstår inte hur jag ska göra. Kan du hjälpa mig?

Ska jag använda mig av "exportera"? Där kan jag ju bara välja:

1080p: MPEG-video i formatet H.264 med 10 Mbit/s och en upplösning på upp till 1920 x 1080.
720p: MPEG-video i formatet H.264 med 7,5 Mbit/s och en upplösning på upp till 1280 x 720.
480p: MPEG-video i formatet H.264 med 3 Mbit/s och en upplösning på upp till 640 x 480.
iPad, iPhone, iPod touch och Apple TV: Ett fönster öppnas där du kan välja enhetskompatibilitet.
Endast ljud: Endast AAC-ljudspår.
iTunes: Se Spara en film i iTunes.

Eller hur gör jag?
Citera
2014-02-26, 00:25
Medlem
Bondmorans avatar
Hej igen
Nu testade jag att helt enkelt ändra speed/duration på bara ljudklippet. Jag ändrade till 100,2 och då blev ljudet perfekt :-D

MEN....

När jag exporterade filmen för att lägga den på youtube så blev resultatet precis lika fel som innan... SUCK!!

Gjorde jag något fel i inställningarna som gjorde att det blev fel? Går jag till projektet i premiere så är inställningen kvar och det låter bra men efter exporten så är det fel igen.

Jag använde dessa inställningar när jag exporterade:

(drar mer allting för säkerhets skull)

Export Settings:

Format: H.264
Checkboxes Export Video and Export Audio

Basic Video Settings:

Width: 1,920
Height: 1,080
Frame Rate: 23.976
Field Order:Progressive
Aspect: Square Pixels (1.0)
TV Standard: NTSC
Profile: Main
Level: 5.1
Checkbox Render at Maximum Depth

Bitrate Settings

Bitrate Encoding: VBR, 2 pass
Target Bitrate [Mbps]: 10
Maximum Bitrate [Mbps]: 40

Checkboxes Use Maximum Render Quality and Use Previews

Basic Audio Settings

Audio Codec: AAC
Sample Rate: 48000 Hz
Channels: Stereo
Audio Quality: High

Bitrate Settings

Bitrate [kbps]: 320

Advanced Settings

Precedence: Bitrate
Citera
2014-02-26, 22:39
Medlem
Sadomans avatar
Frame Rate: 23.976? Vad har klippet för framerate egentligen? Du har haft 29.83 och 29.74 innan. Om du renderar ut i en annan framerate så kan det hända att ljudet och videon inte funkar så bra ihop.
Citera
2014-02-27, 00:07
Medlem
Bondmorans avatar
Hm, det tänkte jag inte på.

Klippet är 29,74 enligt Premiere och i QuickTime 29,83.

Jag ändrade aldrig framerate när jag valde att spara klippet. Jag antog att det skulle sparas i den fps som klippet var i men så är det tydligen inte.

Jag kollade nu och det går ju inte att skriva in vad man vill där utan man måste välja och det finns ingen som stämmer.

Hur gör jag då?
Citera
2014-02-27, 02:34
Medlem
Sadomans avatar
Premiere kör med standarder. HD, SD, PAL, NTSC osv. Det är därför man inte kan skapa filer i vilken upplösning som helst i vilken framerate som helst. Men jag tror nog man kan skapa ett eget customproject men då måste man liksom börja om från första början igen. Men du kom nånstans genom att bara ändra ljudet. Testa tolka om klippet till en standard framerate som 29.97 fps, som verkar vara närmast klippets framerate, och sen tweakar med ljudet tills det låter rätt igen så kanske du kan rendera ut en fungerande fil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in