Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-23, 23:20
  #1
Medlem
Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en MacBook. Jag har helt och hållet tappat hopp om PC och känner att jag blivit sviken av mina två tidigare PC tillverkare. Jag sitter just nu med en mid 2011 laptop från Dell som sjunkit som en sten i mina ögon, trackpad som lever sitt eget liv, batteritid på 20 min, döda pixlar och dålig ventilation. Jag gick nyss tillbaka till iPhone efter 2 år med android och jag blev påmind om hur mycket jag gillar Apple igen.

Jag vill som sagt köpa en MacBook Pro och har kollat lite på 15", min nuvarande dator är på 17" så en 13" känns lite för liten. Kommer den billigaste 15" klara av de flesta Adobe programmen, musikproduktion via Logic, 1080p filmtittande och hålla sig relativt sval och tyst under arbete? Min nuvarande gjorde "heatmarks" på mitt bord vid användning av Photoshop.

Jag vet att Apple har bra kvalitet på sina produkter men jag bara undrar nu, kommer batteritiden bli jättedålig efter två eller tre år? Och till sist, jag vet att skärmarna på alla macbooks är blanka, hur stort problem upplever ni mbp ägare att reflektioner är?

Som sagt, kommer den billigaste (16.5k med studentrabatt) MacBook Pro 15" klara av det jag listade tidigare, spel skiter jag totalt i då jag har min stationära PC till det. Tack för mig!
Citera
2014-02-23, 23:57
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Går det inte att gå dem med matta skärmar?
Citera
2014-02-24, 01:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omeprasol
Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en MacBook. Jag har helt och hållet tappat hopp om PC och känner att jag blivit sviken av mina två tidigare PC tillverkare. Jag sitter just nu med en mid 2011 laptop från Dell som sjunkit som en sten i mina ögon, trackpad som lever sitt eget liv, batteritid på 20 min, döda pixlar och dålig ventilation. Jag gick nyss tillbaka till iPhone efter 2 år med android och jag blev påmind om hur mycket jag gillar Apple igen.

Jag vill som sagt köpa en MacBook Pro och har kollat lite på 15", min nuvarande dator är på 17" så en 13" känns lite för liten. Kommer den billigaste 15" klara av de flesta Adobe programmen, musikproduktion via Logic, 1080p filmtittande och hålla sig relativt sval och tyst under arbete? Min nuvarande gjorde "heatmarks" på mitt bord vid användning av Photoshop.

Jag vet att Apple har bra kvalitet på sina produkter men jag bara undrar nu, kommer batteritiden bli jättedålig efter två eller tre år? Och till sist, jag vet att skärmarna på alla macbooks är blanka, hur stort problem upplever ni mbp ägare att reflektioner är?

Som sagt, kommer den billigaste (16.5k med studentrabatt) MacBook Pro 15" klara av det jag listade tidigare, spel skiter jag totalt i då jag har min stationära PC till det. Tack för mig!


Innan när jag gick på gymnasiet (började 2006) hade jag den första macbooken som vi fick av skolan, i princip allas batterier dog innan vi gick ut gymnasiet (min brukade lägga av vid 66% och laddarens sladd smälte på flera stycken), kan tillägga att det var den första macbooken som kom ut. Min nuvarande mbp är late 2011, köpte den i december 2011 alltså. Batteritiden har ju börjat bli lite sämre, men det är normalt efter dryga två år oavsett vilken dator man har. Den håller ju fortfarande i 3h minst, bara jag som blir nojjig när den droppar under 20%.

Mellan de två datorerna hade jag en sony vaio som jag köpte för 10k, batteriet var kasst efter ett år...


Den blanka skärmen kan vara irriterande vid solljus och då främst vid utomhusbruk då den kan vara omöjlig att använda. Sen ser den ju skitigare ut än vad en matt gör. Dock är det inget som stör förutom en varm vårdag man vill plugga ute. Men hur många varma dagar har vi i Sverige?

Jag har ingen aning om specifikationerna på den du tittar på nu, min har 4gb ram samt 2,4ghz intel i5 processor (vet inte hur viktigt sånt de facto är, men folk snackar jämt om det). Photoshop går fint, sitter man med den i knät och täpper till fläkten så kan det börja låta och bli varmt. Annars går det bra med alla program. FÖRUTOM Football Manager av någon anledning då datorn jämt låter som en italiensk hora (för att citera min kompis ) när man spelar den skiten.

EDIT: Min är 13'' och det enda jobbiga är att det blir lite tight om man typ har två dokument uppe, men annars är det jävligt smidigt då min Vaio var på 16,4'' och kändes klumpig.
Citera
2014-02-24, 07:16
  #4
Medlem
Specsen på den jag funderar på är:

2,0 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,2 GHz
8 GB 1600 MHz minne
256 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Pro Graphics

Jag ska gå in på nån affär som säljer macbooks och känna efter hur jag känner med en 13'', enda anledningen att jag vill ha en 15'' är för att jag någonstans i bakhuvudet har fått för mig att större är bättre men nu när du nämner det så känns min nuvarande 17'' rätt stor och klumpig.

Jag förstår att batteritiden blir sämre med åren men huvudsaken för mig är ändå att datorn fortfarande går att använda som en bärbar dator efter två år. Den jag har nu är mer eller mindre stationär vid det här laget.
Citera
2014-03-26, 14:49
  #5
Medlem
Även jag funderar på den datorn :-)
Köpte du den å isf blev du nöjd?
Citera
2014-03-26, 16:00
  #6
Medlem
R4hu7s avatar
Jag har en MacBook Pro 15" som jag köpte 2010.
Och alla dina "krav" som du listar funkar fint med en MBP Klart den kan bli het om du har igång flera "tunga" program samtidigt men löser sig ofta men en kylplatta att ha under datan.

Jag brukar redigera filmer och leka i Photoshop med min Mac och det fungerar prima ballerina.
Citera
2014-03-28, 17:40
  #7
Medlem
Är riktigt sugen på att köpa en Mac jag också, men är lite fundersam.
Finns det ens några med Nordiskt tangentbord ?
Även att dem är surt dyra så in i gör ju inte saken bättre, men ja visst man betalar för kvaliten.
Det problemet jag har är att jag hittar fan ingen som jag vill ha, mitt krav är egentligen ingen speldator, utan någon dator med bra batteritid, snygg & ej plastig(apple ). Det enda som hindrar mig från att slå till på en apple direkt är egentligen priset och OSX.. :/ Vet inte vad jag vill, help please
Citera
2014-03-28, 17:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wangox
Är riktigt sugen på att köpa en Mac jag också, men är lite fundersam.
Finns det ens några med Nordiskt tangentbord ?
Även att dem är surt dyra så in i gör ju inte saken bättre, men ja visst man betalar för kvaliten.
Det problemet jag har är att jag hittar fan ingen som jag vill ha, mitt krav är egentligen ingen speldator, utan någon dator med bra batteritid, snygg & ej plastig(apple ). Det enda som hindrar mig från att slå till på en apple direkt är egentligen priset och OSX.. :/ Vet inte vad jag vill, help please

Du kan få alla Apple-datorer med svenskt-tangentbord (nåja, sålänge du inte köper den i andra länder)
Vill du inte ha OS X så föreslår jag att du kollar på ett annat märke (eller kör Bootcamp)
Citera
2014-03-28, 18:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wangox
Är riktigt sugen på att köpa en Mac jag också, men är lite fundersam.
Finns det ens några med Nordiskt tangentbord ?
Även att dem är surt dyra så in i gör ju inte saken bättre, men ja visst man betalar för kvaliten.
Det problemet jag har är att jag hittar fan ingen som jag vill ha, mitt krav är egentligen ingen speldator, utan någon dator med bra batteritid, snygg & ej plastig(apple ). Det enda som hindrar mig från att slå till på en apple direkt är egentligen priset och OSX.. :/ Vet inte vad jag vill, help please
Apples datorer är extremt välbyggda, snabba, snygga. Touchpaden är 100ggr bättre än de som finns på PCs (det är natt och dag). Vad exakt är det med OS X som du inte gillar? Du kan ju installera Windows på den men det är lite som att hälla ketchup på ostron.
Citat:
Ursprungligen postat av Omeprasol
Specsen på den jag funderar på är:

2,0 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,2 GHz
8 GB 1600 MHz minne
256 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Pro Graphics

Jag ska gå in på nån affär som säljer macbooks och känna efter hur jag känner med en 13'', enda anledningen att jag vill ha en 15'' är för att jag någonstans i bakhuvudet har fått för mig att större är bättre men nu när du nämner det så känns min nuvarande 17'' rätt stor och klumpig.

Jag förstår att batteritiden blir sämre med åren men huvudsaken för mig är ändå att datorn fortfarande går att använda som en bärbar dator efter två år. Den jag har nu är mer eller mindre stationär vid det här laget.
Min MacBook Air börjar närma sig 4 år nu och fungerar lika bra nu som när jag köpte den.
Citera
2014-03-28, 18:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Apples datorer är extremt välbyggda, snabba, snygga. Touchpaden är 100ggr bättre än de som finns på PCs (det är natt och dag). Vad exakt är det med OS X som du inte gillar? Du kan ju installera Windows på den men det är lite som att hälla ketchup på ostron.

Min MacBook Air börjar närma sig 4 år nu och fungerar lika bra nu som när jag köpte den.

Okej. Det där med bootcamp har jag aldrig hört talas om faktiskt Lät ju ändå rätt bra ifall man inte skulle gilla OSX, men jag är såklart öppen för att testa det och ge det en ärlig chans.

Mitt mål med en dator förr var ju att få så mycket prestanda som möjligt så man kunde spela, och visst är det trevligt, men mycket spelar ju roll med hur snabb en dator är. Har nu kommit underfund och när jag studerar på högskola att jag vill ha en dator som jag kan lita på, som är snabb, smidig (och inte vara beroende av en strömkabel till datorn). Spelar gör jag inte heller numera, då man har inte tid, samt att man har ett ps3 som man gör det på istället.

Så mina krav är inte så höga, men apple datorerna är ju så jävla snygg, skitfin kvalite verkligen, så det är de som jag är mest sugen på..
Det som gör mig mest tveksam är priset. Riktigt riktigt saftigt för en student, även om man har pengar att lägga på en dator.. :/

Har spanat ut att jag kan få studentrabatt genom Mecenat och då ser priserna ut enligt följande:
*Macbook Air(Nya) 8095:-
*Macbook Pro Retina(Nya) 10795:-
*Macbook Pro(icke retina?) 9895:-

En slutsats man kan dra redan nu är att Apple inte är för någon med dålig eknomi, men det visste vi redan.
__________________
Senast redigerad av wangox 2014-03-28 kl. 18:42.
Citera
2014-03-28, 19:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wangox
Okej. Det där med bootcamp har jag aldrig hört talas om faktiskt Lät ju ändå rätt bra ifall man inte skulle gilla OSX, men jag är såklart öppen för att testa det och ge det en ärlig chans.

Mitt mål med en dator förr var ju att få så mycket prestanda som möjligt så man kunde spela, och visst är det trevligt, men mycket spelar ju roll med hur snabb en dator är. Har nu kommit underfund och när jag studerar på högskola att jag vill ha en dator som jag kan lita på, som är snabb, smidig (och inte vara beroende av en strömkabel till datorn). Spelar gör jag inte heller numera, då man har inte tid, samt att man har ett ps3 som man gör det på istället.

Så mina krav är inte så höga, men apple datorerna är ju så jävla snygg, skitfin kvalite verkligen, så det är de som jag är mest sugen på..
Det som gör mig mest tveksam är priset. Riktigt riktigt saftigt för en student, även om man har pengar att lägga på en dator.. :/

Har spanat ut att jag kan få studentrabatt genom Mecenat och då ser priserna ut enligt följande:
*Macbook Air(Nya) 8095:-
*Macbook Pro Retina(Nya) 10795:-
*Macbook Pro(icke retina?) 9895:-

En slutsats man kan dra redan nu är att Apple inte är för någon med dålig eknomi, men det visste vi redan.
Hur ofta byter du PC? Jag kommer ha kvar min MacBook Air ett år till förmodligen, så då är det 9500kr delat på fem år. Det är sällan jag ser någon ha en PC kvar så länge. Så slår du ut det på hur länge du kan ha kvar den är de inte så dyra.

Skillnaden på <1000kr gör att det är helt meningslöst att kolla på MBP utan retina. Skillnaden på hur mycket dator du får väger upp de hundralapparna direkt.
Citera
2014-03-28, 20:13
  #12
Medlem
kongoss avatar
Köpte en Macbook Air 13" förra veckan:

1.3GHz dual-core Intel Core i5 processor
Turbo Boost up to 2.6GHz
Intel HD Graphics 5000
4GB memory
128GB flash storage1

Funkar hur bra som helst, batteritiden är grym, den är lätt, och den blir aldrig varm. Sitter mycket i Photoshop CS6, Final Cut och Logic Pro X och det funkar fint. Hade en Macbook Pro 15" innan, den var också grym. Men föredrar man att flänga runt och inte kör cp-tunga program på datorn så är ju Air att föredra eftersom den väger som en kvarting whiskey. Jag är helnöjd. Vande mig vid 13" på ett par dagar och nu känns det asanice.

...sen undrar jag hur stjärnan som klurade på att köpa Mac men var tveksam till OSX tänkte. Det är ju det du betalar för. Vilken stjärna du är. Men stoppa in Windows 8 i den du.

MVH kongos
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback