Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-23, 20:12
  #1
Medlem
Hej, vill resa antingen till Indien eller Thailand nästa vinter. Hur är stränderna i Indien jämfört med Thailand? Hur är prisskillnaderna om vi jämför där det inte är turistområden? städer i indien vs Bankok, pattaya etc? Vart kommer man träffa mest folk ha roligast som ensam ressenär?
Citera
2014-02-23, 22:33
  #2
Medlem
BernardLoutres avatar
Det beror på Dig. Vill Du ha sol, bad och relaxa, åk till Thailand. Vill Du ha exotiska äventyr (kan vara både positivt och negativt) och upplevelser som Du kommer att minnas, åk till Indien. Är Du ensam tjej, åk inte till Indien.
Citera
2014-02-25, 00:21
  #3
Moderator
Neksnors avatar
En jämförelse av befolkningstäthet (invånare/kvadratkilometer), avrundade siffror.

Bangkok: 5300
Delhi: 12000
Mumbai: 22000
London: 5300
Stockholm: 3600

Siffrorna kommer från Wikipedia och ska antagligen inte användas för livsavgörande beslut, men ger en liten indikation av trängseln du kan förvänta dig.

En skillnad är också att Thailand är aningen större än Sverige till ytan, Indien är ca 7 gånger så stort som Sverige. Så antagligen har Indien, sett i meter, mer fina stränder än Thailand, men också mer slum och fattigdom, bland annat.
Citera
2014-02-25, 09:11
  #4
Medlem
Kungens.hands avatar
Strand-mæssigt så vinner Thailand øverlægset. Strænderna i Indien suger då vattnet ær oklarare æn avloppsvatten. Om du nu inte åker till Andaman Islands eller dylikt.

Indien ær mycket billigare och intressantare. Thailand ær vackert och bekvæmt.
Citera
2014-03-06, 21:48
  #5
Medlem
Kan väl egentligen bara uttala mig om Indien då jag inte varit i Thailand.

Men Indien är fantastiskt. Goa speciellt då det är lite av en light version av landet i övrigt.

Maten är super, människorna helt underbara, kulturen spännande, vädret asnice, stränderna vackra. Vattnet är dock inte jättefint men ändå bra tycker jag.

Har inte träffat någon som varit i Indien och varit besviken...

Ska man åka ner som sexturist antar jag att Thailand är bättre dock...

Droger är dock väldigt utbrett i Goa, men det är bara att tacka nej om man är sådan....
Citera
2014-03-13, 02:45
  #6
Medlem
Wargs avatar
Jag var 9-11 någonting när jag var i Indien så min syn av Indien färgades såklart av perspektivet man har i den åldern. Jag uppskattade inte kultur och dylikt då, vilket det säkert fanns massor av. Men vad som präglade min syn av Indien var fattigdomen och smutsen. Vart man än är så är det sällan längre än ett stenkast till misär och smuts. Kommer ihåg att jag som 10-åring blev omringad av små grupper med barn i min ålder som höll fram händerna och tiggde, var väldigt traumatiskt, och det var så i princip överallt. Kommer ihåg att jag började gråta några gånger för att man blir så pass jagad.
Löshundar överallt, standard visserligen utanför Sverige.
Vattnet var hyfsat i Kerala har jag för mig, men finare i Thailand.

Det är väldigt väldigt smutsigt och det luktar väldigt illa på många ställen. Luktade sopor/rutten apa i halva Bombay..

Folk försöker blåsa en hela tiden, vilket de visserligen gör i alla länder men när folk är fattiga i Indien så är de fattiga - de är inte som en hal turk i Alanya som kränger fejkparfymer.

10 % av befolkningen beräknas vara involverad i traffickingen av barn/unga tjejer. Människosynen är vedervärdig i och med kastsystemen.

Vi såg inte så mycket andra turister, var 12 år sedan, och vi var mest i Kerala i södra Indien men även i Bombay och Bangalore (tror jag - vi flög inrikes i Indien och åkte tåg).

Positivt var dock maten, den är god! Men man får inte dricka alkohol, det fick man i alla fall inte då. Turister drack ju ändå på restauranger, men då fick man dricka ur flaskor gömda i papperspåsar under bordet. Kom polisen förbi och såg det så blev det problem.

Finns säkert lite mer cleana områden, särskilt nu tio år senare, och kultur finns det definitivt - men med tanke på all misär, äckliga dofter, smuts överallt, vedervärdig människosyn och sjukdomar/parasiter så vill jag aldrig igen åka dit. En månad i Indien räcker för mig.


Thailand är mer städat, lite renare, kanske aningen bättre människosyn (dock illa) men föga intressant. Finns trevliga stränder och mycket party. Varit där två gånger och står inte ut med alla bartjejer som står och drar i en och gapar, samt alla gamla gubbar som går runt med 50 år yngre tjejer. Men finns såklart områden som Koh Lanta där man slipper sådant, lite lugnare områden mer inriktat på att slappna av och bada.
Citera
2014-03-13, 20:50
  #7
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Jag var 9-11 någonting när jag var i Indien
Det var mycket länge sedan och Indien har utvecklats i snabb takt de senaste åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Warg
… Det är väldigt väldigt smutsigt och det luktar väldigt illa på många ställen. Luktade sopor/rutten apa i halva Bombay. …
Vi måste ha besökt helt olika Mumbai. Jag har bott i Mumbai minst en månad / år de senaste 20 åren. Ditt förtal av Mumbai har ingenting med den underbara och fantastiska och spännande stad jag har besökt.

Citat:
Ursprungligen postat av Warg
… Folk försöker blåsa en hela tiden …
Ser man nyanländ och förvirrad ut så är de klart att de försöker. Det råkar även indiska turister ut för när de kommer till Stockholm. Det är frivilligt att se förvirrad och lättlurad ut och låta sig blåsas.

Citat:
Ursprungligen postat av Warg
… 10 % av befolkningen beräknas vara involverad i traffickingen av barn/unga tjejer. …
Visst. Vem har lurat i dig sådan skit eller bara rent skitsnack. Påståendet att 150 miljoner indier skulle vara "involverad i traffickingen av barn/unga tjejer" är bara löjligt. Det låter mer som Thailand dit miljoner svenskar åker varje år bara för att köpa fnask.

Citat:
Ursprungligen postat av Warg
… Människosynen är vedervärdig i och med kastsystemen. …
Kastsystemet i Indien skiljer sig inte nämnvärt mot det svenska kastsystemet. I Sverige umgås man inte eller gifter sig över kastgränserna ungefär som i Indien. Se över din egen människosyn innan du klagar på andras.

Citat:
Ursprungligen postat av Warg
… Men man får inte dricka alkohol …
Är det därför det finns systembolag och serveringstillstånd för restauranger i Indien?

Du borde verkligen återvända till Indien och bilda dig en bättre uppfattning.
Citera
2014-03-17, 04:17
  #8
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Det var mycket länge sedan och Indien har utvecklats i snabb takt de senaste åren.


Vi måste ha besökt helt olika Mumbai. Jag har bott i Mumbai minst en månad / år de senaste 20 åren. Ditt förtal av Mumbai har ingenting med den underbara och fantastiska och spännande stad jag har besökt.


Ser man nyanländ och förvirrad ut så är de klart att de försöker. Det råkar även indiska turister ut för när de kommer till Stockholm. Det är frivilligt att se förvirrad och lättlurad ut och låta sig blåsas.


Visst. Vem har lurat i dig sådan skit eller bara rent skitsnack. Påståendet att 150 miljoner indier skulle vara "involverad i traffickingen av barn/unga tjejer" är bara löjligt. Det låter mer som Thailand dit miljoner svenskar åker varje år bara för att köpa fnask.


Kastsystemet i Indien skiljer sig inte nämnvärt mot det svenska kastsystemet. I Sverige umgås man inte eller gifter sig över kastgränserna ungefär som i Indien. Se över din egen människosyn innan du klagar på andras.


Är det därför det finns systembolag och serveringstillstånd för restauranger i Indien?

Du borde verkligen återvända till Indien och bilda dig en bättre uppfattning.
1. Ja det var länge sedan, men det är ju rätt självklart att jag utgår ifrån hur jag upplevde mitt besök då.

2. Ok. Jag lovar, jag har ingen dold ekonomisk eller politisk agenda gentemot Indien, jag tjänar inget på att berätta om mina negativa egenskaper - det luktade skit ta mig fan överallt i det där landet, särskilt i Bombay. Slummen i Bombay är enorm, självklart så luktar det inte i de finaste mest centrala delarna.

3. Ser nyanländ och förvirrad ut? Menar du att en svensk vinterblek familj på något sätt skall lyckas smälta in bland mörka fattiga indier?

4. Ross Kemp, brittisk journalist/dokumentärfilmare. Med 10 % menar han inte att 10 % sitter och säljer tjejer för pengar, utan att 10 % på något sätt är involverade exempelvis korrumperade poliser, familjer som säljer sina döttrar för att slippa dowry, bekanta till familjen som vet om och mörkar, folket som köper sex, korrumperade politiker och själva traffickingkillarna själva, som har hand om handeln.

5. Att du jämställer kastsystemet i Indien med det svenska samhället visar vilken vilsen papegoja du är.

6. Inte vet jag, allt jag vet var att man inte fick dricka alkohol in public och att restaurangägarna tvingade en att gömma alkoholen under bordet/i tekannor osv.

Du kan gott ha ditt sketna Indien för dig själv.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2324869

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback