• 11 250 online
  • 1 184 330 medlemmar
  • 61 210 383 inlägg
2014-02-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orre_
Helt absurt att folk kallar detta för en skandal. Det är en petitess att en hockeyspelare har tagit pseudoeffedrin, som är ett i sig tillåtet ämne, om än i något för stor dos. Lubomir Visnovsky hade över gränsvärdet för pseudoeffedrin i förra OS, men fick ändå spela.

Skandalen är att vår bäste center missade OS-finalen för att ha brutit mot reglerna och åkt fast för doping. Så sjukt jävla onödigt, nog för att reglerna är hårda men dom gäller för alla tävlande.
2014-02-24, 21:40
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajsan
Haha, "Bäckis ljuger!" eller vad? Vad hade landslagsläkaren kunnat göra för skillnad? Den fungerade ju för alla andra. "Men kom inte nu och säg att andra nationaliteter har använt sig av detta läkemedel"

NÄ! Men garanterat USA och Kanada där detta är deras allergi/förskylningsmedicin. Men det är ju för starka grejor för att ha i Svedala. Det är ju knark.

Om man varit medveten om vad man gjort och gått över gränsen, då vill man ju självklart framstå som oskyldig när straff väntar?
2014-02-24, 21:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Haha, "Bäckis ljuger!" eller vad? Vad hade landslagsläkaren kunnat göra för skillnad? Den fungerade ju för alla andra. "Men kom inte nu och säg att andra nationaliteter har använt sig av detta läkemedel"

Jag har faktiskt ingen aning om vad du menar men en eller flera (svenskar, tänka sig) har missat att ta ansvar för sina handlingar. Varför du nu inte helt enkelt kan acceptera detta och dra lärdom av det har jag ingen aning om. Det är inte jag eller Finland som satt Wada's regler. Däremot är dessa väl publicerade och enkla att söka i. Om du vill lägga skulden på NB eller läkaren är för mig strunt samma.

Än en gång: Tycker jag detta är ett jätteallvarligt dopingbrott? Nä. Inte alls. Kanske just därför någon ansvarig kunde ha ryggrad nog att säga som det är
2014-02-24, 21:41
Medlem
Keyser Ss avatar
Om han nu har medicinerat för allergi under så många år och PEPH finns på WADA:s radar, VARFÖR har varken han eller landslagsledning sökt dispens för det. Det är kul att leka med elden till man bränner sig...
2014-02-24, 21:43
Medlem
Citat:

NÄ! Men garanterat USA och Kanada där detta är deras allergi/förskylningsmedicin. Men det är ju för starka grejor för att ha i Svedala. Det är ju knark.

Nej han ljuger inte nödvändigtvis. Vi har ju konstaterat att det går att komma upp för höga värden av en tablett, eller hur? Men det är inte heller omöjligt att han tagit flera och ljuger. Det vet vi inte.

Det landslagsläkaren kunde gjort annorlunda, som han själv har sagt till och med, är att ha förbjudit spelarna att använda preparat med pseudoefedrin. Vilket andra nationer tydligen verkar har gjort.

Det är "för starka grejor" att ha i kroppen i olympiska spel, ja.
2014-02-24, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser S
Om han nu har medicinerat för allergi under så många år och PEPH finns på WADA:s radar, VARFÖR har varken han eller landslagsledning sökt dispens för det. Det är kul att leka med elden till man bränner sig...

Återigen, varför ska han söka dispens när det inte ens behövs för den typen av läkemedel? Spelarna som får lämna kiss-test deklarerar vilken medicin dem tar, vilket Niklas även gjorde.

Frågor?

Citat:
Ursprungligen postat av Thetis
Nej han ljuger inte nödvändigtvis. Vi har ju konstaterat att det går att komma upp för höga värden av en tablett, eller hur? Men det är inte heller omöjligt att han tagit flera och ljuger. Det vet vi inte.

Det landslagsläkaren kunde gjort annorlunda, som han själv har sagt till och med, är att ha förbjudit spelarna att använda preparat med pseudoefedrin. Vilket andra nationer tydligen verkar har gjort

Ni har konstaterat det ja, so what? Det är väl minst lika substanslös "snack" när ni säger till mig att Niklas svar lika gärna kan vara lögn. Då borde ju era lekmanna-kunskaper vara minst lika opålitliga? Eller va? Förstår inte riktigt eran logik. Eller vart har ni läst det? Aftonbladet? Wow, knappast en godkänd källa va?
Senast redigerad av Snajsan 2014-02-24 kl. 21:47.
2014-02-24, 21:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser S

Därför att medicinen inte går att söka dispens för. Däremot går det utmärkt att ge fan i den dygnet innan spel
2014-02-24, 21:44
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ironin att Roberto kommenterar cykel, kanske världens smutsigaste sport.
Hah, skulle man ha samma antidopingarbete i Ishockey skulle man få stänga alla proffsligor.
2014-02-24, 21:45
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Återigen, varför ska han söka dispens när det inte ens behövs för den typen av läkemedel? Spelarna som får lämna kiss-test deklarerar vilken medicin dem tar, vilket Niklas även gjorde.

Frågor?

Återigen, så glömmer du bort den första regeln, vilket är att följa reglerna

enkel bondeförnuft

Skiter björnen i skogen?
2014-02-24, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Återigen, så glömmer du bort den första regeln, vilket är att följa reglerna

enkel bondeförnuft

Skiter björnen i skogen?

Jag tror ingen tar dig på allvar

Förlåt, men har du varit tankad sedan klockan 12 idag? Jag tror nämligen att du kan ha problem.
2014-02-24, 21:47
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Studien heter:

Interpretation of urinary concentrations of pseudoephedrine and itsmetabolite cathine in relation to doping Control

Jag har den bara som pdf.

Bäckis medicin, den han själv påstår att han tar - och bara EN tablett om dagen, är länkad med innehållsförteckning och allt. Den innehöll 120 mg PEPH.
Okej. Kan leta lite, vore intressant att se. Om vi då förutsätter att han tagit 120mg tabletter är det fortfarande teoretiskt sett möjligt (enligt WADAs dokument) att man kan uppnå nivåer över gränsvärdet.

"The established threshold levels may be reached (rarely, but possibly) by some individuals within 6-20 hours of intake of some long-lasting therapeutic formulations." Det får väl tolkas som att det är möjligt att vid långvarig användning (Bäckström har tagit medicinen i sju år) uppnå dessa nivåer.
http://www.wada-ama.org/Documents/Wo...ne_2010_EN.pdf

Frågan är ju också hur stor vetskap Bäckström själv har haft om att atleter avråds från att ta medicinen 24 timmar innan tävling? Om han rådgör med läkare och får OK borde han väl kunna lita på det utan att behöva dubbelkolla. Jag tycker absolut att det känns som att Bäckström själv inte har gjort något fel i frågan, utan ansvaret i det här fallet ligger på läkaren (Björn Waldebäck främst).
2014-02-24, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Hah, skulle man ha samma antidopingarbete i Ishockey skulle man få stänga alla proffsligor.

Exakt. För här letar man bara efter nässprayer och allergimediciner, då hade ju alla åkt, det har du rätt i.

I cykelsporten sysslar man ju med lite tyngre grejer "Världens bästa, Lance Armstrong - dopad"