Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-16, 01:27
  #37
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hej igen!
...
Vad finns för faror med att tappa (för tidigt) ikväll?

Är det endast att man får/kan få lite mer bottensats/oklarhet?
Ja, ungefär så. Kanske pytteliten smakskillnad pga detta. Men allt brukar lägga sig efter en vecka i kylen även i flaska, men mycket bottensats virvlar upp lättare (ibland blir det 30% fimp och det känns fel) så det är värt att minimera den.
Citera
2014-11-16, 10:00
  #38
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Hej igen!

Mätte nyss på biran och nu ligger den på 10 oechslegrader,alltså sticker 0 och 15 upp över ytan
(känns som att eftersom jag missade initial-mätningen,så ger mätning kanske inte såå mycket info?)

Den ser ut som mörk-gyllene nektar,med en aning oklarhet,smakar bira och man får efter ett par,tre deciliter en lätt "pirrande känsla" i kroppen!

Efter ett tag,nu,så smakar det faktiskt så gott efteråt (typ 10min.) att jag skulle inte tacka nej till ett stort glas till!

Så tunnan åkte nyss ut på balkongen.. Skulle ju gärna vilja tappa upp på flaskor ikväll,men...tålamod(?)... Kanske "måste" provsmaka en tillbringare ändå ikväll?

Vad finns för faror med att tappa (för tidigt) ikväll?

Är det endast att man får/kan få lite mer bottensats/oklarhet?

isf kan vi se det som upptappat.. Har fan inte druckit en bärs på två veckor nu..Men nästa sats ska jag ha mer tålamod med!



Ja, som du redan konstaterat är det supersvårt att lista ut om det är färdigjäst utan att ha ursprungsdensiteten, eller OG, Original Gravity, som man talar om i ölbryggningssammanhang. Det var en ölsats sa du, står det möjligen något om förväntad alkoholhalt nånstans, och har du följt receptet exakt? I sådana fall kan vi göra en uppskattning av OG. Det vore också bra att veta hur mycket vört du hade före och efter vörtkoket, så vi kan kompensera för det.

10 oechslegrader (eller SG 1.010 om du hellre vill det) är dock en mycket rimlig FG (Final Gravity). Väldigt många ölstilar stannar ungefär där.


Den stora och egentligen enda faran är att ölen får för mycket kolsyra, förutom det socker du tillsätter för kolsyrejäsningen kommer ju det som redan finns i ölen också jäsa upp, och den bildade kolsyran från det kan inte heller ta vägen nånstans, så den kommer gå i lösning i ölen.

Givetvis är det en smaksak hur mycket du lider av det, gillar du öl med mycket kolsyra kanske det rent av inte är någon katastrof för dig. Extremen är att flaskorna inte håller för trycket och exploderar. Jag brukar som försiktighetsåtgärd alltid ställa ner flaskorna i jäshinkar med locket på under kolsyrejäsningen, så slipper man förhoppningsvis sanera rummet de står i om olyckan är framme. Har dock hittills inte varit med om att det smäller, så vet inte om det funkar eller ej.

En liten bottensats kommer du inte undan hur du än vrider och vänder på saken när du kolsyrejäser på flaska. Man lär sig dock snabbt att hälla upp ölen utan att få med den; häll försiktigt så det inte "kluckar" i flaskan, och spara den sista centimetern i botten. Å andra sidan tycker inte jag det gör så mycket om man får med lite bottensats i glaset.

Lagrar du ölen ett tag efter kolsyrejäsningen kommer det mesta grumset settla ut, och bli ganska kompakt där i botten. Det blir kvar i flaskan när du häller upp.

Att ölen är lite grumlig ser inte jag som något fel. Torrhumlar du blir ölen grumlig oavsett om du kolsyrejäst eller tvångskolsyrat.


Det kommer smaka ännu bättre när du kolsyrejäst det, och det fått mogna lite. Den senare processen tar udden av de där skarpa smakerna, som gjorde att de första klunkarna inte var så goda som de borde
Citera
2014-11-23, 23:48
  #39
Medlem
Aerials avatar
Lånar tråden lite då jag inte pallar starta någon ny för en simpel liten fråga.

Startade idag igång min första öltillverkning någonsin. Valde därför att börja enkelt genom att köpa ett färdigt ölkitt där allting ingår. "Muntons midas touch golden ale" heter ölet i fråga och det känns svårt att lyckas med konststycket att fucka upp en sådan simpel färdigmix.

Enkla instruktioner på paketet, i princip bara att blanda ihop alla grejjer i jästtunnan, på med lock och ett jäsrör. Sedan står det att den trivs i en temperatur mellan 18-20 grader.
Utrymmet där tunnan står skulle jag tippa på håller omkring 17 grader dock.

Anledningen till oron är väl egentligen att jag tycker jäsningen har påbörjat så extremt långsamt. Blandade ihop allting runt klockan 14.00 idag och nu vid 23.00 samma kväll händer i princip ingenting.
Visst ser det ut att vara lite tryck i tunnan och det bubblar till i jäsröret cirka en gång var 7e minut typ.
Brukar det vara så segstartad eller kan det vara så att omgivningen är för kall för att jästen ska trivas?
Citera
2014-11-24, 00:06
  #40
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerial
Lånar tråden lite då jag inte pallar starta någon ny för en simpel liten fråga.

Startade idag igång min första öltillverkning någonsin. Valde därför att börja enkelt genom att köpa ett färdigt ölkitt där allting ingår. "Muntons midas touch golden ale" heter ölet i fråga och det känns svårt att lyckas med konststycket att fucka upp en sådan simpel färdigmix.

Enkla instruktioner på paketet, i princip bara att blanda ihop alla grejjer i jästtunnan, på med lock och ett jäsrör. Sedan står det att den trivs i en temperatur mellan 18-20 grader.
Utrymmet där tunnan står skulle jag tippa på håller omkring 17 grader dock.

Anledningen till oron är väl egentligen att jag tycker jäsningen har påbörjat så extremt långsamt. Blandade ihop allting runt klockan 14.00 idag och nu vid 23.00 samma kväll händer i princip ingenting.
Visst ser det ut att vara lite tryck i tunnan och det bubblar till i jäsröret cirka en gång var 7e minut typ.
Brukar det vara så segstartad eller kan det vara så att omgivningen är för kall för att jästen ska trivas?

Det är inget konstigt. När du vaknar imorgon kommer det förmodligen bubbla på ganska friskt.

Om inte, så ge det ett par dagar till innan du börjar oroa dig. Det kan bli lite segt i starten om du pitchar vid låg temp, men det har också sina fördelar, du slipper en del biprodukter som kan ge felsmaker. Det kan också vara så att den där ölsatsen stått på lagerhyllan ett tag, och jästen har dött av så du helt enkelt inte har så många vitala celler i jästkulturen, då tar det förstås också längre tid innan det kommer igång så du ser det.

När jästen sen kommit igång, så kommer temperaturen i kärlet stiga och förmodligen hamna ganska perfekt. Det enda jag kan tänka mig du kan göra "fel" med där är väl syresättningen av vörten, men det har nog skött sig hyfsat självt när du slabbat runt och blandat grejerna
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2014-11-24 kl. 00:08.
Citera
2014-11-24, 00:23
  #41
Medlem
Aerials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det är inget konstigt. När du vaknar imorgon kommer det förmodligen bubbla på ganska friskt.

Om inte, så ge det ett par dagar till innan du börjar oroa dig. Det kan bli lite segt i starten om du pitchar vid låg temp, men det har också sina fördelar, du slipper en del biprodukter som kan ge felsmaker. Det kan också vara så att den där ölsatsen stått på lagerhyllan ett tag, och jästen har dött av så du helt enkelt inte har så många vitala celler i jästkulturen, då tar det förstås också längre tid innan det kommer igång så du ser det.

När jästen sen kommit igång, så kommer temperaturen i kärlet stiga och förmodligen hamna ganska perfekt. Det enda jag kan tänka mig du kan göra "fel" med där är väl syresättningen av vörten, men det har nog skött sig hyfsat självt när du slabbat runt och blandat grejerna

Alright, tack för dom (förhoppningsvis) positiva beskeden.
Om det skulle vara så att det är stendött i kärlet även framåt eftermiddagen imorgon kan det väl vara mer anledning till oro. Då jäsningsprocessen enligt beskrivningen skulle ta 4-6 dagar kommer ju automatiskt oron för 23 liter "missbrukad" bira att stiga
Citera
2014-11-24, 01:34
  #42
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerial
Alright, tack för dom (förhoppningsvis) positiva beskeden.
Om det skulle vara så att det är stendött i kärlet även framåt eftermiddagen imorgon kan det väl vara mer anledning till oro. Då jäsningsprocessen enligt beskrivningen skulle ta 4-6 dagar kommer ju automatiskt oron för 23 liter "missbrukad" bira att stiga

Jag tror fortfarande det kommer vara i full fart imorgon när du vaknar, men skulle det inte vara det, ge det ett par dagar till. Är det inte igång då, så räcker det med att du köper ett paket lämplig alejäst löst, syresätter vörten på nytt, och puttar i jästen. Du skulle exempelvis kunna köpa någon av Wyeasts smackpacks, de är lätta att hantera, och du får ett "kvitto" på att jästen verkligen kommit igång.

Om nu jästen inte skulle ta sig alls, så beror det med största sannolikhet på att ölsatsen stått ett tag på hyllan. Jäst är en färskvara, och ju längre tid som går, desto fler celler dör av. Tänk schackbrädet och riskornen, ju fler riskorn du har i första rutan, desto snabbare går det innan det blir så mycket att det märks

4-6 dagar för hela jäsningen verkar väldigt lite förresten. Eller menar de bara att primärjäsningen kan ta så lång tid?
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2014-11-24 kl. 01:37.
Citera
2014-11-24, 01:51
  #43
Medlem
Aerials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Jag tror fortfarande det kommer vara i full fart imorgon när du vaknar, men skulle det inte vara det, ge det ett par dagar till. Är det inte igång då, så räcker det med att du köper ett paket lämplig alejäst löst, syresätter vörten på nytt, och puttar i jästen. Du skulle exempelvis kunna köpa någon av Wyeasts smackpacks, de är lätta att hantera, och du får ett "kvitto" på att jästen verkligen kommit igång.

Om nu jästen inte skulle ta sig alls, så beror det med största sannolikhet på att ölsatsen stått ett tag på hyllan. Jäst är en färskvara, och ju längre tid som går, desto fler celler dör av. Tänk schackbrädet och riskornen, ju fler riskorn du har i första rutan, desto snabbare går det innan det blir så mycket att det märks

4-6 dagar för hela jäsningen verkar väldigt lite förresten. Eller menar de bara att primärjäsningen kan ta så lång tid?

Tack för tipsen!
Jag tror väl egentligen också att den kommer kicka igång på allvar imorgon, men tanken på ett misslyckande vore nästan i paritet med en spädbarnsdöd haha.

Jo precis, det är väl bara primärjäsningen. Sedan när man ska buteljera på flaska och skicka i spraymalten/sockret så är det två veckor jäsning till på flaska vad jag har fattat det som.
Citera
2014-11-24, 08:08
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerial
Tack för tipsen!
Jag tror väl egentligen också att den kommer kicka igång på allvar imorgon, men tanken på ett misslyckande vore nästan i paritet med en spädbarnsdöd haha.

Jo precis, det är väl bara primärjäsningen. Sedan när man ska buteljera på flaska och skicka i spraymalten/sockret så är det två veckor jäsning till på flaska vad jag har fattat det som.

Ha inte för bråttom, mina står alltid 2-3 veckor innan det åker i flaska/fat. Jästen bryter ner biprodukter i slutfasen.
Citera
2014-11-24, 13:19
  #45
Medlem
Aerials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Ha inte för bråttom, mina står alltid 2-3 veckor innan det åker i flaska/fat. Jästen bryter ner biprodukter i slutfasen.

2-3 veckor i jäshink innan du tappar upp på flaska?
Vid det laget måste det väl ha slutat bubbla och vara aktivt för länge sedan? Så produkten tar inte skada av att stå kvar ett tag extra i jäshinken efter att det till synes har slutat bubbla?

Uppdate angående min ölsats: Kollade till den nyligen och nu bubblar det till en gång typ var 5e sekund. Känns som att man kan sluta vara nojjig nu.
Citera
2014-11-24, 13:54
  #46
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerial
2-3 veckor i jäshink innan du tappar upp på flaska?
Vid det laget måste det väl ha slutat bubbla och vara aktivt för länge sedan? Så produkten tar inte skada av att stå kvar ett tag extra i jäshinken efter att det till synes har slutat bubbla?

Uppdate angående min ölsats: Kollade till den nyligen och nu bubblar det till en gång typ var 5e sekund. Känns som att man kan sluta vara nojjig nu.


Nepp, den tar ingen skada alls av att stå ett tag. Jag brygger helmalt, och kör med ordentliga förkulturer (vilket ger jäsningen en mycket kortare accelerationssträcka), och brukar ändå låta det stå minst två veckor från bryggdag (bortsett från eventuell omtappning efter primärjäsningen), för att vara säker på att det är helt utjäst innan jag flaskar det.

Flaskar du det innan det är helt utjäst riskerar du att kolsyrehalten blir för hög, och att flaskorna i värsta fall sprängs.

Ölen ska dessutom ändå gärna åldras litegrann innan den dricks, och det spelar ju ingen roll om man gör det i jäskärlet eller på flaska. Dessutom får du ett renare öl, då grumset och jästen settlar ut bättre ju längre tid du ger det. Du har inget att förlora och allt att vinna på att vila på hanen med flaskningen.
Citera
2014-11-24, 22:02
  #47
Medlem
Aerials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Nepp, den tar ingen skada alls av att stå ett tag. Jag brygger helmalt, och kör med ordentliga förkulturer (vilket ger jäsningen en mycket kortare accelerationssträcka), och brukar ändå låta det stå minst två veckor från bryggdag (bortsett från eventuell omtappning efter primärjäsningen), för att vara säker på att det är helt utjäst innan jag flaskar det.

Flaskar du det innan det är helt utjäst riskerar du att kolsyrehalten blir för hög, och att flaskorna i värsta fall sprängs.

Ölen ska dessutom ändå gärna åldras litegrann innan den dricks, och det spelar ju ingen roll om man gör det i jäskärlet eller på flaska. Dessutom får du ett renare öl, då grumset och jästen settlar ut bättre ju längre tid du ger det. Du har inget att förlora och allt att vinna på att vila på hanen med flaskningen.

Kan berätta att nu bubblar det på som om det vore en jacuzzi, så allt går som det ska.

Du verkar ju ha rätt bra pejl på det där med bryggning, så kan fortsätta med rookiefrågorna.
Det stog på förpackningen att man med fördel tappar över ölen till en ny behållare efter sisådär 4 dagar, så tänkte följa det rådet, varför inte liksom. Sen när den har jäst klart i den nya behållaren och man ska mäta med jäsningsmätaren (Öchslemeter) som följde med och ölen uppvisar det tänka resultatet. Låt oss säga att det inträffar efter dom 6 dagarna som det enligt förpackningen skulle ta, då menar du att det inte skadar att låta ölet ligga kvar någon dag extra?

Sedan en fråga angående skedet när man ska flaska upp all bira. Då ska man tillsätta en viss mängd spraymalt/socker till varje flaska.
Vad är att föredra där egentligen? Spraymalten verkar ju i princip motsvara socker och finns att köpa i några olika varianter:

http://www.pgw.se/hembryggning/oltil...extrakt-1.html

Vad hade du valt till en "golden ale" som är det som jag brygger?
Tack för feedbacken!
Citera
2014-11-24, 22:49
  #48
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerial
Kan berätta att nu bubblar det på som om det vore en jacuzzi, så allt går som det ska.

Du verkar ju ha rätt bra pejl på det där med bryggning, så kan fortsätta med rookiefrågorna.
Det stog på förpackningen att man med fördel tappar över ölen till en ny behållare efter sisådär 4 dagar, så tänkte följa det rådet, varför inte liksom. Sen när den har jäst klart i den nya behållaren och man ska mäta med jäsningsmätaren (Öchslemeter) som följde med och ölen uppvisar det tänka resultatet. Låt oss säga att det inträffar efter dom 6 dagarna som det enligt förpackningen skulle ta, då menar du att det inte skadar att låta ölet ligga kvar någon dag extra?

Sedan en fråga angående skedet när man ska flaska upp all bira. Då ska man tillsätta en viss mängd spraymalt/socker till varje flaska.
Vad är att föredra där egentligen? Spraymalten verkar ju i princip motsvara socker och finns att köpa i några olika varianter:

http://www.pgw.se/hembryggning/oltil...extrakt-1.html

Vad hade du valt till en "golden ale" som är det som jag brygger?
Tack för feedbacken!

Japp, att tappa över till ett annat kärl kallas rätt och slätt omtappning, och poängen med det är att skilja av den jäst som är inaktiv/död och annat jox som fallit ut på botten efter stormjäsningens slut. Därmed avslöjas också att rätt tillfälle att göra omtappningen är när det lugnat ner sig och bara bubblar lite då och då. Så länge det jäser kraftigt är det mycket jäst i cirkulation i brygden, och det är dessutom ganska turbulent, så man väntar tills det lugnat ned sig, och det man vill skilja av fallit till botten.

Har du två jäshinkar är det bara att häva över ölen till den andra hinken (efter att noggrant desinficerat såväl hävert som hink), klappa på locket, fylla jäsröret, och sedan låta det vara fram till flaskning. Har du bara en hink kan du förstås mellanlanda i något annat rent och desinficerat kärl, spola ur jäshinken, och hälla tillbaka det. Sedan är det bara att låta det stå och sekundärjäsa fram tills flaskningsdags.


Jag tappar inte alltid om till sekundärjäsning, det beror lite på magkänslan, om jag torrhumlat eller ej, etc, utan låter det stå orört från bryggdag till flaskningsdag ibland. Samtidigt som det har en del fördelar att bli av med sedimentet i botten, så ska man vara på det klara med att man som alltid när man öppnar locket dels riskerar att infektera brygden, och dessutom ger luftens syre tillträde till den.

Precis innan du flaskar ölen bör du hur som helst häva om ölen till nytt kärl för att bli av med bottensatsen. Det är svårt nog att få rätt mängd i flaskorna och undvika att slabba överallt om man flaskar med hävert utan att behöva styra häverten så man inte suger upp bottensatsen, och dessutom blir det ju mycket lättare att blanda i socker/vört för kolsyrejäsningen, då det inte finns någon bottensats att röra upp.

Själv har jag en tappningshink, som är en helt vanlig jäshink jag satt en skottgenomgång med en kulventil och en stump slang så nära botten som möjligt i. Tappar om till den innan flaskning, och flaskar från den.

Har du bara en jäshink rekommenderar jag dig starkt att plocka upp en till innan du tappar om, såvida du inte tror det här är enda gången du kommer brygga något. Det gör omtappningar mycket smidigare!

Nej, det skadar absolut inte att låta det stå någon vecka - eller för all del två - efter att det slutat bubbla i jäsröret, även om ölet nått den densitet där det förväntas vara utjäst. Jäststammar muterar, externa faktorer påverkar, etc, och den förjäsningsgrad som står på pappret som följde med behöver inte stämma alls. Dessutom är hydrometern (eller oechslevikten om du hellre kallar den så) inget direkt exakt mätverktyg, och är utöver det inte helt lätt att använda rätt (ölen ska ha rätt temperatur, all kolsyra ska vara urskakad, etc), så räkna med mätfel. Det är bättre att vänta och på så sätt vara på säkra sidan. Har sagt det förr här på forumet, och jag säger det igen; att ha bråttom lönar sig aldrig för hembryggaren

Spraymalt eller socker, därom tvista de lärde. En del menar på att socker inte har något att göra i öl, och att man alltså ska koka en vört på spraymalt för kolsyrejäsningen. Å andra sidan kommer du ju aldrig åstadkomma exakt samma vört med spraymalten som du bryggde ölen på, så den tillsatsen kommer ändra ölens karaktär, medans socker är neutralt i smaken. Kort sagt en smaksak.

Vill man vara riktigt anal kan man ju annars räkna ut och ta rätt mängd för kolsyrejäsningen från vörten innan man tillsätter jästen under bryggdagen, och frysa in den tills det är dags att flaska, så kommer man runt både det otraditionella i att använda socker i ölen, och eventuell karaktärspåverkan från en torrmaltsextraktvört. Jag tycker dock inte det är värt besväret.

Jag kör på socker, tycker det är enklast och blir bäst. Kokar en lag på önskad mängd socker och lika stor volym vatten, som jag sedan försiktigt men noggrannt rör ner i grönölen precis innan jag börjar flaska. Här har du en bra kalkylator för att räkna ut hur mycket socker/maltextrakt du ska använda. Själv hade jag nog kört 5 eller kanske till och med 6 gram socker per liter i den där ölen. Lite i överkant för en stilenlig brittisk ale (för det är väl vad din ölsats ska ge?) men jag gillar ölen lite fizzy

[edit] Vill du ändå använda spraymalt, så rekommenderar jag dig en så ljus dylik som möjligt, för minsta möjliga smakpåverkan. Denna skulle vara ett bra val.
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2014-11-24 kl. 23:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback