• 1
  • 2
2014-02-23, 03:13
Medlem
Vad anser ni om att ha en affisch av ett känt konstverk inramat hemma?

Ta någon gigant som Rembrandt till exempel, vore det fel att ha en affisch av tex anatomy lesson hemma på väggen?

Väcker det samma känslor som en falsk Rolex från Thailand gör? Stilbrott? Tacky?
Citera
2014-02-23, 03:39
Medlem
GoldenBlitz.s avatar
Att ha "The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp" av Rembrandt i affischform känns ganska 'tacky'. Skulle isåfall hellre satsat på en fejkad vanlig tavla.

Dock har det nog ganska mycket med stilen att göra. Ska man ha en affisch hemma hängandes på väggen (trots att man är över 18-år) så känns "modernare" konst lite mer okej.
Citera
2014-02-23, 04:09
Medlem
Är inte affischer över huvud taget lite väl mycket tonårsrum?
Citera
2014-02-23, 04:22
Medlem
hyphens avatar
Det beror faktiskt på vad det är för ett verk, kvaliteten på affischen och stilen på ramen. Grejen är att det måste synas att det är en reproduktion, så slipper du thai-rolex effekten.
Rembrant är jag ltveksam till. Men många av Picassos kubistiska verk gör sig riktigt bra som reproduktioner, men det måste vara riktigt stort format och i rätt rum. Och förutsatt att du seriöst gillar Picasso.

Men det är bättre att köpa nåt original du har råd med från nån mindre etablerad konstnär och litar på din egen smak, det ger mycket mer respekt.
Citera
2014-02-23, 11:00
Medlem
Som andra skrivit känns Rembrandt lite over the top och jag har väldigt svårt att tro att de skulle göra sig rättvisa på en affisch. Mitt tips till dig är att köra en affisch om en utställning från något konstmuseum, typ moderna, louisiana etc. De är oftast riktigt snygga!! Nu är ju båda mina exempel på modern konst och det kanske inte det du gillar. Men du kan köpa affischer i deras webshop om du inte gör ett besök, vilket jag verkligen rekommenderar att du borde.
Citera
2014-02-23, 11:24
Medlem
MasterBaits avatar
Helt ok. Bättre än alla solrosor som var och varannan har eller än alla fula Gallerix-planscher.
Citera
2014-02-23, 13:16
Medlem
Tack för kommentarerna.

Jag tycker också det är tveksamt, inte bara intuitivt utan också rent materiellt, som ni nämner: affisch gör inte verken rättvisa. För att inte nämna risken att inge ett högtravande och samtidigt naivt intryck.

Nähä, vänner. Det är bara att börja spara till originalen.
Citera
2014-02-23, 16:38
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Men för i helvete visa lite självförtroende och sätt upp vad DU så önskar på DIN vägg.

Nej jag bara skojade.

Nu får du inte följa med på fler operaföreställningar och blir samtidigt utsparkad från ölgillet. Alla kommer skratta åt dig p.g.a. din avsaknad av smak.

Säkrast du frågar igen om alla din förehavanden så du inte gör bort dig i fortsättningen.

Om jag tar rollen som osäker idiot så kan jag istället ge tipset att köpa konstverk av mindre kända konstnärer, finns väldigt fina verk för under 20 tkr, se efter på ditt närmsta konstgalleri. Mer passande för en belevad och världsvan ung man som dig själv.
Citera
2014-02-23, 16:50
Medlem
hyphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulgrogg
Är inte affischer över huvud taget lite väl mycket tonårsrum?

Ja om du sätter upp dem med blue-tack eller nålar fast dem i tapeten.
Citera
2014-02-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Men för i helvete visa lite självförtroende och sätt upp vad DU så önskar på DIN vägg.

Nej jag bara skojade.

Nu får du inte följa med på fler operaföreställningar och blir samtidigt utsparkad från ölgillet. Alla kommer skratta åt dig p.g.a. din avsaknad av smak.

Säkrast du frågar igen om alla din förehavanden så du inte gör bort dig i fortsättningen.

Om jag tar rollen som osäker idiot så kan jag istället ge tipset att köpa konstverk av mindre kända konstnärer, finns väldigt fina verk för under 20 tkr, se efter på ditt närmsta konstgalleri. Mer passande för en belevad och världsvan ung man som dig själv.

Mitt självförtroende har ingen stark koppling till vad jag har på väggarna, men för all del, jag kan spela med; jag kallas för Jeppe och mina kompisar tycker jag är jättesnäll. Jag tror jag ser rätt bra ut för tjejer säger alltid att jag är en jättefin kille, men ingen har hittills velat bli tillsammans med mig. Jag tror de kanske är lite rädda, det säger mamma också. Min vardag präglas av frågor som "vem är jag?" och "är Anna kär i mig?"

Ont. Jag ville diskutera vad andra får för intryck av en viss typ av föremål. Ölgillet blev jag exkluderad från för länge sen, de nämnde något om beta och alfa, jag förstod inte riktigt.

Tack för ditt tips om lokala konstgallerier.
Citera
2014-02-25, 20:20
Medlem
lolpovertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Mitt självförtroende har ingen stark koppling till vad jag har på väggarna, men för all del, jag kan spela med; jag kallas för Jeppe och mina kompisar tycker jag är jättesnäll. Jag tror jag ser rätt bra ut för tjejer säger alltid att jag är en jättefin kille, men ingen har hittills velat bli tillsammans med mig. Jag tror de kanske är lite rädda, det säger mamma också. Min vardag präglas av frågor som "vem är jag?" och "är Anna kär i mig?"

Ont. Jag ville diskutera vad andra får för intryck av en viss typ av föremål. Ölgillet blev jag exkluderad från för länge sen, de nämnde något om beta och alfa, jag förstod inte riktigt.

Tack för ditt tips om lokala konstgallerier.
Fan, du är skön. Jag har facit på din fråga så jag har kommit helt rätt och du har flax. Det beror på hur det annars ser ut där du bor och hur du framställer verken. Jag har sett exempel på folks hem som blivit relativt misshandlade av affischer medan andra hem där det funkar. Eftersom du inte är väldigt långt från genomsnittsintelligensen här i landet borde du själv kunna avgöra om det funkar hos dig, doge.
Senast redigerad av lolpoverty 2014-02-25 kl. 20:37.
Citera
2014-02-25, 20:28
Medlem
VelvetReds avatar
Beror ju på hur du själv känner, och hur mycket du bryr dig om vad andra tycker.

Kan vara helt ok. En inramad affisch utav Da Vinci's Vitruvian Man skulle t.ex fungera rätt bra tror jag.

Överlag är jag dock skeptisk till fenomenet då det känns billigt, men samtidigt kan äkta vara i vissa fall bli lite väl pretentiöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in