Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-22, 08:15
  #1
Medlem
zammas avatar
Hej. Har det väldigt svårt ekonomiskt ställt och kommer ha det rent ekonomiskt iallafall ett år framåt.
Samtidigt måste jag träna muskler och kondition. Ärtsoppa varje dag metoden håller inte längre. Men har överlevt men enormt lite energi som resultat. Ohållbart.

Frågan: vad kan jag billigt äta samt bygga muskler på? Jag bryr mig inte alls om smak. Är det äkligt men funkar kör jag på det.

Tacksam för svar. Jag reder inte ut det här själv.
Citera
2014-02-22, 08:20
  #2
Medlem
Gå till socialen och kolla om du kan få matbidrag?
Klart du måste äta dig mätt och ha energi till övers
Citera
2014-02-22, 08:23
  #3
Medlem
kycklinggryta med morötter, lök ,grönsaker redes med mjöl.
Vikålstuning med korv ,linser.
Ny gemenskap kan du söka på!
Citera
2014-02-22, 08:23
  #4
Avstängd
Potatis
Citera
2014-02-22, 09:01
  #5
Medlem
Nalixs avatar
Finns en app som heter "healthy chef"

Om du nu har tillgång till appar, där har de recept och mat som både är nyttig och ligger under $5 (ca 35 kr).

Annars kan du ju googla runt på Billig och nyttig mat.
Citera
2014-02-22, 09:44
  #6
Medlem
Billigt protein pulver borde vara billigare att dra i sig istället för kött...
Citera
2014-02-22, 13:12
  #7
Medlem
Koka ris i grönsaksbuljong
Stek slantade morötter i + vitpeppar och örtsalt
Stek ägg

Billigt! Du kan riva morötter och kål + vinäger, salt peppar och käka till det mesta.
Citera
2014-02-25, 20:05
  #8
Medlem
Smulhamsterns avatar
Det mesta som är proteinhaltigt är ju generellt dyrare än det som är mer kolhydrater i. Särskilt med animaliskt ursprung.

Kör på följande så långt det går:

Ägg
Bönor
Linser

Hemmagjord vegetarisk mat är garanterat billigare så gott som allt kött. Det blir otroligt mycket mat för 10 kronor torkade bönor eller linser, så försök äta som man äter i lite fattigare länder med mycket ris och bönor. Då blir man mätt på en liten peng.
Citera
2014-02-27, 15:05
  #9
Medlem
Huxfluxdvds avatar
Billigt protein kan du hitta i Kycklingvingar, kycklinglår trots allt svinn. Du kan också hitta det i både linser och bönor. händer ju också ofta att det är extrapris på fläskfilé 40kr kg och liknande vilket inte går att klaga på. Vad gäller kolhydrater som du hittar i pasta, ris och potatis till exempel så är det billigt överlag. Rekommenderar dig att köpa dig proteinpulver eller gainer som extra protein.
Citera
2014-02-27, 15:08
  #10
Medlem
Huxfluxdvds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscardavidake
Billigt protein pulver borde vara billigare att dra i sig istället för kött...

Man behöver animaliskt protein för att överleva, kan även tänka mig att det faktiskt är bättre än vassle.
Citera
2014-03-11, 01:22
  #11
Medlem
Kolla i de blad du torde få varje vecka om vad som är billigt och handla därefter. Alt. kolla på nätet på ICA, konsum, lidl och netto. Ät grönsaker och frukter efter säsong.
Citera
2014-03-11, 09:52
  #12
Medlem
Hela världens svältnationer + kroppsbyggare har någonting gemensamt, kyckling och ris.

Det finns alltid extrapriser på olika matbutiker, 900g kycklingfilé för 29kr osv.
Ris är nästan gratis.
Lägg till ägg för variation.
Växla med tonfisk ibland.

Är du en sån där pinne med skyhög metabolism så kan du ju köpa bearnaiesås på storpack och dutta med.
Om du är motsatsen så håll dig till broccolin, och (brunt) ris.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback