Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-22, 07:22
  #1
Medlem
Vilket djur skulle kunna erbjuda den jämnaste fighten mot en människa?

En katt är ju garanterat för liten för att kunna göra någon större skada, men om vi snackar en Sibirisk tiger så skulle ju människan vara över på några sekunder. Knappast björn, varg eller liknande skulle heller människan ha speciellt mycket chans emot.

Vad för slags djur kan då en människa ha någorlunda chans emot? Nu snackar vi alltså en vanlig människa vs ett vanligt djur, dvs om Sven Svensson skulle ut i det vilda och hamna i fajt med valfritt djur. Giftiga djur kan vi också räkna bort då det skulle hamna i samma kategori som utifall människan tagit steroider.

Känguru? En örn? En förbannad hjort? En orangutang? Fajten skulle alltså handla om liv eller död och att springa/flyga iväg är inte ett alternativ för varken människan eller djuret.

Notera att frågeställningen gäller en så JÄMN fight som möjligt. Tackar.
Citera
2014-02-22, 07:41
  #2
Medlem
Brottade med en getabock tog i hornen helt jämt ingen vann!
Citera
2014-02-22, 09:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polpat
Det blir nog jämt mot en gädda om du är i vattnet. Blir du biten av en gammlgädda är det nog hugget som stucket om du lyckas dra bort den och vrida huvudet av den

Hade en gäddas bett kunnat bli så pass allvarligt att man dött utav det? Dvs i en kamp när endast en går segrande ur striden så känns det rent spontant som att en gädda inte direkt skulle kunna utgöra något större hot? Jag vet inte riktigt då jag inte har så stor erfarenhet av gäddor men ja.

Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Brottade med en getabock tog i hornen helt jämt ingen vann!

Okej. Får getabocken in en klockren träff i skallen så skulle jag kunna tänka mig att man kan dö utav smällen. Alternativt om den börjar sparkas?
Citera
2014-02-22, 09:26
  #4
Medlem
Fris avatar
Hund, de större raserna. Och därmed en varg, men inte en flock av dem.

Flyktdjur som älgar måste man ju räkna bort, även om hästar nog är det djur som dödar flest människor. Och rovfåglar har också otympligt beteende för "fight". Då finns inte många kvar att välja mellan. Jag vet inte hur man slåss mot en grävling. Den lär dö men man lär inte gå vidare utan sår.

Vildsvin, förresten, de är ju populära numera! En ilsk fet galt kan nog ta livet av en människa för att äta upp delar av kadavret.
__________________
Senast redigerad av Fri 2014-02-22 kl. 09:28.
Citera
2014-02-22, 09:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hund, de större raserna. Och därmed en varg, men inte en flock av dem.

Flyktdjur som älgar måste man ju räkna bort, även om hästar nog är det djur som dödar flest människor. Och rovfåglar har också otympligt beteende för "fight". Då finns inte många kvar att välja mellan. Jag vet inte hur man slåss mot en grävling. Den lär dö men man lär inte gå vidare utan sår.

Vildsvin, förresten, de är ju populära numera! En ilsk fet galt kan nog ta livet av en människa för att äta upp delar av kadavret.

Varför måste man räkna bort dessa? Eller ja, flyr de så måste man ju det, men om de inte flyr per automatik (om flyktdjuret är tillräckligt förbannat) så kan väl även dessa djur räknas in? Rovfåglar kan ju helt klart kloa sönder djur som är större än människan så att ge sig in i en boxningsmatch mot en förbannad örn tror jag skulle kunna bli ganska jämn faktiskt. Kanske om man knyckt ett par ägg ifrån den?

Ja. Alltså, syftar du på kamphundar eller bara på större hundar i allmänhet? En match emot en grand danois (stavning?) eller en Sankt Bernardshund skulle säkerligen kunna bli spännande? (Jag har ingen erfarenhet av hundar så jag spekulerar bara). En Bullterrier eller annan kamphund tror jag är alldeles för stark och aggressiv för att en människa skulle kunna ha någon chans faktiskt.

Vildsvin, helt klart. Människan har ju fördelen att kunna försvara sig mer på avstånd genom sparkar och liknande, medan svinet antagligen har större chans i en närkamp. Skulle vilja se en match mellan ett vildsvin och en människa.

Nu har vi ju mest avhandlat den svenska faunan, men världen är ju stor. Det måste ju finnas många fler djur där ute som kan vara lämpliga att "gå upp i ringen" mot? Varaner? Är såna aggressiva?
Citera
2014-02-22, 09:52
  #6
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KmanSweden
Varför måste man räkna bort dessa? Eller ja, flyr de så måste man ju det, men om de inte flyr per automatik (om flyktdjuret är tillräckligt förbannat) så kan väl även dessa djur räknas in? Rovfåglar kan ju helt klart kloa sönder djur som är större än människan så att ge sig in i en boxningsmatch mot en förbannad örn tror jag skulle kunna bli ganska jämn faktiskt. Kanske om man knyckt ett par ägg ifrån den?

Ja. Alltså, syftar du på kamphundar eller bara på större hundar i allmänhet? En match emot en grand danois (stavning?) eller en Sankt Bernardshund skulle säkerligen kunna bli spännande? (Jag har ingen erfarenhet av hundar så jag spekulerar bara). En Bullterrier eller annan kamphund tror jag är alldeles för stark och aggressiv för att en människa skulle kunna ha någon chans faktiskt.

Vildsvin, helt klart. Människan har ju fördelen att kunna försvara sig mer på avstånd genom sparkar och liknande, medan svinet antagligen har större chans i en närkamp. Skulle vilja se en match mellan ett vildsvin och en människa.

Nu har vi ju mest avhandlat den svenska faunan, men världen är ju stor. Det måste ju finnas många fler djur där ute som kan vara lämpliga att "gå upp i ringen" mot? Varaner? Är såna aggressiva?
Ett vildsvin skulle inte bry sig nämnvärt om du sparkar på den. Möjligtvis blir han lite irriterad.

Vanlig huskatt ska man inte räkna bort. Klor och tänder kommer man långt med.
Citera
2014-02-22, 10:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Ett vildsvin skulle inte bry sig nämnvärt om du sparkar på den. Möjligtvis blir han lite irriterad.

Vanlig huskatt ska man inte räkna bort. Klor och tänder kommer man långt med.

Absolut, men ur ett generellt perspektiv så borde det väl vara rätt otroligt om katten lyckas Döda en människa? Även om klor och tänder givetvis kan göra stor skada vid "rätt" placering. Är ju inte direkt ofta man läser om saken, vilket man tex gör med hundar osv.
Citera
2014-02-23, 10:45
  #8
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KmanSweden
Absolut, men ur ett generellt perspektiv så borde det väl vara rätt otroligt om katten lyckas Döda en människa? Även om klor och tänder givetvis kan göra stor skada vid "rätt" placering. Är ju inte direkt ofta man läser om saken, vilket man tex gör med hundar osv.
Jag har dock läst om saken så visst förekommer det. Oftast äldre människor i och för sig.
Citera
2014-02-23, 11:30
  #9
Medlem
Fris avatar
Bakterier.
Varje människa har fler bakterieceller än mänskliga celler i sin kropp, det är en ständig fight vi utkämpar med och mot dem.
Citera
2014-03-04, 21:13
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bakterier.
Varje människa har fler bakterieceller än mänskliga celler i sin kropp, det är en ständig fight vi utkämpar med och mot dem.


Schimpans vs människa? Primatuppgörelse.


Är det föresten möjligt i förhållande till frågeställnigen att psykiskt kuva motståndaren?
__________________
Senast redigerad av HannaWaginiuss 2014-03-04 kl. 21:53.
Citera
2014-03-04, 21:26
  #11
Avstängd
En stor hund mot en obeväpnad människa. Jämnare blir det inte.
Citera
2014-03-11, 02:12
  #12
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaWaginiuss
Schimpans vs människa? Primatuppgörelse.


Är det föresten möjligt i förhållande till frågeställnigen att psykiskt kuva motståndaren?

En människa är totalt chanslös mot en schimpans. Vidriga djur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback