Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-22, 00:54
  #1
Medlem
Skrulfs avatar
Hej!

Ska beställa Telias fiberbredband 100/10, men vill inte ha Telias gateway (Thompson Gateway 799) som dom skickar med, då jag läst att den ska vara kass.

Funderar istället på Apples router Airport Express eller Airport Extreme, då jag gillar Apples användarvänlighet och de verkar ha bra prestanda. Läser att en del har en annan router som sitter innan någon av dessa, men varför har man det?

Vad jag har förstått är Extreme den vassare av dessa två modeller, men räcker det med Express eller kan jag inte utnyttja full hastighet isåfall?


Mvh
Skrulf
Citera
2014-02-22, 08:48
  #2
Medlem
MicNak67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrulf
Hej!

Ska beställa Telias fiberbredband 100/10, men vill inte ha Telias gateway (Thompson Gateway 799) som dom skickar med, då jag läst att den ska vara kass.

Funderar istället på Apples router Airport Express eller Airport Extreme, då jag gillar Apples användarvänlighet och de verkar ha bra prestanda. Läser att en del har en annan router som sitter innan någon av dessa, men varför har man det?

Vad jag har förstått är Extreme den vassare av dessa två modeller, men räcker det med Express eller kan jag inte utnyttja full hastighet isåfall?


Mvh
Skrulf

Har du pengarna till extreme så tycker jag du skall köra på den, är riktigt bra fart på grejerna du lär inte bli besviken.
Citera
2014-02-22, 11:54
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Om du har IP-TV och telefoni så behövs först en burk, gateway, som delar upp tjänsterna. I Telias fall kan man använda antingen deras Thomson eller deras Inteno. Kör du med Inteno så behöver du också en router. Antingen en Thomson eller en egen.
Du kan också använda Thomson + egen router om du säger till Telia att brygga Thomson. Då ansluter du en egen router till port 4 och IP-TV och telefoni fungerar som vanligt.

Extreme klarar 802.11ac standarden.
Express klarar 802.11n standarden.

AC är snabbare än N.
Ingen av dem har riktiga antenner så jag skulle inte välja någon av dem men smaken är olika.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-02-22 kl. 12:42.
Citera
2014-02-22, 12:15
  #4
Medlem
Skrulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om du har IP-TV och telefoni så behövs först en burk, gateway, som delar upp tjänsterna. I Telias fall kan man använda antingen deras Thomson eller deras Inteno. Kör du med Inteno så behöver du också en router. Antingen en Thomson eller en egen.
Du kan också använda Thomson + egen router om du säger till Telia att brygga Thomson. Då ansluter du en egen router till port 4 och IP-TV och telefoni fungerar som vanligt.


Men om jag inte ska ha IP-tv och telefoni, så behöver jag ingen gateway först och det fyller ingen annan funktion heller med att ha någon annan burk först. Är det rätt uppfattat?

Jag tänkte koppla: Uttag i väggen > Nätverkskabel > AirPort extreme > Trådlöst > PC/Mac/iPad/iPhone mm
Citera
2014-02-22, 12:22
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrulf
Men om jag inte ska ha IP-tv och telefoni, så behöver jag ingen gateway först och det fyller ingen annan funktion heller med att ha någon annan burk först. Är det rätt uppfattat?

Jag tänkte koppla: Uttag i väggen > Nätverkskabel > AirPort extreme > Trådlöst > PC/Mac/iPad/iPhone mm

Det är riktigt.
Kolla dock kapaciteten på Extreme på sidan jag länkade till.
Vilka avstånd gäller det?
Flera våningar?
Trådlösa grannar?

15 meter en våning upp:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwa...113-5-ghz-dn-c

Apple Extreme: 18,5 Mbit/s
ASUS RT-AC66U: 105,8 Mbit/s
TP-link Archer C7: 114,6 Mbit/s
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-02-22 kl. 12:47.
Citera
2014-02-22, 12:51
  #6
Medlem
Skrulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är riktigt.
Kolla dock kapaciteten på exteme på sidan jag länkade till.
Vilka avstånd gäller det?
Flera våningar?
Trådlösa grannar?

15 meter en våning upp:
http://www.smallnetbuilder.com/lanwa...113-5-ghz-dn-c


Kommer var en lägenhet med högst 10m på samma plan. Finns gott om trådlösa grannar.

Om jag tolkar tabellen rätt med 15 meters avståndet och en våning upp, så bör man inte komma över 18,5 Mbps med AirPort Extrreme medans tex Asus RT-AC68U bör nå 188,1 Mbps. Fast i mitt fall bör väl hastigheten aldrig nå över 100 eftersom abonnemanget är på 100 Mbps?
Citera
2014-02-22, 13:08
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrulf
Kommer var en lägenhet med högst 10m på samma plan. Finns gott om trådlösa grannar.

Om jag tolkar tabellen rätt med 15 meters avståndet och en våning upp, så bör man inte komma över 18,5 Mbps med AirPort Extrreme medans tex Asus RT-AC68U bör nå 188,1 Mbps. Fast i mitt fall bör väl hastigheten aldrig nå över 100 eftersom abonnemanget är på 100 Mbps?


Så här mäter de:
http://www.smallnetbuilder.com/wirel...ucts-revison-6

Jag visade siffrorna för Location D som tydligen är 35 foot (10,5 meter en våning upp)
Högre än 100 behövs ju inte ut på internet i ditt fall men ibland kör man data på sitt eget nät t.ex mellan egna datorer/externa hårddiskar.

Location C är 25 foot (7,5 meter)
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-02-22 kl. 13:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback