Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-24, 14:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NavyOfficer
Det kommer bli det, ja. Som det ser ut nu är isläget svårt men framförallt dålig oljeinfrastruktur längs med NSR som hämmar utvecklandet, men vi närmar oss. Men självklart, skeppa från Kina på ca 15 dagar gentemot ca 35 och slippa Suez med allt vad det innebär samt hotet om pirater skulle vara ytterst fördelaktigt!

Vad menar du med " mer tranSporter i nordostpassagen främst till usa" Från vilken hamn utgår du då och vilken hamn ska du anlöpa?

Felstavning från mobilen. Jag hade för mig något sånt men nu hittar jag inte källan. Jag har ett minne av det skulle vara kortare från asien den vägen men jag verkar ha tänkt i fel banor för det är en jäkla konstig väg till USA
Citera
2014-02-24, 15:52
  #14
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tillägg: Det går tydligen någon sorts godståg mellan Kina och Tyskland. http://www.examinechina.com/blog/imp...-europe-china/
http://www.trans-eurasia-logistics.c...php?Sprache=en

Intressant. Med tanke på att de skulle ta 3 dagar att sätta ihop och skicka datorn och max två veckor för leverans totalt låter godståg som ett troligt alternativ.
Citera
2014-02-24, 16:33
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0b0ch1c
Intressant. Med tanke på att de skulle ta 3 dagar att sätta ihop och skicka datorn och max två veckor för leverans totalt låter godståg som ett troligt alternativ.
Tvivlar på det, jag tror den flyger.
Den ska byggas, få en bokad plats i en container, containern ska köras till tåget, sedan ska liknande ske i Europa.
Två veckor innebär att du ska ha fått hem den på två veckor. Kanske två dagar efter beställningen monteras din burk sent på kvällen så att den missar sista lastbilen, istället får den åka till flyget morgonen efter. Registreras skickas iväg, hamnar dag 5 på en annan storflygplats i Asien, en dag senare hamnar den någonstans i Europa, tyvärr så landade den sent på fredag kväll så alla hade gått hem. På måndag morgon ankomstreggas den och lastas på flyg eller lastbil till Sverige, sedan en liten omlastning och du får den typ dag tolv, vilket du tycker är jättebra eftersom det skulle ta två veckor.

Kollade lite på båttider, Rotterdam - Shanghai tar ca 40-41 dygn, Stockholm - Shanghai tar ca 52 dygn. Lastbil Stockholm - Soedertaelje hamn, sedan tåg till Göteborgs hamn och därifrån båt, stannar i Rotterdam, som avgår onsdag morgon.
http://my.maerskline.com/link/?page=...dules_location
Citera
2014-02-25, 09:22
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0b0ch1c
Hade varit nåt. Nä, har beställt en ny imac som ska tydligen sättas ihop i asien så jag blev nyfiken på tidsramen. Ska inte vara mer än två veckor säger dom iaf.
Du får gärna återkomma med info om datorns resväg senare. Du kan ju hoppa över det sista med lastbilen till din brevlåda om du vill.
Citera
2014-02-25, 10:17
  #17
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Beställde den i tisdags så idag är det precis en vecka, uppdaterar när den finns att hämta.
Citera
2014-02-27, 16:22
  #18
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Kollade hur långt processen hade kommit och de sa att datorn inte skickats än. Beställde den alltså tis den 18e och idag är det den 27e. 9 dagar efter beställning.

De nämnde också att fabriken i Kina även sätter ihop och skickar varor lör & sön, via flyg.
Citera
2014-03-06, 22:12
  #19
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Alrite. iMacen kom hem i onsdags, två veckor och en dag efter beställning.
Skeppades tors 27 feb och var framme 5 mars, via Kina, Ryssland, Holland -> Sverige

Sjukt sexig "burk"/snarare skiva
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback