Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-21, 18:29
  #1
Medlem
paco-s avatar
Hej,
Igår vallade jag mina skidor med ett lager "Skigo Violet LF paraffin"
(För lite äldre och aggresivare snö (-1°C till -12°C)
Passar vid luftfuktighet mellan 50 % till 75%)

Det verkar bli ganska grisig väder.
kl 0–6 +1° 0 – 0,2 mm Frisk bris, 9 m/s fra sørvestFrisk bris, 9 m/s fra sørvest
kl 6–12 +1° 0 – 0,3 mm Laber bris, 9 m/s fra sørvestLaber bris, 9 m/s fra sørvest
kl 12–18 Regn +2° 0,3 – 1,0 mm Laber bris, 7 m/s fra sør-sørvestLaber bris, 7 m/s fra sør-sørvest

Nu i efterhand så skulle jag lagt på en varmare glidvalla, men orkar inte/kan inte göra det just nu.

Min fråga är:
Behöver jag oroa mig för mitt glid? Blir det någon skillnad? Jag är en vanlig motionär och åker knappt skidor förövrigt.
Citera
2014-02-22, 18:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paco-
Hej,
Igår vallade jag mina skidor med ett lager "Skigo Violet LF paraffin"
(För lite äldre och aggresivare snö (-1°C till -12°C)
Passar vid luftfuktighet mellan 50 % till 75%)

Det verkar bli ganska grisig väder.
kl 0–6 +1° 0 – 0,2 mm Frisk bris, 9 m/s fra sørvestFrisk bris, 9 m/s fra sørvest
kl 6–12 +1° 0 – 0,3 mm Laber bris, 9 m/s fra sørvestLaber bris, 9 m/s fra sørvest
kl 12–18 Regn +2° 0,3 – 1,0 mm Laber bris, 7 m/s fra sør-sørvestLaber bris, 7 m/s fra sør-sørvest

Nu i efterhand så skulle jag lagt på en varmare glidvalla, men orkar inte/kan inte göra det just nu.

Min fråga är:
Behöver jag oroa mig för mitt glid? Blir det någon skillnad? Jag är en vanlig motionär och åker knappt skidor förövrigt.
Fixar du fint fäste så är det ju lugnt. Glid har aldrig varit problemet i mina vasalopp, senaste gångerna så har jag kört stålsicklat.
Kör du universal klister eller? Själv skickar jag ut en familjemedlem med stålsicklade skidor och tejp för fäste
Citera
2014-02-25, 18:57
  #3
Medlem
paco-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Fixar du fint fäste så är det ju lugnt. Glid har aldrig varit problemet i mina vasalopp, senaste gångerna så har jag kört stålsicklat.
Kör du universal klister eller? Själv skickar jag ut en familjemedlem med stålsicklade skidor och tejp för fäste

Hej,
ursäkta det sena svaret.
Jag följde SkiGo's vallatips:

Vallatips inför Öppetspår Sön 23/2
Senast uppdaterad: 2014-02-22 10.30
Väderprognos: +1 vid start +5 som varmast under
dagen. Molnigt

Glidvalla alt 1 (HF): LF Grafit i botten. Sedan
HF gul.
Toppa med C22 pulver.
Glidvalla alt 2 (LF): LF Grafit i botten. Sedan
LF Gul.
Fästvalla: Värm in XC Violett klister tunt i botten låt
kallna, lägg därefter HF Gul klister under foten och
HF Violett klister hela klisterzonen. Mixa ihop


Det gick hur bra som helst trots det varma vädret.
3:e året jag åkte och slog mitt personbästa med 1h och 40min!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback