• 1
  • 2
2014-05-04, 18:27
Medlem
lluBdeRs avatar
inga problem, det funkar.... däremot kan man inte göra det för ofta...
Citera
2014-05-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Gissningsvis lär de kolla upp din ekonomi och göra en bedömning om den är så bra att den motiverar dig att lägga 60 på något så "onödigt" som en guldkedja. De kommer att grilla dig ordentligt och göra allt för att spräcka din historia. De kan till och med kontakta bekanta till dig. Jag hade inbrott för ett tiotal år sedan och blev av med en pryl för 100k. Det satt långt inne att jag fick ersättning och de kontaktade t.o.m min far. Kanske är annorlunda nu, men nyckeln för mig var att det var sant och att de trots ihärdiga försök inte kunde spräcka min historia, samt att jag hade ekonomisk täckning för att äga en sådan sak. Utredarna på försäkringsbolag är långt ifrån korkade, inte sällan med stor erfarenhet av förhör, många gamla poliser.

Precis det här. Polisen och utredarna på försäkringsbolaget är inga dumskallar. Du kan vara lugn att de ser tämligen omedelbart om det är ett bedrägeri eller inte, de har sett tillräckligt mycket för att känna igen tecknen.

Hint ett är en WT som bor i andra hand i en hyr-barack utanför Borlänge med ett halvdussin SMS-lån på indrivning men som på något magiskt sätt fick råd att köpa en guldkedja för 60 lax.

Vad de kan bevisa är sen en annan sak och hur långt de är villiga att går för att inte betala är en annan fråga. Men när summorna går över 50.000 och det är kapitalvaror så börjar de bli tämligen obstinata.
Citera
2014-05-07, 10:07
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Precis det här. Polisen och utredarna på försäkringsbolaget är inga dumskallar. Du kan vara lugn att de ser tämligen omedelbart om det är ett bedrägeri eller inte, de har sett tillräckligt mycket för att känna igen tecknen.

Hint ett är en WT som bor i andra hand i en hyr-barack utanför Borlänge med ett halvdussin SMS-lån på indrivning men som på något magiskt sätt fick råd att köpa en guldkedja för 60 lax.

Vad de kan bevisa är sen en annan sak och hur långt de är villiga att går för att inte betala är en annan fråga. Men när summorna går över 50.000 och det är kapitalvaror så börjar de bli tämligen obstinata.

Ja, men har man tänkt till lite och inte gjort det innan så brukar det aldrig vara några problem
Citera
2014-05-07, 11:51
Medlem
Kasperskys avatar
Men nu snackar vi värde över 50.000 kr! Det är lätt att bedra om det är låga summor, men nu är det ju flera tiotalskronor...
Citera
2014-05-07, 15:23
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Men nu snackar vi värde över 50.000 kr! Det är lätt att bedra om det är låga summor, men nu är det ju flera tiotalskronor...

Har själv gjort det, handlade om en ägodel jag blev rånad på som kostade +50k, nemas problemas

Polisanmäl händelsen direkt, säg att du blev rånad och misshandlad, be en polare ge dig några käftsmällar och så plockar du ut extra för sveda och värk -5k, kränkning 5k osv...

Funkar som sagt 1 gång sen är det svårare.

Jag har även tappat datorn i sjön och tvättat mobilen i tvättmaskinen (lies) och fått ut pengar utan problem varje gång.
Citera
2014-05-08, 07:56
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Har själv gjort det, handlade om en ägodel jag blev rånad på som kostade +50k, nemas problemas

Polisanmäl händelsen direkt, säg att du blev rånad och misshandlad, be en polare ge dig några käftsmällar och så plockar du ut extra för sveda och värk -5k, kränkning 5k osv...

Jag har även tappat datorn i sjön och tvättat mobilen i tvättmaskinen (lies) och fått ut pengar utan problem varje gång.

Tyvärr så tror jag inte på din historia. Som andra har postat så är dem inte dumma i huvudet. Dem kommer se över din ekonomi. Om du har en inkomstlön på 30.000 är det obegripligt att ha ett smycke värt 50.000 kr. Försäkringsbolaget kommer att misstänka dig direkt och starta en utredning.
Citera
2014-05-08, 16:31
Medlem
Citat:

Mmm, ett annat stort problem är att folk som gör sånt här ofta inte kan hålla käft om det...

De bara måste skryta lite om hur smarta de är som lurat systemet och sen är det en tidsfråga tills allt faller ihop. Att genomföra ett bedrägeri kan många lyckas med, så svårt är det inte. Men det är förvånansvärt få som klarar av att hålla käft om det sen.
Citera
2014-05-09, 20:14
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Mmm, ett annat stort problem är att folk som gör sånt här ofta inte kan hålla käft om det...

De bara måste skryta lite om hur smarta de är som lurat systemet och sen är det en tidsfråga tills allt faller ihop. Att genomföra ett bedrägeri kan många lyckas med, så svårt är det inte. Men det är förvånansvärt få som klarar av att hålla käft om det sen.

Tidsfrågan i mitt fall är nu över 5 år
Citera
2014-05-09, 21:53
Medlem
Kasperskys avatar
Den enda jag lyckats med som försäkringsbedrägeri är en mobiltelefon.

Men liksom, dem är inga dumskallar. Ska ni göra ett bedrägeri får ni vara förberedd. Dem har frågar som kan knäcka ens planer.

Citat:
Tidsfrågan i mitt fall är nu över 5 år

Vad sägs om att du slutar gråta och håller dig till ämnet? Lägg ner med ert gulliga sandlådegräl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in