Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-23, 11:31
  #25
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En bakmaskin kan aldrig ersätta manuell bearbetning men flera bloggar och hemsidor skvallrar om att det går att få till riktigt fint och gott bröd med en bakmaskin. Framför allt är det enkelt.

Jag håller på att experimentera lite och det kan mycket väl vara så att olika maskiner/modeller kräver olika recept. Även om grundförfarandet -> blanda->knåda->jäsa->grädda är densamma.

Är bikarbonat ett hjälpmedel för fluffighet som man kan testa med?

Bikarbonat är bara ett annat sätt att jäsa såvitt jag vet, så jag har svårt att tro att det skulle kunna ge ökad volym (jämfört med jäst).

Det är jättesvårt att bara slaviskt följa ett recept utan att justera förhållandet mellan degvätska/mjöl, även om man har ett beprövat recept. Olika mjöl (även exakt samma märke och typ) kan bete sig olika, beroende på färskhet och annat så det kan behövas olika mängd från gång till gång. Sen ska du helst undvika att mäta mjöl i volym eftersom det packas olika mycket när du mäter, det är bättre att mäta vikten egentligen. Men om du nu inte kan eller vill väga mjölet, så häll i mjölet i måttet direkt ur påsen och undvik att skaka. Att ta upp med decilitermått ur paketen gör att mjölet packas och du får mycket mer mjöl än det är tänkt när du mäter upp exempelvis 1 dl.

Jag misstänker som sagt att du ändå haft för mycket mjöl, av en eller annan anledning.
Citera
2018-01-23, 21:18
  #26
Medlem
Det är fel på ditt recept...

testa följande:
https://svenskarecept.se/recept/formbrod/

jag läste igenom några av recepten och de är helt okej

Det viktiga är mängden mjöl, vatten, salt och jäst... allt det andra är finlir... som om du följer receptet för formbröd (hoppa över torrmjölk... eller ersätt 1 dl av vattnet med 1,1dl mjölk och ta bort torrmjölk) så har du ett bra basrecept.

Om du inte får det att fungera så återkom.

Bakmaskiner gör helt okej bröd, det som blir trist efter ett tag är att det är en så liten limpa.
Citera
2018-01-24, 22:56
  #27
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Det är fel på ditt recept...

testa följande:
https://svenskarecept.se/recept/formbrod/

jag läste igenom några av recepten och de är helt okej

Det viktiga är mängden mjöl, vatten, salt och jäst... allt det andra är finlir... som om du följer receptet för formbröd (hoppa över torrmjölk... eller ersätt 1 dl av vattnet med 1,1dl mjölk och ta bort torrmjölk) så har du ett bra basrecept.

Om du inte får det att fungera så återkom.

Bakmaskiner gör helt okej bröd, det som blir trist efter ett tag är att det är en så liten limpa.

Perfekt resultat, tack!
Här är en bild:
http://i66.tinypic.com/167jxpk.jpg
Och liten är den inte, den här bakmaskinen är en stor pjäs som tar större plats än en hushållsassistent. Hade en mindre modell tidigare som bara hade en omrörare med mindre behållare men den här är rätt tilltagen. Och framför allt modernare.

Varför man använder torrmjölk är därför att mjölken ev. kan hinna surna om man har ställt bakningen på timer. Jag brukar dock köra direkt, inget slår nybakt bröd! Och billigt blir det också, räknade med att den här kostade mig kanske 4,-
Nu kanske man kan stoppa i lite mer prylar som russin, solrosfrön eller annat för att få lite "touché" på skapelsen.
__________________
Senast redigerad av zoombo 2018-01-24 kl. 23:00.
Citera
2018-01-24, 23:13
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itfolk
Baka matbröd med Manitoba Cream!
Googla det. Ett speciellt vetemjöl som jäser som attan.


Manitoba Cream är extra proteinrikt mjöl som används till baguetter m.m. Har ingenting med jäsningen att göra.
Citera
2018-01-25, 23:59
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Perfekt resultat, tack!
Här är en bild:
http://i66.tinypic.com/167jxpk.jpg
Och liten är den inte, den här bakmaskinen är en stor pjäs som tar större plats än en hushållsassistent. Hade en mindre modell tidigare som bara hade en omrörare med mindre behållare men den här är rätt tilltagen. Och framför allt modernare.

Varför man använder torrmjölk är därför att mjölken ev. kan hinna surna om man har ställt bakningen på timer. Jag brukar dock köra direkt, inget slår nybakt bröd! Och billigt blir det också, räknade med att den här kostade mig kanske 4,-
Nu kanske man kan stoppa i lite mer prylar som russin, solrosfrön eller annat för att få lite "touché" på skapelsen.

Vad bra att det funka. Håller med, limpan är normalstor. Det är jag som inte har koll på bakmaskiner.
Citera
2018-01-26, 00:04
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svitjof
Manitoba Cream är extra proteinrikt mjöl som används till baguetter m.m. Har ingenting med jäsningen att göra.

De har tillsatt gluten så det blir lite högre/luftigare bröd. Funkar som vetemjöl special, menspecial är ofta gjort på vårvete som naturligt har lite mer gluten i sig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback