Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-19, 16:23
  #1
Medlem
Hej!

Jag har fått min morfars gamla dator och undrar hur man kan ta bort all personlig data förutom själva operativsystemet. Jag fick med windows vista skivan och lite andra skivor men istället för att installera om hela skiten så borde det finnas ett snabbare alternative i och med att det redan är installerat.
Citera
2014-02-19, 16:28
  #2
Medlem
Galnekarns avatar
Kontrollpanelen-> System och säkerhet-> Åtgärdscenter.

I fliken åtgärdscenter hittar du "återställning", och det borde vara det du söker?
Citera
2014-02-19, 16:40
  #3
Medlem
RullaDens avatar
Formatera datorn?
Citera
2014-02-19, 16:42
  #4
Medlem
Wunbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullaDen
Formatera datorn?

Läs klart hela inlägget innan du svarar
Citera
2014-02-20, 00:42
  #5
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Hej!

Jag har fått min morfars gamla dator och undrar hur man kan ta bort all personlig data förutom själva operativsystemet. Jag fick med windows vista skivan och lite andra skivor men istället för att installera om hela skiten så borde det finnas ett snabbare alternative i och med att det redan är installerat.
Skapa ett nytt användarkonto med adminrättigheter. Starta om datorn och logga in på det nya kontot, radera det gamla kontot.
Citera
2014-02-20, 07:04
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galnekarn
Kontrollpanelen-> System och säkerhet-> Åtgärdscenter.

I fliken åtgärdscenter hittar du "återställning", och det borde vara det du söker?
Läser man vad systemåterställning gör finner man snabbt att den inte raderar dokument etc. Det är med andra ord inte ett speciellt bra sätt att lösa detta åroblem på.
Citera
2014-02-20, 08:05
  #7
Medlem
Lykros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Skapa ett nytt användarkonto med adminrättigheter. Starta om datorn och logga in på det nya kontot, radera det gamla kontot.

God morgon ts!

Ovan är enligt mig ett riktigt bra alternativ!

Prova även Ccleaner om du inte vill ta bort kontot.
Citera
2014-02-20, 10:49
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykro
God morgon ts!

Ovan är enligt mig ett riktigt bra alternativ!

Prova även Ccleaner om du inte vill ta bort kontot.

Helst inte! Då program som Ccleaner och liknande oftare ställer till med fler problem än de sägs "fixa"!

Så undvik sådana skräpprogram.. Dom behövs inte i dag...
Citera
2014-02-20, 12:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Helst inte! Då program som Ccleaner och liknande oftare ställer till med fler problem än de sägs "fixa"!

Så undvik sådana skräpprogram.. Dom behövs inte i dag...
Det är inget fel på CCleaner, det gör exakt vad det ska, dvs. rensar bort gamla temp-filer och oanvända registernycklar tex från avinstallerade program och gamla drivrutiner. Det är inte samma som "Registry Mechanic" och liknande verktyg, som verkligen fuckar upp saker. Jag har endast en gång stött på problem i samband med CCleaner, det var då jag spelade ett Flash-baserat spel som sparade sina save-points i Flash-cookies, som ccleaner rensade bort. Lade till dem som undantag och det var det. Man kan även inkludera filer/mappar som man vill rensa, till exempel lade jag till cache-mappen i XBMC eftersom inaktuella cookies skapar problem när man hämtar ny data. Där finns också bra verktyg för att hantera program som körs vid uppstart, högerklick-menyn i utforskaren, och annat.

MEN, i det här fallet är ju dock CCleaner fel verktyg, eftersom det bara rensar bort temp-filer och sånt, inte användar-inställningar, dokument och filer.

Gör som Skadat gods sa,
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Skapa ett nytt användarkonto med adminrättigheter. Starta om datorn och logga in på det nya kontot, radera det gamla kontot.
Det är viktigt att du startar om datorn och loggar direkt in på det nya kontot innan du tar bort det gamla, för annars kan en del filer vara låsta och i användning av det gamla kontot, och då blir inte profilen fullständigt raderad.

Kolla även vad som finns under "C:\Users\Public", där finns dokument och filer som är delade mellan alla användarkonton.
Citera
2014-02-20, 18:52
  #10
Medlem
Galnekarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Läser man vad systemåterställning gör finner man snabbt att den inte raderar dokument etc. Det är med andra ord inte ett speciellt bra sätt att lösa detta åroblem på.

La märke till det efter jag yttrat mig, jag får ursäkta mitt inlägg
Citera
2014-02-22, 13:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Skapa ett nytt användarkonto med adminrättigheter. Starta om datorn och logga in på det nya kontot, radera det gamla kontot.

Det här gjorde jag. tack för tipset!
Citera
2014-02-22, 23:55
  #12
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Det här gjorde jag. tack för tipset!
Vass'go
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback