• 1
  • 2
2014-02-19, 16:01
Medlem
Tjenare, nu äre så att jag köpte 10 dosor snus på lokala turkkiosken som gått i konkurs, halva prsiet så tänkte vafan tar 10 stycken.
Snuset är G20 Original portion, sen igår natt efter att jag snusat en dosa(?) Fick jag svåra magsmärtor samt spydde resten av natten, börjar bli lite bättre nu efter 12 timmar. Det jag undrar är om det är snuset som gjort mig magsjuk? har 9 dosor kvar, jävligt sugen på en snus nu när jag ligger i sängen...
Citera
2014-02-19, 16:09
Medlem
ArzeniXs avatar
Nej det är inte troligt. Köpte själv 10 stockar vid ett tillfälle och hann inte snusa upp allt innan datumet gick ut. Skulle gissa på att den sista dosan jag tog låg 2-3 månader över tiden och det var absolut inget fel på varken smak eller kvalitet.

Vinterkräksjuka eller vanlig hederlig magsjuka skulle jag tippa på. Tänk på att det kryllar av bakterier nästan överallt under denna årstid.
Citera
2014-02-19, 16:17
Medlem
thejams avatar
Nej tror verkligen inte det. Ett tecken på att snus är gammalt är att det är torrt och hårt. Man märker om det är osnusbart, men farligt är det inte. Bara äckligt
Citera
2014-02-19, 16:23
Medlem
HobbyHitlers avatar
Troligtvis har du blivit magsjuk av något helt annat. Om nu några baciller mot förmodan kommit in i snusdosan så är inte snus någon idealisk miljö för dom att frodas i.
Citera
2014-02-19, 16:33
Medlem
Avva66s avatar
Inte en chans, snus innehåller så pass mycket salt så det
blir inte dåligt i första taget.
Citera
2014-02-19, 16:41
Medlem
RullaDens avatar
Om du vet att snus kommer ligga ett tag i kylskåpet så är det bara att lägga dem i frysen tills det är dags att börja använda dem.
Citera
2014-02-19, 18:16
Medlem
Snuset gick alltså ut 16/07/2013
Citera
2014-02-19, 18:18
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggilicious
Snuset gick alltså ut 16/07/2013
Ingen fara.
Citera
2014-02-20, 05:38
Medlem
christerys avatar
Nejdå, den enda risk jag har identifierat med snus-->magsjuka är att jag rör vid saker på tex en flygplats och stoppar sen in en prilla med magsjukebakterier från fingrarna tillsammans med snuset.

Ska nog köpa en prismaster (snusspruta) för är nu nere i Thailand och magen är på vippen att ge upp hela tiden pga andra baciller än jag är van vid.

Hittar nog inte en prismaster så det får bli en avkapad vanlig spruta (oanvänd såklart) istället vid närmare eftertanke.

Men att gammalt snus skulle göra dig magsjuk låter osannolikt.
Citera
2014-02-20, 10:56
Medlem
Gameplayers avatar
Jag har haft slut på snus och hittat något kvar i flera år gamla burkar som jag använt. Torrt och trist var det men inte blev jag sjuk.
Citera
2014-02-20, 18:56
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag har haft slut på snus och hittat något kvar i flera år gamla burkar som jag använt. Torrt och trist var det men inte blev jag sjuk.
Torrt snus lär hålla till du får barnbarn, inga bakterier lär växa utan fukt.
Men snus håller sej "sjukt" länge, ja.
Citera
2014-02-21, 00:29
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Torrt snus lär hålla till du får barnbarn, inga bakterier lär växa utan fukt.
Men snus håller sej "sjukt" länge, ja.

Snus innehåller ju också nikotin vilket inte torde vara så nyttigt för bakterier. Så jag tror man kan (utan fara att bli sjuk) använda snus som legat i 10+ år. Choklad kan också hålla ruskigt länge, men vissa sorter blir äckliga en tid efter utgångsdatum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in