Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-19, 14:54
  #1
Medlem
Tjeeena alla!

Jag har tänkt att åka till Sydamerika med så lite pengar som möjligt. Först har jag tänkt att åka till Peru och senare kanske ta sig till Brasilien. Dessa två länder framförallt, men är också öppen för Chile och Argentina.

Jag vill försöka leva så snålt som möjligt för att jag inte har några pengar och därför tänkte jag höra med er ifall ni har några tips på hur man kan göra det där?

Jag har främst tänkt att volontärarbeta i utbyte mot tak över huvudet och mat på bordet. Jag vet till woofing och tänkt göra det ett litet tag, men vill också ha andra alternativ.
Är det lätt att få jobba på ett guest house för rum och mat?
Går det att fixa ett jobb där så man kan få lite småpengar till resandet mellan två destinationer?

Jag är väldigt tacksam för svar, så släng upp ifall ni har erfarenhet från förr!
Citera
2014-02-19, 19:18
  #2
Medlem
Somniphobias avatar
I Peru vet jag i alla fall att det finns ganska många möjligheter att få jobba på hostel när man reser runt som backpacker. Det finns en kedja hostels i Peru som heter Point hostels och där kan man få jobba mot mat och husrum. Nu var det iofs 4 år sen jag var där, men det var rätt många som stannade och jobbade då. Jag minns inte riktigt, men jag har för mig att Point hostels finns på fler ställen än Peru i Sydamerika. Hoppas att det var till någon hjälp!
Citera
2014-02-19, 19:38
  #3
Medlem
Kan du inte jobba ihop en 100k i Sverige innan du reser?? och gora precis vad du vill och nar du vill istallet, for 1 ar? Jag har sett sa mycket folk som reser runt utan pengar och dem ser ju helt dystra ut. Vad jag forstatt med hostalen ar det bara boende och mat dem bjuder pa, aldrig nagra pengar. Och da jobbar du for kanske 6-10 dollar om dagen (vilket man drar in pa en halvtimme i Sverige) , men du far inga pengar till att gora saker. Sokte jobb som engelsk larare har i Norra Peru igar. 6 soles i timmen kunde dem erbjuda , vilket ar inte ens tillrackligt till transporten till skolan. Sa chillar istallet till sommaren och jobbar stenhart i Sverige och reser som en Kung : ) Brasilien var sjukt dyrt!! Inget land jag rekommenderar pa liten budget iaf, och inte under hogsasong da priser dubblas. Lycka till
Citera
2014-02-19, 23:43
  #4
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timhorman353
Brasilien var sjukt dyrt!! Inget land jag rekommenderar pa liten budget iaf, och inte under hogsasong da priser dubblas. Lycka till

Vars och när? Detta märkte jag inte alls av.. hostelen var lite dyrare på helgerna jämfört med veckorna.. Men mat, öl, fest och allt som hör till ligger på samma pris året runt..

Ont. Enkelt att få boende och mat i utbyte mot lite jobb, ja.. men du får ALDRIG några pengar, vi fick inte ens ta del av dricksen där jag jobbade (bartender på ett partyhostel). Även om du bor och äter gratis behöver du ju pengar till tex. en öl ute, nattklubbs inträde, kanske nån aktivitet, machu picchu?

Känns som tim skriver, skaffa en OK budget iaf och sedan lever du så snålt som möjligt..
Citera
2014-02-20, 16:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somniphobia
I Peru vet jag i alla fall att det finns ganska många möjligheter att få jobba på hostel när man reser runt som backpacker. Det finns en kedja hostels i Peru som heter Point hostels och där kan man få jobba mot mat och husrum. Nu var det iofs 4 år sen jag var där, men det var rätt många som stannade och jobbade då. Jag minns inte riktigt, men jag har för mig att Point hostels finns på fler ställen än Peru i Sydamerika. Hoppas att det var till någon hjälp!

Nice! Jag får kolla runt på det litt, ifall detta hostel finns runt om i hela syd amerika. Annars så verkar det stället skönt, färgglatt, och det gäller säkert människorna som kommer dit också. Men är det ett fest-hostel? Tror du det är ganska lätt att jobba på andra hostels för samma deal?

Citat:
Ursprungligen postat av Timhorman353
Kan du inte jobba ihop en 100k i Sverige innan du reser?? och gora precis vad du vill och nar du vill istallet, for 1 ar?

Haha jaa, det hade varit otroligt skönt, men jag lyckas verkligen inte skaffa mig ett jobb här hemma i Sverige. Försökt nu sedan oktober typ. I ain't getting shieeet. Bara massa erfarenheter och utbildningar till allt och kontakter har jag verkligen inte. You know easy way for a cash-flow?

Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush
Ont. Enkelt att få boende och mat i utbyte mot lite jobb, ja.. men du får ALDRIG några pengar, vi fick inte ens ta del av dricksen där jag jobbade (bartender på ett partyhostel)

Haha det är ju ganska segt.. Skulle det hända något ifall man tog det i smyg?

Tack för svaren!
Citera
2014-02-20, 17:06
  #6
Medlem
Vi var i Sydamerika förra året och spenderade mindre än 25,000 var på cirka två månader (exklusive flyg). Hann med Peru, Bolivia, snabbis i Argentina (i princip bara Buenos Aires) och Brasilien.

Om du vill leva snålt så är mitt bästa tips att inte skippa Bolivia. Helt fantastiskt och allra billigast av alla länder vi besökte! Vi åt mest på små hål i väggen-ställen och betalade 7-8 kr för soppa + huvudrätt (kött/ris oftast.) Även Peru är billigt, men jag tror att Bolivia nästan var halva priset på det mesta i jämförelse. Älskade dessutom La Paz t.ex, vansinnigt läcker stad!

Annars sparade vi mycket pengar på att i princip bara åka buss. 30 h i buss kostade cirka 300 kr i Peru om jag inte minns fel, då tog man sig långt (fick dessutom se massor från bussfönstret, jag hann aldrig bli less) + om man tar nattbussar sparar man ju pengar på att inte behöva boka hostel. Sen var en del bussresor nära döden-upplevelser, men vi lever ju än.

Något som var dyrt var att åka till Machu Picchu, absolut värt det men minns att det gick massor av pengar. Inträde, + vad vi förstod så "måste" turister åka ett speciellt turisttåg dit som självklart är dyrare än det vanliga som lokalbefolkningen använder. Hörde att man kunde få böter etc om man blev ertappad på ett "vanligt" tåg, vet inte om det stämmer?

Argentina och Brasilien var mycket dyrare. Mer som europeisk prisnivå, vi hade dock tur och fick bo hos vänner majoriteten av tiden i Brasilien.
Citera
2014-02-20, 20:03
  #7
Medlem
Viracochas avatar
Peru har börjat ta typ 10 gånger mer betalt av turister än av infödda för transport.
Du måste visa legitimation att du är peruan, annars så kostar flyg och buss jättemycket mer.
Bara så ni vet.

Första gången jag var i Machu Picchu på 90-talet så kostade resan 100:- t/r från Cusco, idag ett par tusen.
Citera
2014-02-20, 23:36
  #8
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCousteau



Haha det är ju ganska segt.. Skulle det hända något ifall man tog det i smyg?

Tack för svaren!

Det som låg i "drickslådan" rörde jag aldrig men allt jag fick i handen åkte ju ner i fickan! hehe.. Var ju iofs inga summor att snacka om..


Sen till er andra, 25,000 på två månader exklusive flyg är sjukt mycket, speciellt om du spenderade mest tid i Peru och Bolivia.. (Iaf om man försöker leva svårt).

Och angående bussarna i Peru så finns det oftast två terminaler, en dit alla turister far, och en dit alla fattiga går, denna buss går ju iofs genom alla byar och stannar och tar upp folk, men säkert halva priset..

Edit, TS, kan du något coolt? Typ jonglera? Kan du göra "hippie smycken"? Kan du vara rafting guide? Tips på saker som kan ge lite inkomst.. Även engelska lärare brukar behövas..
__________________
Senast redigerad av O.J-Kush 2014-02-20 kl. 23:41.
Citera
2014-02-21, 10:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush

Det som låg i "drickslådan" rörde jag aldrig men allt jag fick i handen åkte ju ner i fickan! hehe.. Var ju iofs inga summor att snacka om..

Sen till er andra, 25,000 på två månader exklusive flyg är sjukt mycket, speciellt om du spenderade mest tid i Peru och Bolivia.. (Iaf om man försöker leva svårt

Vi spenderade ungefär lika mycket tid i Brasilien som Peru/Bolivia sammanlagt så det var nog där majoriteten av pengarna gick. + att vi även flög några gånger där. Hade hursomhaver förväntat mig att det skulle gå mer pengar i överlag, speciellt eftersom vi envisades med att dra till Macchu Picchu/Uyuni/fler dyra turistfällor :)
Citera
2014-02-21, 11:21
  #10
Avstängd
Plaguetongues avatar
lev som befolkningen gör där, dom är överlag rätt fattiga
Citera
2014-02-21, 16:37
  #11
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amd90
Vi spenderade ungefär lika mycket tid i Brasilien som Peru/Bolivia sammanlagt så det var nog där majoriteten av pengarna gick. + att vi även flög några gånger där. Hade hursomhaver förväntat mig att det skulle gå mer pengar i överlag, speciellt eftersom vi envisades med att dra till Macchu Picchu/Uyuni/fler dyra turistfällor

Ahh det ändrar ju på saker och ting!

Turistfällorna är dyra men fan så värda!! Träffar man Uyuni när dem har vatten (typ jan/feb) så är det sååå magiskt.
Citera
2014-02-21, 18:27
  #12
Medlem
Personlig assistent?? Tidningsbarare?? Eller salj lite alkohol om du bor i sodra Sverige?? : P finns alltid gott om , haha men skamt o sido. Har du bara pengar till transport och mat sa kan du resa sa lange du vill, och man kan till och med fixa med jobb pa hostals innan du ar pa plats (hos dem stora hostal kedjona) Sodra Brasilien upplevde jag dyrt, Speciellt Florianopolis ,Rio, Sau Paulo etc. Om jag inte ar fel pa det sa ar det nastan dubbla hostal priser an Peru,Bolivia. Sen var dar ett event i Rio en gang som hette Rock in Rio, helt plotsligt dubblades priserna fastan hostalen inte var fulla. Horde samma med Florianopolis, under hogsasong ar det dubbla priser. Men fortfarande sa vart det! I Brasilien verka dem som jobba pa hostalen leva valdigt bra. Tror till och med dem fick betalt , da alla jag traffa som jobba dar (bartender, receptionist) bodde separat i en Lagenhet som jobbet betalade. Lycka till
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2322290

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback