Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-19, 18:23
  #13
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Jo, men bör man inte se jorden och solen som skivor här och då borde väl förhållandet vara ca. 12000, eller..

Ja, det är sant. 1,3 miljoner ggr är ju volymen, tänkte inte på det när jag skrev inlägget.
Citera
2014-02-19, 19:21
  #14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Om vi förutsätter att ett jordklot som du nämner ovan skulle passera framför sin sol och att vi antar att solen är i storlek med vår egen så är planeten inte 1000x mindre utan 1,3 miljoner gånger mindre. Rolig fakta men kanske lite OT.
Ljusstyrkan går ner med kvadraten på förhållandet mellan planetens och stjärnans radie.

Ex för Jorden-Solen:
1-((6.3x10^6)/(7x10^8))^2=0.99992=99.992%.
Solens ljus skulle försvagas med 0.008%, sett för en astronom på Alfa Centauri Bc.

Mer om det här:
(FB) Diskussioner om exoplaneter (ändr. rubrik//mod)
__________________
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-02-19 kl. 19:25.
Citera
2014-02-19, 19:23
  #15
Medlem
jag har sett ett liknande ljusfenonem en höst för kanske 25 år sedan, då var det en raketuppskjutning i västra Ryssland som på grund av speciella skiktingar i atmosfären gjorde att den syntes över stora delar i östra Sverige. Många hade sett samma sak och det fanns en notis i tidningarna dagen efter. Det var på kvällen och inte riktigt mörkt än så landskapet blev inte så starkt upplyst. Därmed inte sagt att HolmStock såg en raketuppskjutning, det här är bara ett tips på en tänkbar förklaring.
Citera
2014-02-19, 22:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponly
jag har sett ett liknande ljusfenonem en höst för kanske 25 år sedan, då var det en raketuppskjutning i västra Ryssland som på grund av speciella skiktingar i atmosfären gjorde att den syntes över stora delar i östra Sverige. Många hade sett samma sak och det fanns en notis i tidningarna dagen efter. Det var på kvällen och inte riktigt mörkt än så landskapet blev inte så starkt upplyst. Därmed inte sagt att HolmStock såg en raketuppskjutning, det här är bara ett tips på en tänkbar förklaring.
Hmm en vettig förklaring till vad vi kan ha sett om det inte var för att det var helt stjärnklart och att det inte var något moln eller speciellt på himlen. Det som var märkligt var att stjärnan var fixerad på sin plats men med ett sken som var lika starkt som Polstjärnan i princip.. Man kan spekulera om detta , men får nog ta och acceptera att en stjärna inte slocknar på tre sekunder
Citera
2014-02-20, 00:29
  #17
Medlem
Väderbalong som reflekterade månljus? :P
__________________
Senast redigerad av IlsaGold 2014-02-20 kl. 01:03.
Citera
2014-02-22, 12:49
  #18
Medlem
Javisst, reflektion av mån- eller soljus från en väderballong eller liknande kan vara en förklaring. Se tex irudiumflares (iridium-bloss) på http://www.heavens-above.com
Citera
2014-03-30, 00:24
  #19
Medlem
Jag var med om en liknande händelse 2010, i början på augusti. Jag satt i en liten båt på sjön utan lanternor vid typ, elva-tiden på kvällen och beundrade stjärnhimmeln som var helt molnfri och tog några kort med mobilen på fullmånen(helt misslyckat). Jag vände blicken åt ett annat håll och tittade helt random på en stjärna kanske bara nån sekund innan den plötsligt "exploderade", fast helt ljudlöst.
Alltså en mycket kort och kraftig/intensiv ökning av ljuset, så kort att UFO:t jag hade med mig i båten inte hann se det, för jag skrek till och pekade mot ljuset. Sedan var det spårlöst borta. Jag gillar att kolla in meteorregnen som drar förbi ibland och kan bara tänka mig att vad det än var, så skedde det utanför atmosfären, för ingen som helst svans var synlig innan, det är jag säker på. UFO:t la fram en teori om att det var två meteoriter som krockade med varandra. Det kanske var det även om oddsen för det är skyhöga. I slutändan är det iallafall en häftig och tankeväckande upplevelse, tyvärr bara för mig, för att upplevelsen är omöjlig att beskriva för andra.
Citera
2014-03-30, 08:34
  #20
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajnis
Jag var med om en liknande händelse 2010, i början på augusti. Jag satt i en liten båt på sjön utan lanternor vid typ, elva-tiden på kvällen och beundrade stjärnhimmeln som var helt molnfri och tog några kort med mobilen på fullmånen(helt misslyckat). Jag vände blicken åt ett annat håll och tittade helt random på en stjärna kanske bara nån sekund innan den plötsligt "exploderade", fast helt ljudlöst.
Alltså en mycket kort och kraftig/intensiv ökning av ljuset, så kort att UFO:t jag hade med mig i båten inte hann se det, för jag skrek till och pekade mot ljuset. Sedan var det spårlöst borta. Jag gillar att kolla in meteorregnen som drar förbi ibland och kan bara tänka mig att vad det än var, så skedde det utanför atmosfären, för ingen som helst svans var synlig innan, det är jag säker på. UFO:t la fram en teori om att det var två meteoriter som krockade med varandra. Det kanske var det även om oddsen för det är skyhöga. I slutändan är det iallafall en häftig och tankeväckande upplevelse, tyvärr bara för mig, för att upplevelsen är omöjlig att beskriva för andra.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Satellite_flare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback