Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-19, 14:00
  #1
Medlem
Mitt första inlägg här!
2010 var jag och min familj på Gotland. Vi hade hyrt en stuga ca 20 min från Visby där vi
bodde under tiden vi var där. Flera nätter i rad gick vi ut och tittade på stjärnorna, men en av nätterna var det jag och far som låg och tittade upp mot himlen , mot ett par stycken stjärnor i formation som ett L med fyra stjärnor.

Stjärnan i mitten av L'et lyste starkast av dom stjärnorna och jag frågade min far om han visste om det var en planet eller någon ovanligt stark stjärna bara. Efter att han hade svarat att det förmodligen bara var en stjärna så fortsatte vi att titta mot dom stjärnorna i ca 1 min. När det helt plötsligt blir som en vit ljus som expanderade riktigt fort från den där starkt lysande stjärnan.

jag blev chockade eftersom vi låg i totalt mörker och marken och träden runtomkring oss lyste upp i 1-2 sekunder precis som av en kamera blixt och sen när chocken lagt sig och vi tittade tillbaka mot stjärnorna så var stjärnan helt borta, men dom andra stjärnorna fanns kvar.
Min fråga är, såg jag en stjärna dö??
Citera
2014-02-19, 14:13
  #2
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolmStock
Mitt första inlägg här!
2010 var jag och min familj på Gotland. Vi hade hyrt en stuga ca 20 min från Visby där vi
bodde under tiden vi var där. Flera nätter i rad gick vi ut och tittade på stjärnorna, men en av nätterna var det jag och far som låg och tittade upp mot himlen , mot ett par stycken stjärnor i formation som ett L med fyra stjärnor.

Stjärnan i mitten av L'et lyste starkast av dom stjärnorna och jag frågade min far om han visste om det var en planet eller någon ovanligt stark stjärna bara. Efter att han hade svarat att det förmodligen bara var en stjärna så fortsatte vi att titta mot dom stjärnorna i ca 1 min. När det helt plötsligt blir som en vit ljus som expanderade riktigt fort från den där starkt lysande stjärnan.

jag blev chockade eftersom vi låg i totalt mörker och marken och träden runtomkring oss lyste upp i 1-2 sekunder precis som av en kamera blixt och sen när chocken lagt sig och vi tittade tillbaka mot stjärnorna så var stjärnan helt borta, men dom andra stjärnorna fanns kvar.
Min fråga är, såg jag en stjärna dö??

Nej, det var det inte. En stjärna slocknar inte bara sådär.

Här är en artikel som beskriver på ett ungefär hur det kan komma att se ut.

http://earthsky.org/brightest-stars/...xplode-someday
Citera
2014-02-19, 14:32
  #3
Medlem
-Albert-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolmStock
Mitt första inlägg här!
2010 var jag och min familj på Gotland. Vi hade hyrt en stuga ca 20 min från Visby där vi
bodde under tiden vi var där. Flera nätter i rad gick vi ut och tittade på stjärnorna, men en av nätterna var det jag och far som låg och tittade upp mot himlen , mot ett par stycken stjärnor i formation som ett L med fyra stjärnor.

Stjärnan i mitten av L'et lyste starkast av dom stjärnorna och jag frågade min far om han visste om det var en planet eller någon ovanligt stark stjärna bara. Efter att han hade svarat att det förmodligen bara var en stjärna så fortsatte vi att titta mot dom stjärnorna i ca 1 min. När det helt plötsligt blir som en vit ljus som expanderade riktigt fort från den där starkt lysande stjärnan.

jag blev chockade eftersom vi låg i totalt mörker och marken och träden runtomkring oss lyste upp i 1-2 sekunder precis som av en kamera blixt och sen när chocken lagt sig och vi tittade tillbaka mot stjärnorna så var stjärnan helt borta, men dom andra stjärnorna fanns kvar.
Min fråga är, såg jag en stjärna dö??

Det enda jag kan tänka mig är en meteor exakt i synlinjen vilket dock torde vara ytterst sällsynt
Citera
2014-02-19, 14:34
  #4
Medlem
563f7031s avatar
Vilket datum?
Citera
2014-02-19, 14:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Det enda jag kan tänka mig är en meteor exakt i synlinjen vilket dock torde vara ytterst sällsynt

Jo , kunde tänka mig nästan samma sak men att det expanderar från stjärnan i sig och att sedan när ljuset försvunnit så är stjärnan helt borta även ca 30 min efteråt. Väldigt skumt..
Citera
2014-02-19, 14:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 563f7031
Vilket datum?
Kan ha varit runt 8-12 Augusti 2010
Citera
2014-02-19, 14:39
  #7
Medlem
ganglere2s avatar
Nej som redan har nämnts i tråden så slocknar inte en stjärna ögonblickligt. Det tar lång tid.
Kanske en meteor, meteorit eller vad nu de där nedfallande rymdstenarna brukar kallas. Eller så var det något blink från en satellit eller ett flygplan.
Citera
2014-02-19, 16:00
  #8
Medlem
Stjärnor = solar

Solar(stjärnor) finns i galaxer precis som vintergatan med planeter i sig. Varför stjärnor "blinkar" är helt enkelt för att en planet kommer framför solen(stjärnan) och gör så att de blir "natt" på den sidan av planeten som är riktad mot oss.

Ett tips är att kolla på Carl Sagans Cosmos
Citera
2014-02-19, 16:32
  #9
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Stjärnor = solar

Solar(stjärnor) finns i galaxer precis som vintergatan med planeter i sig. Varför stjärnor "blinkar" är helt enkelt för att en planet kommer framför solen(stjärnan) och gör så att de blir "natt" på den sidan av planeten som är riktad mot oss.

Ett tips är att kolla på Carl Sagans Cosmos

Cosmos är en bra dokumentärserie. Men det är inte på grund av den anledningen du nämner ovan som gör att stjärnor ser ut att blinka. Det är på grund av att vi ser dem genom vår atmosfär. När ljuset från stjärnorna går igenom atmosfären bryts ljuset och effekten blir att det ser ut som att de blinkar.

http://www.astrophys-assist.com/educ...tarrynight.htm

När en planet i ett annat solsystem kommer mellan dess sol och jorden så är det helt omöjligt för oss att se detta med blotta ögat. Däremot kan man genom mätningar se att ljuset minskar en aning. Det är ungefär så astronomerna gör när de försöker hitta nya planeter i andra solsystem.

http://www.universetoday.com/104227/...other-planets/
Citera
2014-02-19, 16:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebelle
Stjärnor = solar

Solar(stjärnor) finns i galaxer precis som vintergatan med planeter i sig. Varför stjärnor "blinkar" är helt enkelt för att en planet kommer framför solen(stjärnan) och gör så att de blir "natt" på den sidan av planeten som är riktad mot oss.

Ett tips är att kolla på Carl Sagans Cosmos
Du kan ju inte mena att det BLINKAR för att en jordklot som är 1000x mindre än sitt solsystems stjärna passerar förbi? Det är allt från partiklar och ljusets brytning i vår atomsfär som gör så att stjärnorna blinkar för oss. Dessutom har det där inget att göra med den upplevelsen som jag råkade utför så förstår inte vad det tillför ämnet :/
Citera
2014-02-19, 16:57
  #11
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolmStock
Du kan ju inte mena att det BLINKAR för att en jordklot som är 1000x mindre än sitt solsystems stjärna passerar förbi? Det är allt från partiklar och ljusets brytning i vår atomsfär som gör så att stjärnorna blinkar för oss. Dessutom har det där inget att göra med den upplevelsen som jag råkade utför så förstår inte vad det tillför ämnet :/

Om vi förutsätter att ett jordklot som du nämner ovan skulle passera framför sin sol och att vi antar att solen är i storlek med vår egen så är planeten inte 1000x mindre utan 1,3 miljoner gånger mindre. Rolig fakta men kanske lite OT.
Citera
2014-02-19, 18:16
  #12
Medlem
-Albert-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Om vi förutsätter att ett jordklot som du nämner ovan skulle passera framför sin sol och att vi antar att solen är i storlek med vår egen så är planeten inte 1000x mindre utan 1,3 miljoner gånger mindre. Rolig fakta men kanske lite OT.

Jo, men bör man inte se jorden och solen som skivor här och då borde väl förhållandet vara ca. 12000, eller..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback