Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-02, 18:09
  #1
Medlem
Heinzes avatar
Då jag av många självutmämnda experter fått höra att min träning motverkar sig själv tänkte jag ta hjälp av det kompetenta folket här (smör, smicker & fjäsk)

Jag har börjat ta tag i träningen efter många års slapphet. Tränar nu styrketräning två dagar i veckan. Detta pass börjas med ca 30-40 minuter cykel sedan två varv på alla maskiner, 12 reps på varje maskin. Tar även och tränar mage och rygg.

Har sedan en månad tillbaka lagt till 3 km löpning, tar ca 15 minuter två dagar i veckan. Det är här bakgrunden till frågan kommer. På gymmet säger de att min löpning förstör musklerna jag bygger upp de andra två dagarna i veckan och att jag bör byta ut den mot promenader istället.

Målet med träningen är att ta bort det överflödiga fettet jag lagt på mig. Vill "slimma" till kroppen samtidigt som jag bygger upp en shysst överkropp, får det berömda sexpacket tillbaka och att hålla benen i trim så man slipper den berömda "V" formen.

Bör jag lägga ner styrketräningen tills man sprungit bort fettet?


Dessutom, om någon har tid & lust skulle även jag vilja ha tips med ett kostschema. De jag har läst om här i denna tråd verkar ha som mål att bli bodybuilder men det har inte direkt jag. Är 173cm, väger nog 65-70 kanske, 27 år gammal om det kan vara till någon hjälp
Citera
2005-08-02, 18:23
  #2
Medlem
Lägg styrketräningarna på enskilda dagar, alternativt ser till att dom hamnar långt ifrån varandra, t ex löpning på morgonen och gym på kvällen. Eller varför inte morgonpromenad?
Citera
2005-08-02, 18:30
  #3
Medlem
taffies avatar
Jag skulle nog påstå att du absolut kan både träna och springa, käka lite mer bara så kommer du förhoppningsvis inte tappa för mycke muskler.


Ett tips: sök på ordet "deff" alt "deffning" på detta forum.
Citera
2005-08-02, 19:51
  #4
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vernan
Lägg styrketräningarna på enskilda dagar, alternativt ser till att dom hamnar långt ifrån varandra, t ex löpning på morgonen och gym på kvällen. Eller varför inte morgonpromenad?

Du menar löpning och styrka samma dag istället för som nu fyra träningsdagar i veckan?

Citat:
Ursprungligen postat av taffie
Jag skulle nog påstå att du absolut kan både träna och springa, käka lite mer bara så kommer du förhoppningsvis inte tappa för mycke muskler.


Ett tips: sök på ordet "deff" alt "deffning" på detta forum.

Låter bra, "i min värld" så borde det också fungera men som synes så är man en rookie på området, minst sagt!

Ska läsa på om deffning oxå
Citera
2005-08-02, 21:02
  #5
Medlem
Det är definitivt ingel nackdel att springa så länge du sköter kosten . Det
kan vara bra att tex ta en gainer efter löprundan . Annars finns det bara
fördelar , bla att så kommer du att få mer syre till musklerna vilket är en stor
fördel och dessutom så kommer det att bli betydligt lättare att deffa när den tiden kommer då din förbränning är högre . Kom som sagt ihåg bara att sköta
kosten och att undvika att träna ben de dagar du springer .
Citera
2005-08-02, 21:40
  #6
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban72
Det är definitivt ingel nackdel att springa så länge du sköter kosten . Det
kan vara bra att tex ta en gainer efter löprundan . Annars finns det bara
fördelar , bla att så kommer du att få mer syre till musklerna vilket är en stor
fördel och dessutom så kommer det att bli betydligt lättare att deffa när den tiden kommer då din förbränning är högre . Kom som sagt ihåg bara att sköta
kosten och att undvika att träna ben de dagar du springer .

Tack för svaret, Gainer = http://www.nutritionstore.se/product...products_id=35 ?
Citera
2005-08-03, 09:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Tack för svaret, Gainer = http://www.nutritionstore.se/product...products_id=35 ?

Det var så lite . Har forskat lite mera och det finns som sagt bara fördelar
med att springa så länge kosten sköts , bla så har en person som har bra kondition dubbelt så mycket av ett ämne som hjälper till att bränna fett , kommer inte ihåg vad ämnet heter med det står i boken "allt om fettförbränning" av Fredrik Paulun" . Ett tips som funkar på mig ang gainern är
att ta halva dosering då du inte förbrukar lika mycket under en löprunda sålänge du inte kör hård intervalls träning eller springer flera mil som ett
styrketräningspass . Brukar blanda i en skopa vassleprotein istället.
Citera
2005-08-03, 10:07
  #8
Medlem
Det rekommenderas att springa på de dagar som annars är vilodagar från styrketräningen då?

Eller ska man helst låta vilodagarna vara så vilsamma som möjligt?
Citera
2005-08-03, 10:25
  #9
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban72
Ett tips som funkar på mig ang gainern är
att ta halva dosering då du inte förbrukar lika mycket under en löprunda sålänge du inte kör hård intervalls träning eller springer flera mil som ett
styrketräningspass . Brukar blanda i en skopa vassleprotein istället.

Hehe får nog oxå köra på det då jag bara är uppe 3 km än så länge
Citera
2005-08-03, 11:21
  #10
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
Det rekommenderas att springa på de dagar som annars är vilodagar från styrketräningen då?

Eller ska man helst låta vilodagarna vara så vilsamma som möjligt?

Om du är riktigt het så kan du köra ett intervallpass efter styrkepasset, det funkar jäkligt bra
Citera
2005-08-03, 11:34
  #11
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Om du är riktigt het så kan du köra ett intervallpass efter styrkepasset, det funkar jäkligt bra
Tycker jag spontant var bland de sämsta tips jag hört

Men berätta, vad är vitsen med det upplägget?
Citera
2005-08-03, 12:01
  #12
Medlem
mrtwinlabs avatar
Det finns dom som påstår att förbränningen ökar MAX om man
tränar cardio efter pump, men personligen så gillar jag inte det, löptränar heller på en separat dag. Men jag har inga vetenskapliga fakta för vad som är korrekt. Det finns väl som vanligt 1000 faktorer att betänka…
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback