Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-19, 10:47
  #1
Medlem
JBugsters avatar
Till sommaren vill jag verkligen ta steget och ta ett dykcertifikat! Jag vill helst ta det utomlands, under en vecka på något ställe som lämpar sig väl för dykning. Har jag tur kan jag få med mig en polare också, men vi har ett problem!

Eftersom vi båda är 19 år och precis ska börja universitet så har vi en väldigt begränsad budget: 10 000 kronor per skalle. Detta bör då täcka resa, boende och dykcertet.

Är det möjligt att få tag på en dykresa till det här priset, har ni några erfarenheter av det? Det vore guld att få höra er input på min idé, det vore så jävla fantastiskt att få ta dykcertifikatet under en spännande utlandsresa iår.

Can't wait to hear from y'all!
Citera
2014-02-19, 11:01
  #2
Medlem
Fikees avatar
Om det bara handlar om dykresa. Alltså Flyg, boende, mat, dyk så borde det vara rimligt.

Malta:
Dyk:
http://anchordiving.com/index-2.php
nummer 6.
Open Water Diver är det du vill ha. Det är ett vanlit dykcert.
355 Euro

Sen kollade jag Flygstolen.se för flyg+hotell. En vecka i Juni 3600.

Då har du ca 3000 kvar till fickpengar.
Citera
2014-02-19, 11:38
  #3
Medlem
Strawberryns avatar
Tror absolut att du ska kolla upp Egypten. Fantastiskt dykvatten och rätt billigt. Jag var där i fjol men jag kommer inte ihåg vad de tog för PADI men jag vet att det var förvånansvärt billigt i jämförelse med andra ställen. Dessutom är det ju ett av världens bästa dykvatten Colona divers har svensktalande guider dessutom
Citera
2014-02-19, 11:47
  #4
Medlem
S-cups avatar
Men du ska vara medveten om att många erfarna dykare anser att det nästan är bättre att ta sitt dykcert i Sverige. Dels så att du får lära dig dyka med torrdräkt och dels för att det är allmänt svårare i Sverige (t.ex. kyla och dålig sikt).

Men med det sagt tycker jag ändå att du bör bege dig utomlands
Citera
2014-02-19, 12:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Men du ska vara medveten om att många erfarna dykare anser att det nästan är bättre att ta sitt dykcert i Sverige. Dels så att du får lära dig dyka med torrdräkt och dels för att det är allmänt svårare i Sverige (t.ex. kyla och dålig sikt).

Men med det sagt tycker jag ändå att du bör bege dig utomlands
Då kan man åka till ett land i närheten t.ex Polen, inte så dyr resa med färja.
Citera
2014-02-19, 13:24
  #6
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikee
Om det bara handlar om dykresa. Alltså Flyg, boende, mat, dyk så borde det vara rimligt.

Malta:
Dyk:
http://anchordiving.com/index-2.php
nummer 6.
Open Water Diver är det du vill ha. Det är ett vanlit dykcert.
355 Euro

Sen kollade jag Flygstolen.se för flyg+hotell. En vecka i Juni 3600.

Då har du ca 3000 kvar till fickpengar.

Detta var ju jäkligt intressant! Tack så otroligt mycket! Känner du möjligen till fler sånahär platser med liknande pris och dykvatten?

Citat:
Ursprungligen postat av Strawberryn
Tror absolut att du ska kolla upp Egypten. Fantastiskt dykvatten och rätt billigt. Jag var där i fjol men jag kommer inte ihåg vad de tog för PADI men jag vet att det var förvånansvärt billigt i jämförelse med andra ställen. Dessutom är det ju ett av världens bästa dykvatten Colona divers har svensktalande guider dessutom

Tips på vart man bör bo isåfall? I närheten till havet gissar jag förstås, men har du namn på specifika orter eller hotell?

Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Men du ska vara medveten om att många erfarna dykare anser att det nästan är bättre att ta sitt dykcert i Sverige. Dels så att du får lära dig dyka med torrdräkt och dels för att det är allmänt svårare i Sverige (t.ex. kyla och dålig sikt).

Men med det sagt tycker jag ändå att du bör bege dig utomlands

Jag har också hört talas om detta, men jag ser mer fördelar med att sticka utomlands just nu. Är jäkligt sugen på att se nya miljöer och nytt folk innan jag börjar universitet och kanske hamnar i ett förhållande osv., och så är det ju bra mycket vackrare att dyka utomlands också! Känns bra att ta hela utbildningen på fyra dagar med, då får man applicera sina teoretiska kunskaper på en gång istället för att vänta 1-2 veckor mellan dyken som man ofta får göra när man tar dykcert i Sverige (efter vad jag hört).

Sen finns det ju inget som hindrar mig att ta några dyk i Sverige också till sensommaren-hösten.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Då kan man åka till ett land i närheten t.ex Polen, inte så dyr resa med färja.

Varför skulle man vilja dyka i Polen hellre än i Sverige?
Citera
2014-02-19, 13:27
  #7
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikee
Om det bara handlar om dykresa. Alltså Flyg, boende, mat, dyk så borde det vara rimligt.

Malta:
Dyk:
http://anchordiving.com/index-2.php
nummer 6.
Open Water Diver är det du vill ha. Det är ett vanlit dykcert.
355 Euro

Sen kollade jag Flygstolen.se för flyg+hotell. En vecka i Juni 3600.

Då har du ca 3000 kvar till fickpengar.

Förstår inte riktigt hur flygstolen.se fungerar, när jag sökte på flyg till Malta så var det billigaste 3800 kronor tur och retur, och då var det som jag förstod det utan hotell.
Citera
2014-02-19, 13:59
  #8
Medlem
Strawberryns avatar
Jag var i El Gouna där det finns ett colona divers dykcenter. De har även center i Hurghada, Sharm el Sheik och Marsa Alam. Colona har kurser som man kan påbörja hemma i sverige så slipper man sitta och plugga allt när man är på plats. PADI learning heter det. Då är det i princip bara dyken kvar och det är ju det roliga Gå in och kolla deras hemsida för med specifik info. Sök på colonadivers så får du fram hemsidan.
__________________
Senast redigerad av Strawberryn 2014-02-19 kl. 14:00. Anledning: felcitering
Citera
2014-02-19, 14:10
  #9
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawberryn
Jag var i El Gouna där det finns ett colona divers dykcenter. De har även center i Hurghada, Sharm el Sheik och Marsa Alam. Colona har kurser som man kan påbörja hemma i sverige så slipper man sitta och plugga allt när man är på plats. PADI learning heter det. Då är det i princip bara dyken kvar och det är ju det roliga Gå in och kolla deras hemsida för med specifik info. Sök på colonadivers så får du fram hemsidan.

Grymt!

Har du någon idé om hur man lättast letar efter billgiaste möjliga boende och flyg till någon av dessa orter? Jag är verkligen amatörmässig på det här med resande, känner mig lite vilsen just nu när jag tittar runt på olika alternativ.
Citera
2014-02-19, 14:27
  #10
Medlem
Strawberryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Grymt!

Har du någon idé om hur man lättast letar efter billgiaste möjliga boende och flyg till någon av dessa orter? Jag är verkligen amatörmässig på det här med resande, känner mig lite vilsen just nu när jag tittar runt på olika alternativ.

Är inte så haj på boenden men testa flygresor.se för flygstolen eller kolla charterresor. Finns faktiskt jävligt mycket billiga charter till Egypten Kolla även från Norge om du har möjlighet. Ibland är de mycket billigare och då kan det vara värt att kolla upp
Citera
2014-02-19, 14:29
  #11
Medlem
Strawberryns avatar
Flygplatser finns i Hurghada och i Marsa Alam om jag inte missminner mig
Citera
2014-02-19, 14:32
  #12
Medlem
Strawberryns avatar
Såg nu att PADI open water kostar 340 Euro i El Gouna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback