Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-19, 00:47
  #1
Medlem
Använder Linux Mint Petra
Obs är noob

Har hittat en radiostation på nätet som jag gärna vill spela in så att låtarna separeras och namnges. Stationen verkar inte finnas i några listor som internetradio-applikationerna kommer åt, utan man går in på en hemsida och klickar på en m3u-länk. Normalt sett spelar jag upp radion i Audacious. Det verkar dock inte finnas någon plug-in som rippar radio i Audacious. Så jag googlade lite och installerade programmet Streamripper - lyckas dock inte hitta något GUI som jag får att fungera, så jag körde det från terminalen med det enkla kommandot:
streamripper [url] -d /home

den får uppenbarligen kontakt för det tycker upp ngn info om radiostationen men sedan står det error -36 [SR_ERROR_CANT_CREATE_FILE]
bye..
shutting down

Har hållt på jävligt länge nu och börjar bli less. Ska det vara så jäkla svårt att spela in den musiken man redan lyssnar på när all data redan finns tillgänglig. Någon som kan hjälpa mig?

Tack!

EDIT: Fick det att fungera nu, genom att ta bort -d kommandot och destinationen. Undrar dock fortfarande över någon fungerande GUI, gärna samma program som jag kan använda för att lyssna på radion.
__________________
Senast redigerad av mnemanic 2014-02-19 kl. 00:54.
Citera
2014-02-19, 03:56
  #2
Medlem
pterodactyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Använder Linux Mint Petra
Obs är noob

Har hittat en radiostation på nätet som jag gärna vill spela in så att låtarna separeras och namnges. Stationen verkar inte finnas i några listor som internetradio-applikationerna kommer åt, utan man går in på en hemsida och klickar på en m3u-länk. Normalt sett spelar jag upp radion i Audacious. Det verkar dock inte finnas någon plug-in som rippar radio i Audacious. Så jag googlade lite och installerade programmet Streamripper - lyckas dock inte hitta något GUI som jag får att fungera, så jag körde det från terminalen med det enkla kommandot:
streamripper [url] -d /home

den får uppenbarligen kontakt för det tycker upp ngn info om radiostationen men sedan står det error -36 [SR_ERROR_CANT_CREATE_FILE]
bye..
shutting down

Har hållt på jävligt länge nu och börjar bli less. Ska det vara så jäkla svårt att spela in den musiken man redan lyssnar på när all data redan finns tillgänglig. Någon som kan hjälpa mig?

Tack!

EDIT: Fick det att fungera nu, genom att ta bort -d kommandot och destinationen. Undrar dock fortfarande över någon fungerande GUI, gärna samma program som jag kan använda för att lyssna på radion.

Har för mig att du kan "spela in" med vlc. Inget jag själv provat dock.
Citera
2014-02-19, 04:46
  #3
Medlem
Fernets avatar
DVD-Jon är din vän, i alla fall om du haft Mac
http://blog.doubletwist.com/2014/02/16/itunes-radio-airplay-recorder-for-mac/

Varför skall folk krångla till det och köra OS det inte finns program till?
Citera
2014-02-19, 13:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
DVD-Jon är din vän, i alla fall om du haft Mac
http://blog.doubletwist.com/2014/02/16/itunes-radio-airplay-recorder-for-mac/

Varför skall folk krångla till det och köra OS det inte finns program till?

Jag undrar framförallt varför Linux ska vara så jäkla krångligt. Att installera program tex är ju skitsvårt att förstå sig på, i alla fall om de inte finns i repositories (och när man installerat Linux Mint finns bara en handfull program där). Jag har liksom hittat GUI:s till Streamripper (Kstreamripper, radiorecorder) fattar bara inte hur jag ska installera dem.
Citera
2014-02-20, 04:40
  #5
Avstängd
Men välj streamripstar i stället då, det är ju ett Java GUI
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback