Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-18, 23:45
  #1
Medlem
Hej!

Jag fick en router tidigare utan kartong och lappar osv. Funkar utmärkt, men nätverket är olåst.

Hur får jag dit ett lösenord på det?

Vill kunna låsa det så bara hushållet kan använda.

Har en 3COM
3CRWER100-75


Tacksam för svar (oerhört oteknisk)
Citera
2014-02-18, 23:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Hej!

Jag fick en router tidigare utan kartong och lappar osv. Funkar utmärkt, men nätverket är olåst.

Hur får jag dit ett lösenord på det?

Vill kunna låsa det så bara hushållet kan använda.

Har en 3COM
3CRWER100-75


Tacksam för svar (oerhört oteknisk)
192.168.1.1 skriv det i din webbläsare, defaultlösenordet är: admin

Nu är du inne i din router. Testa att klicka dig framåt så lär du dig! Brukar vara enkelt att sätta dit ett lösenord för det trådlösa nätverket.
Citera
2014-02-18, 23:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
192.168.1.1 skriv det i din webbläsare, defaultlösenordet är: admin

Nu är du inne i din router. Testa att klicka dig framåt så lär du dig! Brukar vara enkelt att sätta dit ett lösenord för det trådlösa nätverket.

Har gjort detta, men admin lösenordet fungerar inte på den hemsidan? Står att password er incorrect
Citera
2014-02-18, 23:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Har gjort detta, men admin lösenordet fungerar inte på den hemsidan? Står att password er incorrect
Har du en resetknapp på routern? Håll in med en nål i så fall ett längre tag.
Citera
2014-02-19, 00:03
  #5
Medlem
Har du provat med både admin som lösenord och password som lösenord?
Citera
2014-02-19, 00:24
  #6
Medlem
Factory reset av 3CRWER100-75 (på egen risk):

1 Stäng av strömmen.
2 Koppla ur alla kablar.
3 Använd en rak ethernet-kabel och koppla Cable/DSL-porten på baksidan till någon av LAN-portarna.
4 Slå på strömmen. Röd LED ska blinka och efter cirka 30 sekunder blinka långsammare. Slå av strömmen igen.
5 Ta bort kabeln från LAN-porten och koppla in datorn till någon av LAN-portarna.
6 Slå på strömmen och browsa till http://192.168.1.1. Omstart av dator kan behövas.
7 Kör config wizard (default password ska nu vara admin).
Citera
2014-02-19, 01:59
  #7
Medlem
Här en engelskspråkig bruksanvisning till modemet, kan vara bra att ha för framtida bruk:

http://h20565.www2.hp.com/portal/sit...tte.cachetoken

Routerinställningar hittar du i "Running the Setup Wizard" eller i "Router Configuration".

Det verkar tyvärr som om lösenordet endast är skyddat med den äldre och sämre standarden WEP, men priset är det inget fel på.
Citera
2014-03-06, 16:27
  #8
Medlem
Hallå!

Har nu tagit mig in på den där hemsidan med hjälp av lösenordet: admin

Men hur fasen bär jag mig åt nu för att sätta lösenord på routern? Finns så mycket olika knappar där som jag inte vet någonting om..

Har gått in på nån "encryption", där står det på security mode: Disable. Kan i listan välja WEP, WPA2 och massa olika såna där kombinationer. Jag har "låst det" med ett lösenord på hemsidan 192.168..... men fortfarande olåst när jag ska ansluta?


http://i.imgur.com/KuEVdSk.png
Är liksom 3Com grejen jag vill låsa, så att när jag ska ansluta måste jag skriva in ett lösenord.
Helt vilse, hjälp!?
__________________
Senast redigerad av akzye 2014-03-06 kl. 16:58.
Citera
2014-03-06, 17:16
  #9
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Har gått in på nån "encryption", där står det på security mode: Disable. Kan i listan välja WEP, WPA2 och massa olika såna där kombinationer.

Välj WPA2 och ange en nyckel, sedan spara inställningen.
Citera
2014-03-06, 17:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Välj WPA2 och ange en nyckel, sedan spara inställningen.

Fortfarande olåst när jag ska in på det?
Verkar som ingenting i 192.168.1.1 fungerar?

Har provat bytt namn på nätverket också, men inte heller det fungerar?

Ska det vara nån sladd i till datorn eller något eller hur känner routern ens av att jag ändrar dess lösenord?
__________________
Senast redigerad av akzye 2014-03-06 kl. 17:36.
Citera
2014-03-06, 21:39
  #11
Medlem
Mike.Andersens avatar
Har du tryckt på knappen spara och sedan knappen apply/restart?
Citera
2014-03-06, 22:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Har du tryckt på knappen spara och sedan knappen apply/restart?

Yes. Det är bara lösenordet på sidan 192.168.... som ändras, blir inget lösenord när jag ska välja nät på datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback