Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-18, 19:59
  #1
Medlem
tongzhis avatar
Har precis testat installera raspbian på min pi oc hhar problem med att få igång wifi, det verkar inte startas alls. Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka, men har varit inne i /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf och /etc/network/interfaces och redigerat men kan fortfarande inte ansluta till wpa_supplicant via vpa_cli. ifconfig visar inte heller någon wpa0 så det verkar som det inte startas.

Några bra tips på var jag ska börja?

Kör med dolt nätverk och WPA2 kan tilläggas. Funkar att ansluta från desktopen (Fedora) via nmcli.
Citera
2014-02-19, 08:10
  #2
Medlem
Xforkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Har precis testat installera raspbian på min pi oc hhar problem med att få igång wifi, det verkar inte startas alls. Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka, men har varit inne i /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf och /etc/network/interfaces och redigerat men kan fortfarande inte ansluta till wpa_supplicant via vpa_cli. ifconfig visar inte heller någon wpa0 så det verkar som det inte startas.

Några bra tips på var jag ska börja?

Kör med dolt nätverk och WPA2 kan tilläggas. Funkar att ansluta från desktopen (Fedora) via nmcli.

Vad är det för trådlöst kort du har?
Citera
2014-02-20, 18:07
  #3
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xforks
Vad är det för trådlöst kort du har?

Det är ett TP-Link TL-WN725N usb.
Citera
2014-02-22, 08:48
  #4
Medlem
Xforkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Det är ett TP-Link TL-WN725N usb.

Har du kollat drivrutinerna? Osäker på hur det fungerar på raspian, men om det är en usb enhet så måste det väl monteras? Är det monterat när du sätter i kortet?

Vad säger
Kod:
cat /etc/fstab
Citera
2014-02-22, 10:23
  #5
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xforks
Har du kollat drivrutinerna? Osäker på hur det fungerar på raspian, men om det är en usb enhet så måste det väl monteras? Är det monterat när du sätter i kortet?

Vad säger
Kod:
cat /etc/fstab

Har lite problem att posta då jag inte kommer åt eländet via nätverket och alltså inte kan copy/pasta utan måste skriva av manuellt via en KVM

Men /var/log/messages spottar ur sig att den hittat en high-speed usb device med manufacturer 0 samt en logitech usb receiver (tgb + mus). Troligtvis är den första tp linken?

Nej, fstab har inte usb devicen, eller är det något annat jag borde kolla?

EDIT: Här verkar fler ha samma problem, ser nu att stickan är identifierad och att jag sannolikt inte har rätt drivrutiner i kerneln och måste schasa in dom på något sätt. Hade hoppats flasha in en kernel med dessa inkluderade.

EDIT: Nä, fyfan vad jobbigt, skiter i det här och köper ett anteckningsblock istället
__________________
Senast redigerad av tongzhi 2014-02-22 kl. 11:02.
Citera
2014-02-22, 13:20
  #6
Medlem
Xforkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Har lite problem att posta då jag inte kommer åt eländet via nätverket och alltså inte kan copy/pasta utan måste skriva av manuellt via en KVM

Men /var/log/messages spottar ur sig att den hittat en high-speed usb device med manufacturer 0 samt en logitech usb receiver (tgb + mus). Troligtvis är den första tp linken?

Nej, fstab har inte usb devicen, eller är det något annat jag borde kolla?

EDIT: Här verkar fler ha samma problem, ser nu att stickan är identifierad och att jag sannolikt inte har rätt drivrutiner i kerneln och måste schasa in dom på något sätt. Hade hoppats flasha in en kernel med dessa inkluderade.

EDIT: Nä, fyfan vad jobbigt, skiter i det här och köper ett anteckningsblock istället

Jag förstår att man inte känner sig manad att lägga ner tid på något man behöver omgående. Får jag bara fråga om det är den senaste versionen av raspian du har och hur gammal själva kortet är? Det är inte omöjligt att det finns drivare i en nyare kernel om du kör en äldre version.
Citera
2014-02-23, 18:29
  #7
Medlem
tongzhis avatar
Fick till det till slut efter många aber. Raspbian har inte stöd för TP-LINK TL-WN725N V2 per default, så dessa måste läggas till. Vilket är fullt görbart, men lite krångligt. Drivrutinerna heter 8188eu.ko.

Har man redan flashat Raspbian till sitt SD-kort och har fast nätverksuppkoppling kan man antingen jobba direkt mot PI:en eller via ssh och ladda hem drivrutinerna (och firmwaren!) som krävs. Då jag saknade fast uppkoppling blev det genast lite bökigare, men jag löste det genom att ta ut SD kortet, sätta SD kortet i en kortläsare i en annan dator och ladda ner drivrutiner + firmware till den datorn, mounta SD-kortet och kopiera över dessa filer till /home/pi/Desktop på SD kortet och sedan umounta och återmontera kortet i PI:en och fortsätta jobba därifrån.

Mer tips här http://www.raspberrypi.org/forum/vie...462982#p462982 och här http://www.mendrugox.net/2013/08/tp-...erry-raspbian/.

Sedan måste man konfigurere /etc/network/interfaces t.ex. enl. här http://learn.adafruit.com/adafruits-...h-occidentalis.

Efter reboot funkade det för mig.

EDIT: Kan tillägga att jag hade version 3.10.25+ #622 och vad jag förstått finns ingen build med dessa drivrutiner som standard.
__________________
Senast redigerad av tongzhi 2014-02-23 kl. 18:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback