Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-17, 16:54
  #1
Medlem
Om ett stort företag flyttar produktionen utomlands vem är det då som har ansvaret att fixa nya jobb till de som arbetat i företaget?

Alltså är det kommunen som jag tror eller?
Citera
2014-02-17, 16:57
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Om ett stort företag flyttar produktionen utomlands vem är det då som har ansvaret att fixa nya jobb till de som arbetat i företaget?

Alltså är det kommunen som jag tror eller?

Ansvaret ligger hos den som förlorar jobbet.

Varför skulle kommunen (eller någon annan) ha ett _ansvar_ för det?
Citera
2014-02-17, 17:00
  #3
Medlem
Dom som blir arbetslösa måste själva skaffa nya jobb.Vad jag vet så finns det ingen som är ansvarig för att skaffa fram nya jobb.Man kan inte skapa jobb från ingenting bara för att ett företag väljer att flytta eller lägga ner.
Citera
2014-02-17, 17:59
  #4
Medlem
Tradens avatar
Jultomten såklart... eller så får själv starta ett företag!
Citera
2014-02-17, 18:28
  #5
Medlem
TS har fått allt serverat genom livet. Nu står han där. Snyft.
Citera
2014-02-17, 21:28
  #6
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Alltså är det kommunen som jag tror eller?

Nej. Ansvaret är ditt och ingen annans.

Citera
2014-02-17, 21:32
  #7
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ansvaret ligger hos den som förlorar jobbet.

Varför skulle kommunen (eller någon annan) ha ett _ansvar_ för det?
För att att folket i kommunen demokratiskt har röstat för att företaget ska jagas utomlands genom höjda skatter och tuffare miljökrav?
Citera
2014-02-17, 21:35
  #8
Medlem
Vindens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Om ett stort företag flyttar produktionen utomlands vem är det då som har ansvaret att fixa nya jobb till de som arbetat i företaget?

Alltså är det kommunen som jag tror eller?

Men hur tänker du nu? Varför tror du att någon annan än du är ansvarig?

Inte din mamma, inte din pappa och inte kommunen. Bara Du.


Men jag skulle gärna vilja veta varför du tror att kommunen är ansvarig och hur du kom fram till det eftersom detta måste vara någonting du hittat på själv.
Citera
2014-02-17, 21:39
  #9
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna2013
Om ett stort företag flyttar produktionen utomlands vem är det då som har ansvaret att fixa nya jobb till de som arbetat i företaget?

Alltså är det kommunen som jag tror eller?

Är det höjden av curling jag läser eller? Din mappa är såklart ansvarig för att du ens frågar detta!
Citera
2014-02-18, 14:12
  #10
Medlem
KitKatCookieDoughs avatar
Vilken utopi: kommunen ordnar ny anställning när man inte kan vara kvar på den nuvarande arbetsplatsen.

Nuförtiden rapporteras det frekvent om problemen med arbetslöshet då folk varslas just pga. produktionsflytt eller nedläggning. Har du verkligen missat detta?
Citera
2014-02-18, 18:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ansvaret ligger hos den som förlorar jobbet.

Varför skulle kommunen (eller någon annan) ha ett _ansvar_ för det?

Håller med

Jag tycker verkligen inte kommuner och staten ska lägga pengar på skapa jobb som inte till för något mera än sysselsätt personer.

Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
En väldigt intressant fråga att ställa sig är: Vilka arbeten kommer att försvinna inom de närmsta åren med införandet av en ovillkorlig Basinkomst?

Tänk dig att människor helt plötsligt får möjlighet att neka "skitjobb" & jobb som inte tilltalar dem. Då kommer kostnaden för arbetsgivare att få dessa arbeten utförda skena, och ge ännu kraftigare incitament än idag att automatisera och bortrationalisera dessa.

Potentialen att automatisera dessa jobb torde vara hög eftersom det rör sig om enkla, monotona & fysiskt krävande uppgifter.

Dessutom blir man förhoppningsvis av med många av de låtsasjobb som florerar idag, likt levande reklamskyltar, jobbcoacher, arbetsförmedlare, telefonsäljare osv, för att inte tala om de gräv-en-grop-och-fyll-igen-åtgärder som florerar i t ex arbetsförmedlingens regi.

Citat KonungHonung från annan tråd:
Vilka yrken kommer försvinna inom de närmaste år?
https://www.flashback.org/t2180505p7
Citera
2014-02-18, 19:00
  #12
Medlem
Staten ansvarar såklart över att fixa arbete, sysselsättningar och inkomster till folket. Vi bor i ett samhälle där staten står över folket med lagar och dyra skatter vi betalar varje månad oavsett om vi vill eller inte, och betalar vi inte skatt så låses vi in.

Så i mina ögon skall staten skapa jobbtillfällen men det är upp till dig som person i slutändan att fixa själva anställningen.

Folket vill ha service för sina skattepengar, annars kan vi lika gärna gå anarki och statslöst samhälle.

Industri lägger ner och 2000 blir arbetslösa -> staten och politikerna ska gynna och fixa fram 2000 nya arbetstillfällen i Sverige. Blir de på annan ort kanske TS fortfarande går arbetslös, men arbetslösheten totalt är +- noll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback