Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-25, 19:30
  #13
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Eller menar du att Telenor skickar ut smsen i förtid för att få folk att köpa till mer surf? I vilket fall, är man fundersam så kan man ju alltid ringa till kundtjänst, de kan se om du har fått smset utskickat från Telenor och hur mycket du har surfat under senaste fakturaperioden.

Tyckte bara att det var märkligt att jag, som väldigt sällan utnyttjar min surf, och som inte använt den mer än vanligt denna månaden, får ett sms som påminner mig att min surf är slut.
Telenor lurar ju säkert inte sina kunder. Men om jag plötsligt använder mer än dubbelt så mycket mobildata per månad utan min vetskap blir jag lite orolig.
Uppstår samma problem nästa månad också ringer jag kundtjänst och frågar.
Citera
2014-02-26, 09:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flippertrollkarl
Tyckte bara att det var märkligt att jag, som väldigt sällan utnyttjar min surf, och som inte använt den mer än vanligt denna månaden, får ett sms som påminner mig att min surf är slut.
Telenor lurar ju säkert inte sina kunder. Men om jag plötsligt använder mer än dubbelt så mycket mobildata per månad utan min vetskap blir jag lite orolig.
Uppstår samma problem nästa månad också ringer jag kundtjänst och frågar.

Kan spara dig ett samtal där, kolla i telefons inställningar, där kan man se förbrukad mängd data, och det är den som skickas vidare till operatören. De kommer bara se att telefonen har surfats på mer än vanligt.
Citera
2014-02-26, 14:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Kan spara dig ett samtal där, kolla i telefons inställningar, där kan man se förbrukad mängd data, och det är den som skickas vidare till operatören. De kommer bara se att telefonen har surfats på mer än vanligt.

Kan av någon anledning inte redigera mitt egna inlägg, men skrev det lite snabbt från telefonen.
Men för att förtydliga lite.

Det Telenor kan se om din surfmängd är hur mycket du har surfat, via en trafikspecifikation för data kan man även se vilken dag hur stor mängd dras. Men kundtjänst kommer inte kunna se vad som har dragit mer datatrafik, personen du hamnar hos på kundtjänst kommer med hög sannolikhet att anta att du helt enkelt surfat mer den här månaden. Det du kan göra är att gå in på inställingarna -> förbrukning eller något liknande beroende på vilket telefon man har. Där kan du se exakt vilken app det är som drar din datatrafik. Sedan kan du kolla upp varför den drar mer än vad den borde. Men att ringa till kundtjänst kommer inte att hjälpa dig jättemycket.
Citera
2014-02-26, 20:31
  #16
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Kan spara dig ett samtal där, kolla i telefons inställningar, där kan man se förbrukad mängd data, och det är den som skickas vidare till operatören. De kommer bara se att telefonen har surfats på mer än vanligt.

Tackar!
Det är för lätt att anta när man är okunnig!
Såg ditt andra svar också. Kollar upp det i telefonen med en gång.
Citera
2017-05-02, 00:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockansju
Hej alla kära fb'are!
som rubriken lyder så fick jag ett ganska suspekt sms ifrån "telenor" nyss.
i smset står det följande: "Hej! Det finns nu 0.400 GB kvar av surfvolymen. Om hela volymen används sänks surfhastigheten för alla fram till nästa period. Du kan fylla på med 1 GB extra surf för 69.00 kr som gäller t.o.m. den 2/3, sen börjar nästa period och ni får ny surfvolym igen. Svara bara JA på detta sms eller ladda via minasidor.telenor.se. Hälsningar Telenor"

Nu till varför jag är suspekt, jag brukar kolla diverse videos på fb, youtube, samt streamar ibland ner från svtplay etc. Har aldrig övertrasserat internet gränsen. Och nu på bara 17 dagar så skall jag ha gjort det?
smset är också skickat från ett svenskt nummer +4670903****.

Kan mina misstankar vara rätt?
Tacksam för svar!
/klockan

Ingen scam. Glöm inte att din dator gör uppdateringar i bakgrunden som kan vara rejält stora
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback