Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-17, 13:41
  #1
Medlem
Hej. Just nu har jag 10/10 mbits fiber från Universal. Jag har kopplat in min tp-link TL-WA701ND som bara kan ge trådlöst och den har bara ett internet uttag. Jag undrar vad jag behöver köpa för slags router eller modem och koppla ihop med den för att kunna använda både trådlöst och sladd?
Citera
2014-02-17, 13:42
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det beror på hur många IP-adresser du får av din ISP.
Får du flera (lika många eller fler än de antal enheter du vill ska ha internet) så köp en switch.
Får du färre IP-adresser köp en router.
Citera
2014-02-17, 13:47
  #3
Medlem
rillefl0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det beror på hur många IP-adresser du får av din ISP.
Får du flera (lika många eller fler än de antal enheter du vill ska ha internet) så köp en switch.
Får du färre IP-adresser köp en router.


blir nog ingen switch ifall personen vill ha trådlöst i samma veva.


OT: kolla på en router.
Citera
2014-02-17, 14:46
  #4
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rillefl0w
blir nog ingen switch ifall personen vill ha trådlöst i samma veva.


OT: kolla på en router.

Fast han har ju redan en AP, bara koppla in den i switchen.
Beror ju som sagt på hur många IP-adresser han får.

EDIT: Det kan ju dock vara bra att ha en switch ändå ifall man har stationär, laptop, telefon, tablet och ett xbox så är det ju 5 adresser (vilket är det mesta jag sett erbjudas till privatpersoner utan extra kostnad).
Och det går ju i regel att stänga av själva NAT-funktionerna i en router och bara använda den som switch om man vill.
Citera
2014-02-17, 17:09
  #5
Medlem
Jag har en adsl router liggandes nere i källaren, men den kan inte funka va?
Citera
2014-02-17, 22:07
  #6
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byllan1337
Jag har en adsl router liggandes nere i källaren, men den kan inte funka va?

Det beror på vad du menar med adsl-router. Är det ett adsl-modem med inbyggd router så går det antagligen att använda som endast router. Är det ett adsl-modem utan router, då har du inte mycket nytta av det.
Citera
2014-02-18, 00:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det beror på vad du menar med adsl-router. Är det ett adsl-modem med inbyggd router så går det antagligen att använda som endast router. Är det ett adsl-modem utan router, då har du inte mycket nytta av det.

Det är en sån här.

http://www.made-in-china.com/showroo...DSL-2640b.html
Citera
2014-02-18, 00:49
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byllan1337
Det är en sån här.

http://www.made-in-china.com/showroo...DSL-2640b.html

Jag vet faktiskt inte. Det beror på om nån av de fyra portarna går att använda som uplink. Ser dessvärre inte ut som att det går. Men jag kan inte svära på det.
Citera
2014-02-26, 16:36
  #9
Medlem
Har du en router eller bara ett vägguttag? Är det ett vägguttag så köp en konsumentrouter, koppla en vanlig nätverkssladd i vägguttaget och sedan in i wan-porten. Sätt sedan övrig utrustning i Lan-portarna och konfigurera ditt trådlösa alt använd förkonfigurerad kod som sitter på undersidan i 90% av fallen. Klart :3
Citera
2014-02-26, 23:20
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Köp en TP-link WDR4900 eller WDR4300.
Citera
2015-01-19, 17:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det beror på hur många IP-adresser du får av din ISP.
Får du flera (lika många eller fler än de antal enheter du vill ska ha internet) så köp en switch.
Får du färre IP-adresser köp en router.

Vad är skillnaden mellan switch och router, då tänker jag på ip adresserna. Får man inte internet ändå om man använder typ 6 datorer via switch?
Citera
2015-01-19, 18:48
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byllan1337
Vad är skillnaden mellan switch och router, då tänker jag på ip adresserna. Får man inte internet ändå om man använder typ 6 datorer via switch?

Switchen gör att du kan koppla in flera datorer mekaniskt men de får ju inga IP-adresser om inte du har t.ex Bredbandsbolaget där du får 5 adresser. Normalt får man bara en.

En router använder 1 adress från din ISP och delar själv ut adresser till dina anslutna datorer.

Adressen som routern får kallas publik och de som routern delar ut kallas lokala. Funktionen Network Adress Translation, NAT, i routern översätter mellan publik <> lokal adress.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback