Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Konklusionen jag drar är att det inte vore något vidare att släppa tyglarna fullständigt fria för dessa människor.
Jaha...vill du med det säga att det skulle, överlag, bli sämre ifall folket på Rasmusgatan blev fria från statens överhet, och att privata företag kunde bosätta sig där utan att behöva betala skatt till staten och annars inte behöva bry sig om deras institutioner?
Det är inte direkt en slutsats jag skulle ha dragit ifrån
en historia,
en bit data, och gissningsvis har inte du gjort det heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Däremot bör vi göra som Giuliani i NYC (tydligt i t.ex. Harlem), ta hårdare tag mot kriminaliteten och piska upp idioterna rejält till den grad att de fattar vad som gäller. Sätt ut intoleranta poliser på varenda gathörn i stället för att lägga ned polisstationer, lägg ned dagens marxistiska attityder mot brottslighet och deportera invandrarpacket som inte kan uppföra sig.
Vad har privata institutioner gjort mot brottsligheten och för kriminologin som inte Giuliani gjort?
Gör så, och när en polis attackerar en oskyldig kommer denne inte få upprättelse, tack vare poliskulturen och de fantastiska statliga domstolarna.
Privata företag som arbetar med att hålla områden säkra gör det, utifrån vad jag sett, mest genom förebyggning. Ett välpatrullerat område är ett säkert område. Vilket visas av exemplet Starret City i Brooklyn, som har
väldigt mycket lägre brottslighet än dess närmsta kvarter. Finns att läsa om i Bruce Bensons
To Serve and protect (s. 153 och några sidor framåt). Det är bara ett exempel; större delen av boken går åt till att beskriva just hur privat säkerhet fungerar idag. Så, privata institutioner minskar brottslighet. EDIT: Benson levererar bevis för att förvänta sig att privat säkerhet fungerar bättre än statlig sådan - om du har bevis på motsatsen läser jag det gärna.
Sedan missade du ju huvudpoängen med mitt inlägg - det som den genomsnittliga frihetsmotståndaren säger kommer inträffa med ett fritt samhälle är vad som händer i dagens Sverige.