2011-10-02, 19:56
Medlem
Supersmurfens avatar
http://www.anarkokapitalism.se/

Inte så tokig sida t o m en ARI-sektmedlem som jag gillar den!
2011-10-02, 21:07
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
http://www.anarkokapitalism.se/

Inte så tokig sida t o m en ARI-sektmedlem som jag gillar den!
Det förvånar mig. Med tanke på ARI's fullständiga intolerans och fientliga uppförande mot sina egna anhängare och vänner så har jag svårt att tänka mig hur ni skulle uppskatta propaganda av era fiender. Har stor respekt för objektivism och objektivister i allmänhet men mitt intryck av ARI är väldigt negativt i en del avseenden.
2011-10-16, 22:47
Medlem
Jrgens avatar
Gilla OFUSS - Organisationen för Frihetligt Utträde ur Svenska Staten på facebook!

Sidan är nyskapad och under uppbyggnad.

http://www.facebook.com/orgfuss
2011-10-25, 22:02
Medlem
Orzions avatar
Kanske någon anarkokapitalist eller annan för den delen kan tycka följande är intressant (även om det lite ironiskt faktiskt handlar om kritik mot liberaler och deras politik).

"Sedan den liberala regeringen Staaff hösten 1911 avlöst högerregeringen Lindman, minskades i enlighet med vallöften kraftigt anslagen till militären. I protest mot detta beslut bildades Svenska pansarbåtsföreningen med uppgift att frivilligt samla in pengar till byggandet av en pansarbåt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska...båtsföreningen
2011-10-26, 08:59
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Kanske någon anarkokapitalist eller annan för den delen kan tycka följande är intressant (även om det lite ironiskt faktiskt handlar om kritik mot liberaler och deras politik).

"Sedan den liberala regeringen Staaff hösten 1911 avlöst högerregeringen Lindman, minskades i enlighet med vallöften kraftigt anslagen till militären. I protest mot detta beslut bildades Svenska pansarbåtsföreningen med uppgift att frivilligt samla in pengar till byggandet av en pansarbåt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska...båtsföreningen

Haha, det var nytt för mig, mycket intressant faktiskt!
2011-10-26, 16:53
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Haha, det var nytt för mig, mycket intressant faktiskt!
Man kan hitta mycket intressant när man slösurfar runt på Wikipedia, dessutom värt att notera hur snabbt de lyckades samla in alla pengarna som behövdes till båten.
2011-10-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Man kan hitta mycket intressant när man slösurfar runt på Wikipedia, dessutom värt att notera hur snabbt de lyckades samla in alla pengarna som behövdes till båten.

Intressant framför allt att de handlade i liberal anda som protest mot liberaler.
2011-11-01, 12:29
Medlem
I den hemska frihetliga världen, där kommer vägägare att sätta upp tullar vid varje kvarter, och varje kvarter kommer dessutom att tas över av den lokala vildsinta muslimska organisationen, där de kan regera med sin egen lag utan att bli hotade från resten av samhället.

I Sverige händer dock inget sådant. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
Hot, våld och öppen droghandel – Aftonbladet har besökt en av Sveriges mest otrygga gator

MALMÖ. Kvinnan har bott i Seved i över tio år, men vågar inte längre promenera ensam på sin egen gata.

Gänget hotar och styr – och hon känner att polisen står maktlös.

– Det här är ingenting som vi som samhälle kommer att acceptera, säger närpolischefen Stefan Wredenmark.

Den långe killen dyker plötsligt upp i kvällsmörkret och knackar på bilrutan.

– Vilka är ni? Civilsnutar?

– Nej, varför undrar du?

– Det är vår gata.

Scenen utspelar sig en vanlig oktoberkväll på Rasmusgatan i Malmö. Vi har bara hunnit sitta några minuter i vår parkerade bil innan en av killarna ur gänget är framme och kräver att få veta vilka vi är.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13861608.ab
2011-11-01, 13:50
Medlem
Cracktusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
I den hemska frihetliga världen, där kommer vägägare att sätta upp tullar vid varje kvarter, och varje kvarter kommer dessutom att tas över av den lokala vildsinta muslimska organisationen, där de kan regera med sin egen lag utan att bli hotade från resten av samhället.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13861608.ab
En övergrym grej med Sevedsplan är att ta rasmuspromenaden.
http://www.youtube.com/watch?v=QdvjpGm74J4
4.22 - Annars kan man se hela filmen, mycket, mycket bra film.
2011-11-01, 14:50
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:

Konklusionen jag drar är att det inte vore något vidare att släppa tyglarna fullständigt fria för dessa människor. Däremot bör vi göra som Giuliani i NYC (tydligt i t.ex. Harlem), ta hårdare tag mot kriminaliteten och piska upp idioterna rejält till den grad att de fattar vad som gäller. Sätt ut intoleranta poliser på varenda gathörn i stället för att lägga ned polisstationer, lägg ned dagens marxistiska attityder mot brottslighet och deportera invandrarpacket som inte kan uppföra sig.

Vad har privata institutioner gjort mot brottsligheten och för kriminologin som inte Giuliani gjort?
Senast redigerad av Visdomsmannen 2011-11-01 kl. 14:54.
2011-11-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Konklusionen jag drar är att det inte vore något vidare att släppa tyglarna fullständigt fria för dessa människor.

Jaha...vill du med det säga att det skulle, överlag, bli sämre ifall folket på Rasmusgatan blev fria från statens överhet, och att privata företag kunde bosätta sig där utan att behöva betala skatt till staten och annars inte behöva bry sig om deras institutioner?

Det är inte direkt en slutsats jag skulle ha dragit ifrån en historia, en bit data, och gissningsvis har inte du gjort det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Däremot bör vi göra som Giuliani i NYC (tydligt i t.ex. Harlem), ta hårdare tag mot kriminaliteten och piska upp idioterna rejält till den grad att de fattar vad som gäller. Sätt ut intoleranta poliser på varenda gathörn i stället för att lägga ned polisstationer, lägg ned dagens marxistiska attityder mot brottslighet och deportera invandrarpacket som inte kan uppföra sig.

Vad har privata institutioner gjort mot brottsligheten och för kriminologin som inte Giuliani gjort?

Gör så, och när en polis attackerar en oskyldig kommer denne inte få upprättelse, tack vare poliskulturen och de fantastiska statliga domstolarna.

Privata företag som arbetar med att hålla områden säkra gör det, utifrån vad jag sett, mest genom förebyggning. Ett välpatrullerat område är ett säkert område. Vilket visas av exemplet Starret City i Brooklyn, som har väldigt mycket lägre brottslighet än dess närmsta kvarter. Finns att läsa om i Bruce Bensons To Serve and protect (s. 153 och några sidor framåt). Det är bara ett exempel; större delen av boken går åt till att beskriva just hur privat säkerhet fungerar idag. Så, privata institutioner minskar brottslighet. EDIT: Benson levererar bevis för att förvänta sig att privat säkerhet fungerar bättre än statlig sådan - om du har bevis på motsatsen läser jag det gärna.

Sedan missade du ju huvudpoängen med mitt inlägg - det som den genomsnittliga frihetsmotståndaren säger kommer inträffa med ett fritt samhälle är vad som händer i dagens Sverige.
2011-11-01, 16:12
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Jaha...vill du med det säga att det skulle, överlag, bli sämre ifall folket på Rasmusgatan blev fria från statens överhet, och att privata företag kunde bosätta sig där utan att behöva betala skatt till staten och annars inte behöva bry sig om deras institutioner?

Det är inte direkt en slutsats jag skulle ha dragit ifrån en historia, en bit data, och gissningsvis har inte du gjort det heller.
Du har helt rätt. Men en utgångspunkt som jag finner rimlig är: onda människor finns, därför behövs en stat (vet att anarkister brukar skratta åt denna logik men den stämmer).
Citat:
Privata företag som arbetar med att hålla områden säkra gör det, utifrån vad jag sett, mest genom förebyggning. Ett välpatrullerat område är ett säkert område. Vilket visas av exemplet Starret City i Brooklyn, som har väldigt mycket lägre brottslighet än dess närmsta kvarter. Finns att läsa om i Bruce Bensons To Serve and protect (s. 153 och några sidor framåt). Det är bara ett exempel; större delen av boken går åt till att beskriva just hur privat säkerhet fungerar idag. Så, privata institutioner minskar brottslighet. EDIT: Benson levererar bevis för att förvänta sig att privat säkerhet fungerar bättre än statlig sådan - om du har bevis på motsatsen läser jag det gärna.
Från inledningen: "...[T]he author makes the reader aware of the private security industry with its thousands of skilled crime prevention experts, sophisticated microcomputers, armored trucks, alarm systems and perimeter safeguard, neighborhood watch groups, private community policing and many other ways of coping with crime that far exceeds the remedies provided by the public governmental sector."

Först av allt, intressant boktips, verkar innehålla en hel del relevant och intressant fakta jag inte hade någon aning om. Men var finns egentligen motsättningen mellan en privat marknad för säkerhet och en stat? Vad svarar du om jag t.ex. hävdar att dessa typer av säkerhetsproduktion hade använts felaktigt i större grad om det inte vore för en stark centralmakt som garanterar säkerheten med lagar och ett frihetligt våldsmonopol?
Citat:
Sedan missade du ju huvudpoängen med mitt inlägg - det som den genomsnittliga frihetsmotståndaren säger kommer inträffa med ett fritt samhälle är vad som händer i dagens Sverige.
Jag förstod din poäng, men det var väl att skjuta bredvis målet. Ingen hävdar att staten (och i synnerhet den svenska staten...) sköter sig utmärkt och någonsin kommer att göra det. Min mot-poäng var att alternativet skulle kunna vara värre, med följande logik: om detta händer med en stat, hur skulle det gå om staten totalt släppte alla tyglar på att följa brottsbalken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in