Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-16, 14:27
  #157
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
De nya albumen kommer regelmässigt ut på danska så jag antar att utgivningen lönar sig och att de kommer att fortsätta. Jag brukar alltid passa på att titta om det kommit något nytt album de gånger jag är i Köpenhamn.
Det är bara i undantagsfall jag läser serier på danska, t.ex. har det hänt att jag har läst Henrik og Hagbart som Johan och Pellevin heter på danska.

Engelska Cinebook började ge ut Blake & Mortimer 2007 och har på senare tid lyckats komma ikapp utgivningen på franska.

Det danska "Cobolt har planer om at udgive Jacobs' historier i samlebind". Undrar om den utgivningen kommer att samordnas på något sätt med en motsvarande svensk sådan på Cobolt?

Annars finns ju flera Blake & Mortimer-äventyr att tillgå i form av tecknad film också, fast jag föredrar dem som seriealbum.
Citera
2018-01-31, 14:19
  #158
Medlem
schizophrenias avatar
Äntlingen verkar utgivningen av Blake & Mortimer på Cobolt förlag vara på gång. Om man kollar här och här ser det ut som att albumet Affären Francis Blake ska komma ut någon gång under våren. Mycket glädjande.

Affären Francis Blake är dessutom ett av de allra bästa albumen, så ett bra val av Cobolt att inleda med just det. Ett givet köp!
Citera
2024-03-21, 13:25
  #159
Medlem
schizophrenias avatar
Många gånger marknadsförs seriealbum med översättning (eller nyöversättning) av Björn Wahlberg som om det i sig vore en kvalitetsgaranti. I Blake & Mortimer-albumet De trettio silvermyntens förbannelse, del 1, från Cobolt förlag och i översättning av Wahlberg, kan man på sid. 37 läsa följande:
Det var ordet som Flavius Josefus, den judiske historikern som enade romarna det första århundradet e.Kr., kom att använda om seloterna, de som motsatte sig den romerska ockupationen.
Skulle den judiske historikern Josefus ha enat romarna det första århundradet e.Kr.? På vilket sätt skulle han ha gjort det? Motsvarande engelska översättning, i utgåvan utgiven av Cinebook, ger ett annat intryck:
It was the name by which Flavius Josephus, the Jewish historian who rallied to the Romans in the first century AD, called the zealots, the ones who opposed Roman occupation.
På sid. 45 i samma album kan man läsa att
Mortimer tar chansen och rusar fram och fäller sin motståndare med en välriktad uppercut.
Fast bilden som illustrerar det hela visar ingen uppercut, utan ett helt annat utdelat slag som fäller motståndaren. Motsvarande engelska översättning nämner ingen uppercut:
Mortimer seizes his chance to launch himself at his opponent and knock him out.
Hur ser det ut i den franskspråkiga originalversionen av albumet? Någon som vet?
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2024-03-21 kl. 13:28.
Citera
2024-03-24, 14:20
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
På sid. 45 i samma album kan man läsa att
Mortimer tar chansen och rusar fram och fäller sin motståndare med en välriktad uppercut.
Fast bilden som illustrerar det hela visar ingen uppercut, utan ett helt annat utdelat slag som fäller motståndaren. Motsvarande engelska översättning nämner ingen uppercut:
Mortimer seizes his chance to launch himself at his opponent and knock him out.
Hur ser det ut i den franskspråkiga originalversionen av albumet? Någon som vet?
Wahlberg har rätt vad gäller uppercuten, dvs det franska originalet använder samma ord:
https://smorkin.files.wordpress.com/2024/03/p00047.jpg
Citera
2024-03-24, 16:25
  #161
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Wahlberg har rätt vad gäller uppercuten, dvs det franska originalet använder samma ord:
https://smorkin.files.wordpress.com/2024/03/p00047.jpg
Tack! Då har Wahlberg valt att ligga nära originalet, och jag får försöka se framför mig en fortsättning där Mortimer följer upp med en uppercut med vänstern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback