Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-18, 16:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalis
Jag har lidit av "måttlig depression" i ca 15 år. Har mått riktigt bra ett helt år nu.

Det som räddade mig var KBT. Det tar ju ca 2 år innan det ens börjar ha effekt så man får verkligen inte ge upp KBT för att man inte känner att det ger något i början.

KBT tillsammans med antidepressiva var min räddning.

Mindfulness är också bra, men det botar inte en riktig depression. Tror inte jag i alla fall.

Vem har fått dig att tro att det tar två år innan KBT har effekt? Enligt min psykolog så går det inte att säga hur lång tid någons tillfrisknande tar utan det är högst individuellt.
KBT passar heller inte alla.
Jag tror att man måste känna själv vad som är bäst för en själv och vad som hjälper och inte gå så mycket efter hur andra gjort.
Citera
2016-02-18, 20:44
  #14
Medlem
Medicin och terapi. I vissa fall kan självhjälp fungera, men om man ser det såhär: man självhjälper inte bort cancer. Tar bort det och gör en frisk gör läkare - utbildade och med erfarenhet och kompetens för att göra det. Att en lekperson ska ta sig ur ett sjukdomstillstånd utan stor kunskap om hur den fungerar, ter sig väldigt underligt.
Citera
2016-04-22, 16:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomPandaEater
om man ser det såhär: man självhjälper inte bort cancer. Tar bort det och gör en frisk gör läkare - utbildade och med erfarenhet och kompetens för att göra det. Att en lekperson ska ta sig ur ett sjukdomstillstånd utan stor kunskap om hur den fungerar, ter sig väldigt underligt.

Det enda vettiga som sagts hittills.
Citera
2016-04-23, 04:17
  #16
Medlem
Nissan1205s avatar
ALLA DEPRESSIONER lättar med åren. Vissa får vänta i många år, men det blir bättre. Har själv erfarenhet av en 5-6 år lång depression, sen blev det bättre i två år för att sedan bli sämre igen. Nu har jag tagit mig upp igen, mycket tack vare mediciner.

Har testat på allt utom meditation så det kanske vore nåt. Har testat att gymma, gå på promenader, umgås med kompisar, plugga, jobba, stressa, inte stressa, sova mycket, sova mindre, sköta kosten, simma men INGET HJÄLPTE! Men depressioner blir till slut bättre som en del av dessa naturliga utveckling om man kämpar för det varje dag. Kan tipsa om att ta vitaminer vilka många hjälper mot depression.
Citera
2016-06-16, 16:57
  #17
Medlem
Jag brukar ha depression i slutet av månaden.
Citera
2016-06-19, 17:58
  #18
Medlem
Jag blev av med gluten och laktos, sen blev jag ångest/depression fri. Känner nästan inget till och med.. Kanske var psykopat hela tiden.. jk
Citera
2017-10-17, 13:29
  #19
Medlem
plasticitets avatar
Mitt tips är att varje dag göra nått som är bra mot depressionen och med tiden lägga till fler saker som är bra, med tiden tror jag det kommer läka ut, för vissa kan det gå fortare för andra saktare, men jag tror alla kan lyckas.

Det jag tror hjälper, som ändrar tankar och det biologiska är följande:

Meditera varje dag minst 15 minuter, man kan börja med 5 minuter varje dag och öka till 15 när man känner sig redo.

Motion: Nån form av motion regelbundet.

Läsa på om sitt tillstånd

Äta bra och sova bra samt vara bland folk fast det känns jobbigt eller meninglöst.

Klarar man nån form av arbetsträning nån timme om dagen så är det jätte bra.

Gå på samtalsterapi.

Prova mediciner om det fungerar, kanske äta det en period eller bara ha nån behovsmedicin.

Bra om fler kan fylla på med bra tips om vad som hjälper och hur dem kom ur depressionen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback