Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-14, 19:26
  #1
Medlem
Är sämst på det här, men har en bild i 2500x1600 pixlar som jag vill ha i 851x314 pixlar. Jag förstår att jag måste klippa en del av bilden för att ration ska bli rätt och det är inga problem.

Det jag har gjort nu för att få 851x314 är att kopiera in bilden i paint och först ändra ratio till 851x531 vilket är korrekt ratio och sedan klippt ut en del av bilden så att jag fått 851x314. Dock så märker jag att kvaliten är otroligt mycket sämre än vad den var från början när jag gör såhär?

Jag har även photoshop elements 12 och antar att jag kan göra denna ändring lättare där och inte få kvalitetsförluster, men har inte en aning hur. Någon som kan hjälpa mig här?
__________________
Senast redigerad av Botnias 2014-02-14 kl. 19:29.
Citera
2014-03-03, 14:14
  #2
Medlem
Chigsters avatar
Rätta mig om jag har fel men det gäller väll att ha vectorgrafik på bilden för att den rent grafiskt inte ska ta skada om du förstorar eller förminskar? Prova att konverta den till vector och se om det funkar.
Citera
2014-04-30, 14:50
  #3
Medlem
Att förminska bilder kommer oundvikligen att påverka kvalitén. Det finns bättre och sämre sätt att göra det på. Men att först konvertera till samma färgrymd som arbetsfärgrymden, sen välja gamma 1,0, interpolera upp den till 4x längden därefter lägga på filtret eget och sedan förminska till rätt läng och konvertera till srg är det bästa.
/m
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback