Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-14, 16:43
  #1
Medlem
Hej!
Har hållit på med cross i över 30 år. Men nu vill jag in i fjädringens hemliga värld.
Vill verkligen lära mej allt om fjädring fram & bak. Är mycket väl medveten om att det kommer att bli svin dyrt emot att lämna bort grejorna. Men har man hållit på så länge som jag och älskar meckandet. Största grejen tills nu har varit motorer, renovera men framförallt få fart i grejorna. Man blir aldrig full lärd i trimning men utan att skryta så börjar det gå bra nu. Få massa effekt är inte så stora problem det är att få användbar effekt som är svårt. I början för 20 år sedan var man ju över lycklig när man fick en 125a dra ifrån en 250. Men att 125an bara gick mellan 11500rpm -13000rpm spelade ju inte så stor roll.
Så finns det någon som vet någon sida där man kan lära sig.

Eller någon som kan men inte vill sprida det över hela nätet. PMa mej.

Med vänlig hälsning.Racern
Citera
2014-02-14, 19:29
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Bor du i närheten av denna stad så gör ett besök -> http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96hlins_Racing

Världsledande inom fjädring. Du har även en annan stor aktör inom fjädring som heter Showa.

Sök lite på ämnet så finner du säkert lite med länkar. Fann en intressant länk -> http://www.jofrab.se/commercePortal/...%C3%A4drar.pdf
Citera
2014-02-15, 16:30
  #3
Medlem
Tack för hjälpen. Men jag söker ett proffs som kan hjälpa mej med service och senare tuning av cross fjädrig,
Citera
2014-06-08, 00:09
  #4
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Hej!
Har hållit på med cross i över 30 år. Men nu vill jag in i fjädringens hemliga värld.
Vill verkligen lära mej allt om fjädring fram & bak. Är mycket väl medveten om att det kommer att bli svin dyrt emot att lämna bort grejorna.
Om du tror att det finns någon hemlig mirakelkur kommer du bli besviken.
Det enda du behöver göra är att lära dig grundläggande inställningar från bana till bana.

Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Största grejen tills nu har varit motorer, renovera men framförallt få fart i grejorna. Man blir aldrig full lärd i trimning men utan att skryta så börjar det gå bra nu. Få massa effekt är inte så stora problem det är att få användbar effekt som är svårt.
Cross är antagligen fel sport för den som gillar att trimma.
Såvida man inte tävlar på riktigt hög nivå, kommer de flesta försök till trimning bara leda till att den blir mer svårkörd (och därmed sämre varvtider).

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Bor du i närheten av denna stad så gör ett besök -> http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96hlins_Racing

Världsledande inom fjädring.
Öhlins var överlägsna för ett par decennier sedan. Idag har konkurrenterna hunnit ikapp och de flesta originalfjädringar är riktigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Men jag söker ett proffs som kan hjälpa mej med service och senare tuning av cross fjädrig,
De flesta crosshandlare kan hjälpa dig att byta fjädringsolja.
Så mycket mer än så behöver du inte göra, om du inte kör med riktigt gamla grejer.

Det du bör göra, är väl isåfall att se till att du har rätt hårdhet på fjädrarna.
Citera
2014-06-16, 20:28
  #5
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RACERN
Tack för hjälpen. Men jag söker ett proffs som kan hjälpa mej med service och senare tuning av cross fjädrig,
No offence, men om du hållit på i 30 år, så borde du ha lärt dig ställa in fjädringen.

Det som är intressant är hur din körstil är, bortsett från hårdhet i fjädrarna och oljemängd/viskositet.

Tibro MC-service tror jag är värt ett besök, som verkar ligga inom räckhåll för dig.




//BB
__________________
Senast redigerad av BosseBetong 2014-06-16 kl. 20:39. Anledning: Tillägg
Citera
2014-08-17, 15:07
  #6
Medlem
INTPs avatar
För den som vill lära sig om hur stötdämpningen faktiskt fungerar rekommenderar jag boken Race Tech's Motorcycle Suspension Bible. En ordentlig genomgång av hur alla gafflar och dämpare fungerar, från gamla simpla typer till dagens moderna. Det finns överraskande mycket funktioner i en modern stötdämpare/gaffel, många av dom går ändra på för att få olika dämpningsegenskaper för att passa körstil, bana o.s.v.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback