Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-02-17, 20:35
  #49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSvenk
Men man tar väl droger för att bli glad / må bra? Om man redan är glad / mår bra innan... Varför skulle jag då ta droger? För att vara cool?
Vad i helvete har det med frågeställningen att göra? VARFÖR DRICKER MAN ALKOHOL? Precis lika korkad fråga, och svaret är såklart: FÖR ATT MAN VILL MÅ BÄTTRE.
Citera
2014-02-17, 20:40
  #50
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSvenk
bruk leder ofta till missbruk. Speciellt när det rör sig om knark. Och bara för att något är förbjudet (dricka på offentlig plats) så betyder det inte att alla följer den lagen.
Hur ofta då? Varför, i så fall? (Ja, jag förväntar mig ett ärligt svar.)
Citera
2014-02-17, 22:15
  #51
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricViking
Absolut, man kan aldrig veta vem som får det. Men cannabis skapar inte psykosen i sig, den finns där redan...OM man nu skulle få en. Efter 34 år som rökare vågar jag påstå att man bör ha ett stark och stabilt psyke. Jag har aldrig..."peppar peppar" råkat ut får en psykos av att röka cannabis.

Jag är inte alls någon dekis, har eget framgångsrikt företag, barn och familj:-)

Det du säger stämmer. Det jag gör är alltså att jag likställer "man kan aldrig veta vem som får det" med "det kan hända vem som helst". Sedan drar jag paralellen att; om risken är större att man faller in i en psykos om man röker cannabis med hög THC, så kan vem som helst som röker cannabis faktiskt få en psykos.

Jag har inte riktigt så många år bakom mig med rökande, men det är nog 8-9 år i alla fall, och jag har aldrig heller råkat ut för en psykos. Jag har sneat lite och tänkt i loopar, men aldrig psykos.
-Man måste komma ihåg att risken att få en drogutlöst psykos på cannabis är väldigt, väldigt liten.
Som jag tidigare sagt så ökar risken med 100% om man röker cannabis med hög låg CBD-halt. Och eftersom cannabis med hög CBD-halt sänker chansen, så skulle man snarare kunna dra båda sorterna över en kam och säga att cannabis ökar risken med 50%.
Jag tror det är 1 per 30 000 eller något. Så om man röker cannabis(både sativa och indica) så har risken ökat till 1,5 per 30 000.

På alkohol är risken 8/30 000, då den ökar risken med 800%. -Men det är ingen orolig för?
Citera
2014-02-17, 22:19
  #52
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej, det gör det inte. Detta "knark" som diskuteras är dessutom Cannabis, som skapar ett mycket svagt beroende, inte ens nära på samma sak som alkoholen eller tobaken.

För helvete, vart har du fått din information? Maria Larssons bibel?

Jag har sett ett diagram där man ställt upp de flesta vanligt förekomande drogerna, och klassat dem efter sin beroendepotential, och sin farlighet. Cannabis hamnade straxt över koffein på farlighet, och lägre på beroendepotential.

Så "beroenderisken" ser jag precis som du, inte som någon riktig "risk".
Citera
2014-02-17, 22:38
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chris2134
Men det kan också allmänbefolkningens tillstånd bedömas som.

Fast detta är inte fullt så intressant att spegla, eller skildra. Jag undrar hur detta kan vara möjligt.

Det är nog omöjligt att skildra. Då idiotin knappt vet några gränser. Och vem ska fånga allt?

Ett dårhus är vad det är.
Citera
2014-02-18, 07:27
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin

På alkohol är risken 8/30 000, då den ökar risken med 800%. -Men det är ingen orolig för?

Har du någon vetenskaplig källa på den siffran och de andra du nämnde? Blev nyfiken.
Citera
2014-02-18, 12:40
  #55
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Har du någon vetenskaplig källa på den siffran och de andra du nämnde? Blev nyfiken.

Hej! Jag har källa på att risken ökar med 800%. http://en.wikipedia.org/wiki/Substan...uced_psychosis

Angående siffran 1/30 000 så tog jag den ur minnet då jag har för mig om att det är så många som råkar ut för psykos i vanliga fall.
Jag kan länka källor senare ikväll sen, men jag måste till jobbet nu.
Citera
2014-03-29, 15:24
  #56
Medlem
Jag tänker att jag bumpar denna tråd, det jag har är relaterat med denna tråd.

http://www.corren.se/ostergotland/li...5-artikel.aspx

Corren har vidare skrivit om cannabis, denna gång i och med att en undersökning gjorts, rörande bruket hos studenter på Linköpings Universitet. Även i den här artikeln tas hälsofrågan upp. Hur ser ni på det uttalande som gjorts?

"Jag tycker att det är en av de farligaste drogerna. Beroendet smyger sig på och drogen ger långsiktiga skador. Börjar du i tidig ålder är inte hjärnan färdigutvecklad, man kan stagnera i sin mentala utveckling."
- Kriminalinspektör Magnus Skoglund
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback