Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-14, 01:01
  #1
Medlem
Hej.

Nu finns det en stor tråd för detta, dock anser jag att denna fråga är alldeles för typisk för att fogas in i den stora tråda eftersom att denna frågeställning riskerar att försvinna bland massan.

Jag har tagit mig in på en persons facebook-konto. Facebook tycker dock att jag ska ladda upp id eller körkort till deras sida för att bekräfta att jag är denna person eftersom att jag loggar in från en helt okänd plats.

Då jag inte har något id eller körtkort för denna person undrar jag om det finns någon sida på nätet där man kan skapa ett påhittat id eller körtkort, där man själv laddar upp foto på den som vara på kortet och där man kan ändra de uppgifter som behövs?


/SG
Citera
2014-02-14, 14:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SydGripen
Hej.

Nu finns det en stor tråd för detta, dock anser jag att denna fråga är alldeles för typisk för att fogas in i den stora tråda eftersom att denna frågeställning riskerar att försvinna bland massan.

Jag har tagit mig in på en persons facebook-konto. Facebook tycker dock att jag ska ladda upp id eller körkort till deras sida för att bekräfta att jag är denna person eftersom att jag loggar in från en helt okänd plats.

Då jag inte har något id eller körtkort för denna person undrar jag om det finns någon sida på nätet där man kan skapa ett påhittat id eller körtkort, där man själv laddar upp foto på den som vara på kortet och där man kan ändra de uppgifter som behövs?


/SG

Det är ett lagbrott att använda sig av andras konto... Mest så att du är medveten om det.
I övrigt så tvivlar jag på att den tjänst du efterfråga skulle finnas då även det är ett brott och kallas urkundsförfalskning. Mest så att du även har koll på det.
Till skillnad från i mattematiken så blir i detta fallet inte två minus ett plus.
/m
Citera
2014-02-15, 23:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ett lagbrott att använda sig av andras konto... Mest så att du är medveten om det.
I övrigt så tvivlar jag på att den tjänst du efterfråga skulle finnas då även det är ett brott och kallas urkundsförfalskning. Mest så att du även har koll på det.
Till skillnad från i mattematiken så blir i detta fallet inte två minus ett plus.
/m

Hej.

Det verkar inte vara urkundsförfalskning i alla fall eftersom att elektroniska handlingar inte kan vara urkund utan att uppfylla nedan.

"En elektronisk handling som upprättats till bevis eller annars är av betydelse som bevis och som har (i) ett föreställningsinnehåll samt (ii) en utställarangivelse som kan kontrolleras på ett tillförlitligt sätt utgör numera också en urkund. Kravet på föreställningsinnehåll är det samma som för de traditionella handlingarna och har inte ansetts behöva uttryckas i lagtexten. Kravet på utställarangivelse som kan kontrolleras på ett tillförlitligt sätt motsvarar rekvisitet originalkaraktär beträffande traditionella handlingar." http://www.juridiskpublikation.se/2b..._Wiklander.pdf

Edit: Fixar man till detta område "utställarangivelse som kan kontrolleras på ett tillförlitligt sätt" så nyttjar man luckan i lagen.

/ Syd
__________________
Senast redigerad av SydGripen 2014-02-15 kl. 23:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback