Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-13, 00:21
  #1
Medlem
Matärgotts avatar
Hej.

Fick en gammal HP Pavilion6000 dator av brorsan.
Skärmen är av märket Samsung Syncmaster 2493hm

Skärmen/skrivbordet anpassade sig bra innan jag installerade ATI driverrutinerna då var högsta upplösning 1400x.... något typ. Men efter installationen av drivrutinerna så kan jag enbart ha den lägsta upplösningen för att hela skrivbordet ska rymmas. Vill ja t.ex ha den upplösning skärmen är anpassad för som är 1920x1200 så syns typ bara en fjärdedel av skrivbordet och det är övre högra hörnet.

Hur får jag hela skrivbordet sträckt över hela skärmen som det normalt är?

Tack för hjälpen.
__________________
Senast redigerad av Matärgott 2014-02-13 kl. 00:23.
Citera
2014-02-13, 00:25
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Låter som att du har fått fel drivrutiner för grafiken.
Citera
2014-02-13, 00:28
  #3
Medlem
Matärgotts avatar
Hmm jag lät windows update installera det. Ska pröva att avinstallera och installera via AMDs hemsida och se ifall det blir bättre.
Citera
2014-02-13, 00:37
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Tänk på att nyaste drivrutinerna inte alltid är dom bästa för din maskin.
Citera
2014-02-13, 00:47
  #5
Medlem
Matärgotts avatar
Med eller utan drivrutiner verkar inte göra någon skillnad.
Däremot verkar typ 4:3 upplösning fungera okej. Det är typ 16:9 och 16:10 som inte fungerar.

Kan det var sladden mellan skärmen och datorn? Det är typ en dviadapter till rgb(om de gamla uttagen heter så) och sen rgb in i skärmen. Det bör väl inte göra något? :S
Citera
2014-02-13, 08:51
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Hmm jag lät windows update installera det. Ska pröva att avinstallera och installera via AMDs hemsida och se ifall det blir bättre.

Drivrutinen som finns under Windows Update är en s.k förgrund. Det är så att användaren kan börjar direkt när Windows är klar i sin installation och läsningen till skrivbordet är klar.

Vill man har den officiella och riktiga drivrutinen så får man klicka in på tillverkarens hemsida som då i detta fall är ATI.

Jag hade börjat med att hämta hem den officiella drivrutinen. Sparar filen på skrivbordet. Avinstallerar bort alla drivrutiner som pekar mot grafikkortet med hjälp av Revo Uninstaller. Du måste får bort alla hänvisningar innan du kan installerar den officiella drivrutinen. Det får du med hjälp av Revo.

Rensar bort dom överflödiga filerna med hjälp av te.x CCleaner. Startar om datorn och om Windows vill här uppdaterar grafikkortet så nekar då detta. Tar nu den officiella drivrutinen och installerar den. Startar sedan om datorn igen och nu förhoppningvis så har du bildytan i rätt upplösning. Har du inte detta så går in på ATI:s kontrollpanel och undersök saken.
Citera
2014-02-13, 17:44
  #7
Medlem
Matärgotts avatar
Tack för hjälpen.

Däremot fungerade inget och jag prövade läsa på lite om VGA kablar och vad de stödjer för upplösningar osv. Så jag sprang och köpte en dvi->dvi kabel och voila. Det fungerar perfekt.

Tack och hej.
Citera
2014-02-13, 17:48
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Tack för hjälpen.

Däremot fungerade inget och jag prövade läsa på lite om VGA kablar och vad de stödjer för upplösningar osv. Så jag sprang och köpte en dvi->dvi kabel och voila. Det fungerar perfekt.

Tack och hej.

Tja, du ser. Bra att det ordnades sig till slut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback