Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-12, 16:23
  #1
Medlem
Gummifabriken är ett kommunalt projekt med näringslivet i Värnamo och Högskolan på hemmaplan CAMPUS. Stans gamla fallfärdiga gummifabrik som ägts av Trelleborg AB köptes av kommunen med friskrivningsklasul för 15 miljoner. (en krona vore mer rimligt)

Verkar vara mycket lurt med kommunens upphandling av Gummifabriken.
Offentlig upphandling har inte använts för arkitekten MA-arkitekter i Borås.
Samt att entreprenören Tage & Söner som vann upphandlingen för 114 miljoner nu har dragit in 194 miljoner istället.

Det ryktas om mutbrott

Mycket finns att läsa i Värnamo Nyheter och en hel del dokument har lagts ut på kommunens hemsida.

http://www.varnamo.se/nyhetsarkiv/ak...8876b111b.html

Någon som vet nåt om alla turer och affärer?
Citera
2014-02-12, 19:56
  #2
Medlem
Visste att det kostat bra mycket mer än vad som räknats med men att det var pga de anledningarna du listade var nytt för mig.

Kommer följa denna tråden.
Citera
2014-02-13, 12:28
  #3
Medlem
Exakt, mycket intressant! Blir en prenumeration på detta.

Mycket av byggnation verkar dessutom ha skett i helt fel ordning, liksom att man använt felaktiga golvmaterial som inte passat för ändamålet.
Citera
2014-02-13, 13:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eisenlohr
Exakt, mycket intressant! Blir en prenumeration på detta.

Mycket av byggnation verkar dessutom ha skett i helt fel ordning, liksom att man använt felaktiga golvmaterial som inte passat för ändamålet.

Har en bekant som jobbat som snickare nere på plats och han sa att det inte fanns en chans i helvete att de skulle hålla varken tid eller kostnad. Han indikerade på ÄNNU mer kostnader än vad som är "om-beräknat" så att säga. Dvs att T&S 194 miljoner är i underkant.
Men det har jag inga rock-solid bevis på.
Citera
2014-02-13, 14:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psycholess
Har en bekant som jobbat som snickare nere på plats och han sa att det inte fanns en chans i helvete att de skulle hålla varken tid eller kostnad. Han indikerade på ÄNNU mer kostnader än vad som är "om-beräknat" så att säga. Dvs att T&S 194 miljoner är i underkant.
Men det har jag inga rock-solid bevis på.


Ja, jag tror också att den summan ligger i underkant, jag har ingen koll på hur det funkar med priser/arbete eller vad man får för slags byggnad för 100-194 miljoner kronor, men antagligen ett ganska skapligt "skjul". Hade det då inte varit bättre att börja bygga stället helt ifrån grunden?

Känns som att dom från början haft väldigt dålig koll på vilket skick byggnaden befann sig i, någon berättade att om man skulle knacka loss en tegelsten i en vägg så var det många fler stenar som rasade till exempel, skiten håller ju knappt ihop.

Blir mycket intressant att se vart detta landar. Sen är det också väldigt anmärkningsvärt att det "får" kosta så mycket mer. Vems är ansvaret?
Citera
2014-02-13, 14:56
  #6
Medlem
Utan alla korten så skyller jag ändå på vår kommun och dess ledning. Det finns ju hur många exempel som helst på senare tid. Fakturan för CAMPUS som kommunen betalade - 2 gånger till och med. Och att man betalar C Helgesson 60 lök i månaden för att vara "tillväxt strateg" och "Mötes utvecklare" för Värnamo kommun. Vad fan tillför han? Är det NÅGON som vet?
Citera
2014-02-13, 15:00
  #7
Medlem
Ja, självklart är det ju kommunen och dess illa fungerande ledningspersoner som bär ansvaret, använder pengarna totalt omdömeslöst, som att kistan med pengar är helt bottenlös. Verkar ju väldigt konstigt att man skall kunna agera precis hur som helst och ändå få behålla sitt jobb.

Nån C Helgesson känner jag inte till, men vad är tanken att han ska göra eller tillföra?
Citera
2014-02-13, 15:05
  #8
Medlem
Vet ej hela CH´s historia mer än att han lämnade VMO för huvudstaden relativt tidigt och lyckades rätt bra där. Tror han är miljonär idag efter att ha sålt sitt event bolag.
Så han är väll en face många vmo bor känner till, men om han har kunskapen för sagda hitte-på tjänster det ifrågastätter jag. Och lönen han har verkar också helt sinnes i förhållande till uppgifter. Han håller väll till på fabriken idag tror jag och är en av de som manar till projektet.

Men det är iof skit samma då vi tappar sakfrågan. Mest min irritation över kostnader som vår kommun bara skiter i. (och alla. dessa. jävla. fula. rondell-konstverk. VEM I HELVETE är det som bestämmer över dom?)
Citera
2014-02-13, 15:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psycholess
Vet ej hela CH´s historia mer än att han lämnade VMO för huvudstaden relativt tidigt och lyckades rätt bra där. Tror han är miljonär idag efter att ha sålt sitt event bolag.
Så han är väll en face många vmo bor känner till, men om han har kunskapen för sagda hitte-på tjänster det ifrågastätter jag. Och lönen han har verkar också helt sinnes i förhållande till uppgifter. Han håller väll till på fabriken idag tror jag och är en av de som manar till projektet.

Men det är iof skit samma då vi tappar sakfrågan. Mest min irritation över kostnader som vår kommun bara skiter i. (och alla. dessa. jävla. fula. rondell-konstverk. VEM I HELVETE är det som bestämmer över dom?)


Ja, vi tappar helt klart fokus och kanske bör hålla oss till ämnet, men, har du sett utsmyckningen vid den nya ljusseveka rondellen? Den är lite mer i rätt budget
Citera
2014-02-13, 15:16
  #10
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Haha, Värnamo kommun är fullkomligt genomkorrumperat. Att huvuden inte fått rulla, även historiskt sett, är och förblir att Gnosjöandan och företagssamheten i trakten ordnat så att pengarna rullat in i kommunkassan i stadig ström.

Det är något särskilt med kombinationen av politiker och kommunala tjänstemän med för mycket pengar att handskas med. De går efter devisen "varje förslösad skattekrona är en fröjd för folket!"

Nåja, kul att någon till slut uppmärksammar eländet...
Citera
2014-02-14, 10:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eisenlohr
har du sett utsmyckningen vid den nya ljusseveka rondellen? Den är lite mer i rätt budget

Såg den idag Helt rätt budget på den ja.
Citera
2014-02-14, 11:10
  #12
Medlem
Det som eftersöks är inside information.

Vad beträffar Tillväxtstrategen Carl Helgesson så har han en egen liten hemsida
http://helgessoniserud.se/

och så denna

http://tillvaxten.se/

Helgesson är ju en ivrig försvarare av Gummi.
Har skrivit konstiga insändare på VN.
Bl.a: "Det är bättre att sikta högt och missa målet, än att sikta lågt och träffa"

På Måndag den 17 är det öppet hus och frågestund för allmänheten på Gummi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback