Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-14, 20:41
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja, det är en väldigt fin tanke det måste jag säga!
Nu kan jag absolut ingenting om detta, men jag gissar på att det skulle krävas mycket mer än otroligt många växter för att kunna skapa en atmosfär på månen (eller Mars).

Men lyckas vi väl få igång en början på en atmosfär så tror jag definitivt att en härlig mängd växter skulle göra en stor skillnad.

Men helt klart tycker jag du har tankarna på rätt väg, frågan är ju bara hur realistiskt det är i dagsläget.
Vad gäller månen är det tyvärr kört att få till någon atmosfär att tala om. Månens svaga gravitation och magnetfält gör att solvinden blåser bort varje försök att bilda atmosfär på så små himlakroppar som befinner sig så nära solen som vår måne gör.
Citera
2015-02-25, 01:11
  #14
Medlem
Nu är det kanske ingen som tänker så långt framåt, men månen kommer kollidera med Jorden innan Mars kolliderar med något. Planering är viktigt.
Citera
2015-02-25, 05:22
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nu är det kanske ingen som tänker så långt framåt, men månen kommer kollidera med Jorden innan Mars kolliderar med något. Planering är viktigt.
haha läs på lite va, månen kommer försvinna från jorden, inte kollidera med den.
Citera
2015-10-23, 03:44
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke

NASA kommer att försöka odla på månen år 2015.
Nå, har de börjat ännu?

Btw, om de bygger en månbas, kan det då inte vara lämpligt att ha förnödenheter och return vehicle utplacerade på olika ställen, i händelse av astroid/metroidnedslag?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback