Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-11, 00:31
  #1
Avstängd
URBANARTS89s avatar
(Kristna) amerikaner spränger abortionskliniker, Breivik sprängde och sköt ihjäl i Norge, muslimska terrorister spränger bomber lite här och där. Det jag inte förstår är: varför händer det inte oftare?

Ett par gånger i mitt liv, när jag tagit en promenad genom Malmös tätbefolkade områden eller centrum, så har jag tänkt att det vore otroligt enkelt att döda massa människor där. Förvisso inte lika enkelt för oss som för en amerikan som kan få tag på vapen nästan hur lätt som helst, men ändå lätt.

För en svensk hängiven person så hade det väl inte tagit mer än ett par år att lära sig göra en bomb? Saknar han grundkunskaper för att göra en avancerad bomb som kan döda hundratals människor så behöver han inte göra en sån bomb, utan flera mindre från anarkistens kokbok.

För en arab ur t.ex. Al-Qaeda - och det är just dessa jag tänker på i min trådstart - så är det väl inte så svårt att få tag på en granatkastare, k-pist eller en bomb som han spränger sig i luften med? Då är det väl bara att gå in på ett köpcentrum och gå loss med en AK-47 eller spränga en stor bomb.

I mina ögon bör dessa dåd ske mycket oftare än vad de gör. Varför gör de inte det?
Citera
2014-02-11, 01:02
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Det kommer när du minst anar det, du ska nog snart få ditt lystmäte, tyvärr...

Jag tror att en del av orsaken till att man väntar är "god underrättelsetjänst" samt att de slår så satans hårt tillbaka (invasion av irak, afganistan, nacka Osama etc) att det måste vara värt det.
Citera
2014-02-11, 01:43
  #3
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
(Kristna) amerikaner spränger abortionskliniker, Breivik sprängde och sköt ihjäl i Norge, muslimska terrorister spränger bomber lite här och där. Det jag inte förstår är: varför händer det inte oftare?

Ett par gånger i mitt liv, när jag tagit en promenad genom Malmös tätbefolkade områden eller centrum, så har jag tänkt att det vore otroligt enkelt att döda massa människor där. Förvisso inte lika enkelt för oss som för en amerikan som kan få tag på vapen nästan hur lätt som helst, men ändå lätt.

För en svensk hängiven person så hade det väl inte tagit mer än ett par år att lära sig göra en bomb? Saknar han grundkunskaper för att göra en avancerad bomb som kan döda hundratals människor så behöver han inte göra en sån bomb, utan flera mindre från anarkistens kokbok.

För en arab ur t.ex. Al-Qaeda - och det är just dessa jag tänker på i min trådstart - så är det väl inte så svårt att få tag på en granatkastare, k-pist eller en bomb som han spränger sig i luften med? Då är det väl bara att gå in på ett köpcentrum och gå loss med en AK-47 eller spränga en stor bomb.

I mina ögon bör dessa dåd ske mycket oftare än vad de gör. Varför gör de inte det?

Har också tänkt på det. När det gäller Al-Quida osv iaf. För omständigt att ta sig hit kanske. Eller så är hemmaplan viktigare, finns kanske inte nog med skäl att åka hit.
När det gäller västerlänningar som Breivik, så beror det nog på att väldigt många har ett bra liv här, bra med pengar, barn, mycket att förlora osv.
Det krävs en människa med extremt stark övertygelse, intelligens och disciplin för att utföra något liknande Breivik, eller en person utan något att förlora som är beredd att dö.
Citera
2014-02-11, 01:51
  #4
Medlem
sonny crockets avatar
Ja vad hände med alla "sovande celler" som redan fanns på plats i USA? Det har gått 13 år. USA har invaderat både Afghanistan och Irak, men inget händer ju. Vad fasiken, skolungarna i USA har nog dödat fler... Det är bara skitsnack och propaganda.
Citera
2014-02-11, 05:03
  #5
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Har också tänkt på det. När det gäller Al-Quida osv iaf. För omständigt att ta sig hit kanske. Eller så är hemmaplan viktigare, finns kanske inte nog med skäl att åka hit.
När det gäller västerlänningar som Breivik, så beror det nog på att väldigt många har ett bra liv här, bra med pengar, barn, mycket att förlora osv.
Det krävs en människa med extremt stark övertygelse, intelligens och disciplin för att utföra något liknande Breivik, eller en person utan något att förlora som är beredd att dö.

Det är sant det du säger om Breivik. Det där är nog den största anledningen.

Men när det gäller t.ex. antiamerikanska terrorgrupper så tycker jag ändå att det bör ske bra mycket oftare att en random arab skjuter upp ett köpcentrum i en stad som LA eller NY, eller varför inte en biograf som under Batmanpremiären i Colorado.

Jag menar, om jag vore en bin Laden typ med mycket pengar och stor kontroll över en terroristgrupp som för krig mot USA så hade jag sett till att konstant hota landet. Jag kanske förenklar allting nu, men så svårt kan det inte vara att skicka över 3 personer som får tag på vapen och mördar massa folk.
Citera
2014-02-11, 05:11
  #6
Avstängd
Adalantes avatar
En granatkastare? Var skulle han gruppera den hade du tänkt? Känns ganska otympligt att begå ett terrordåd med en granatkastare
Citera
2014-02-11, 05:49
  #7
Avstängd
URBANARTS89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adalante
En granatkastare? Var skulle han gruppera den hade du tänkt? Känns ganska otympligt att begå ett terrordåd med en granatkastare

Kan inte mycket om granatkastare.. skitsamma liksom, inte det som är poängen med tråden ändå. Ersätt granatkastare med något annat vapen som du tror passar och anslut dig till frågeställningen.
Citera
2014-02-15, 15:11
  #8
Medlem
PellAlsings avatar
Svaret är enkelt, det finns väldigt få terrorister i vår värld. Det är ett ytterst fåtal som är villiga och kapabla till såna här handlingar. Fler personer dör på sina arbetsplatser än av terrorism. Kanske borde jag sluta gå till jobbet
Citera
2014-02-17, 00:26
  #9
Medlem
Ja hotbilden som USA och olika EU länder drev på var ju propaganda men det visste vi ju alla redan. Jag menar vi är ju inte dumma i huvudet. Dom största terroristerna är kapitalisterna som försöker ändra världsordningen från demokrati till ett samhälle där allt drivs av de med makt och pengar och alla får finna sig i det eller straffas hårt till total misär eller fängelse.

Tänk när man t ex väljer alternativ där den egna befolkning kommer att skadas till viss del istället för att äventyra det maktmonopol och ekonomiska styret. När man istället kunnat förhindra lidande på bekostnad av t ex en stads hierarki.
Citera
2014-02-17, 00:35
  #10
Medlem
Det sker en del terrorattentat i Europa faktiskt. Dock begås nästan allt av politiska grupper. När ETA och IRA lade ner vapnen skedde självklart en minskning.

Jag har dock delat din frågeställning när jag läst om säkerhetstester där enskilda spökresenärer lyckats föra ombord vapen eller bombattrapper i USA och annorstädes.
Citera
2014-02-17, 02:13
  #11
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Det beror ju på att man för en lågintensivterror via hot, misshandlar, personrån osv.
Det är ett mycket mer effektivt sett att terrorisera än att köra spektakulära bombdåd och liknande.

Sedan så slås ju faktiskt väldigt många speciellt muslimska terrorist ut i bombräder, drönarattacker, riktade avrättningarna.

Sen så underrapporterar man attackerna som faktiskt sker, sker mycket mer än vad som rapporteras, händer även saker i Sverige som aldrig rapporteras i massmedia, samma sak i andra länder.

Och för tillfället så har du ju över 100000 utländska terrorist i Syrien, så de är ju lite upptagna i den köttkvarnen.

Här en intressant blog att följa:
http://www.longwarjournal.org/

och där har du inte allt som sker men han har god koll på en hel del, där ser du olika strikes på terrorceller och även terrorcellers attacker när vi talar om islam specifikt.

Vidare så har vi ju:
http://thereligionofpeace.com/
som forsätter sitt arbete att registrera muslimska terrorattacker med DÖDLIG utgång,
vi är uppe i 22455 i skrivande stund sedan September 2001.
Det är minst 1700+ dödliga terrorattacker om året, dvs. 4,6 om dagen i snitt, och då talar vi inte om de misslyckade terrordåden utan dödlig utgång och inte heller de terrordåd som inte utförs av muslimer, så så få terrorattacker sker ju trots allt inte.
http://www.thereligionofpeace.com/index.html#Attacks

Sedan som jag ser det, den terror diverse kriminella och religiösa kriminella grupperingar utför i en form av lågintensivterror, de som inte vågar gå ut är ju offer för denna terror och terror är ju inte alltid att döda någon, syftet är ju att skrämma personen.

Assyrierna som terrorismens urfader hade ju det som mål för att enklare ta över saker och ting, samma taktik som muslimerna lärt sig av dessa och titta hur Muhammad och hans falska religion växt, från att han blir djävulsbesatt i en grotta i Saudiarabien till att ha tagit över nästan en femtedel av världen, terror works.
Citera
2014-02-19, 17:45
  #12
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89

För en arab ur t.ex. Al-Qaeda - och det är just dessa jag tänker på i min trådstart - så är det väl inte så svårt att få tag på en granatkastare, k-pist eller en bomb som han spränger sig i luften med? Då är det väl bara att gå in på ett köpcentrum och gå loss med en AK-47 eller spränga en stor bomb.

I mina ögon bör dessa dåd ske mycket oftare än vad de gör. Varför gör de inte det?
Googla lite på foiled terror plots så kommer du se att en lång rad mycket allvarliga attacker runt om i västvärlden undanstyrts av våra kära underrättelsetjänster sedan den 11 september. Ofta har det varit mycket sofistikerat planerade spektakulära attacker av erfarna islamister. De flesta sådana sammansvärjningar har inte fått speciellt mycket uppmärksamhet i media.
Dessutom finns det säkerligen en lång rad attacker som avvärjts utan att vi vet om det, bland annat i Sverige. Förutsatt att ingen grips (man kan t.ex. ha flytt till MENA) finns det ingen anledning för SÄPO att berätta något för media.

I dagsläget är min bedömning att underrättelsetjänsten i Sverige och runt om i Europa/USA har god koll på s.k. sleeper cells/Al-Qaida sympatiserande personer med MENA-bakgrund. Se till exempel den marockanske mannen som dog i Syrien nyligen som befunnit sig i Sverige under en tid innan han stack till Syrien. Han hade varit involverad i terroristplanering i Marocko och hamnat i trubbel med myndigheterna på grund av detta. Vederbörande hann knappt sätta foten i Sverige innan SÄPO punktmarkerade honom så hårt att han tvingades fly landet.

Al-Qaida och liknande grupper är väl medvetna om att spelreglerna har ändrats och för den som studerar exempelvis deras tidning är det tydligt att den nya strategin är att inrikta sig på att rekrytera så kallade "lone wolfs", personer av Behring Breivik-karaktär som radikaliserats på egen hand utan att ha ett tydligt socialt nätverk med samma åsikter bortsett från på internet. Nyfrälsta konvertiter är en favorit. Genom att ta kontakt med dessa över internet kan radikala islamistgrupper förse dessa personer med teknologisk expertis och stöttning i syfte att denne ska utföra en attack på egen hand. Vi har sett flera exempel på detta, exempelvis mannen som utlöste en tryckkokarbomb i Stockholm.

Anledning till att man inriktar sig på dessa är att det är betydligt svårare att "komma på" den typen av extremister då endast virtuell kontakt sker och det inte finns något lokalt nätverk att infiltrera. Jag har svårt att tro att Breivik-attentatet hade kunnat genomföras av någon radikal norsk islamist knuten till en salafist-moské i Oslo. Norska PST hade genomskådat detta.
Framtiden ligger i att underrättelsetjänsterna på ett bra sätt lyckas infiltrera jihadistforum och liknande, vilket troligen sker redan idag.
__________________
Senast redigerad av storyteller 2014-02-19 kl. 17:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback