Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-31, 21:48
  #1
Avstängd
NicklasKOs avatar
Hejsan jag har planer på att flytta till kina och bo/jobba där ett år efter gymnasiet. Jag vill just till Kina för att lära mig språket(språken) för att jag tror på Kina som en kommande supermarknad. Har hört att det kyrllar med jobb där och man behöver ju inte ha mer än att man kan överleva. Är det nån som har erfarenhet av Kina(en av de större städerna) om det finns jobb, bostad, uppehålls/arbetstillstånd för just svenskar?
Citera
2005-07-31, 23:56
  #2
Medlem
tjohos avatar
Bostad, hem och trädgård?
Ska du ha en risodling utanför ditt skjul på landsbygden?
Citera
2005-08-01, 10:56
  #3
Avstängd
NicklasKOs avatar
Tak över huvet med toa=D
Citera
2005-08-01, 14:42
  #4
Medlem
RigorMortiss avatar
Flyttas från bostad till resor.

//Moderator
Citera
2005-08-02, 10:13
  #5
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasKO
Hejsan jag har planer på att flytta till kina och bo/jobba där ett år efter gymnasiet. Jag vill just till Kina för att lära mig språket(språken) för att jag tror på Kina som en kommande supermarknad. Har hört att det kyrllar med jobb där och man behöver ju inte ha mer än att man kan överleva. Är det nån som har erfarenhet av Kina(en av de större städerna) om det finns jobb, bostad, uppehålls/arbetstillstånd för just svenskar?


Jag var i Shanghai en vecka i April och träffade där en finsk tjej som hade ett mycket välbetalt jobb som ekonom. Enligt henne så var det inga som helst problem för västerländska ekonomer att få jobb i alla fall.
Citera
2005-08-02, 23:11
  #6
Medlem
kaskadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasKO
Hejsan jag har planer på att flytta till kina och bo/jobba där ett år efter gymnasiet. Jag vill just till Kina för att lära mig språket(språken) för att jag tror på Kina som en kommande supermarknad. Har hört att det kyrllar med jobb där och man behöver ju inte ha mer än att man kan överleva. Är det nån som har erfarenhet av Kina(en av de större städerna) om det finns jobb, bostad, uppehålls/arbetstillstånd för just svenskar?

Om du har planer på att flytta dit så är ju ett förslag att söka jobb som lärare i engelska. Det är ett behov som är stort i Kina och brukar betala sig tillräckligt för att överleva.

Att tro att man kan åka dit och få tag på ett kvalificerat jobb hur som helst bara för att man är europé är en vanlig missuppfattning. Jobb kommer definitivt inte på silverfat därborta.

Lära dig kinesiska (mandarin) ordentligt kräver mycket studerande (helst på ngt av de större universiteten i Kina). Dock kan du lätt få en bra konversations-kinesiska på en 4-5 månader av att bara läsa ett par kvällar i veckan och bo i ett område där folk inte talar engelska (förutsatt att du har lätt att lära dig nya språk).

Har bott en längre tid i Kina, så det är bara PM:a mig om det är ngt du undrar eller om du behöver kontakter.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f231656

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback