Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-31, 19:46
  #1
Medlem
Följande scenario: jag ber en kompis som äger ett eget företag köpa en bärbar dator till mig i 5000-7000kr klassen.

Han köper den och drar momsen, sen kan jag köpa den billigare av honom.

Finns det några risker med detta? Är det "olagligt" överhuvudtaget?

Måste han lämna in datorn på service om det skulle bli tal om något fel som omfattas av garantin?

Kan hans revisor upptäcka "bluffen" och sätta honom eller mig i knipa?

Vad händer om hans företag går i konkurs och konkursförvaltaren begär in alla lösören han köpt, den bärbara datorn existerar då plöstligt inte..?

Grymt tacksam för alla svar!
Citera
2005-07-31, 21:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford

Vad händer om hans företag går i konkurs och konkursförvaltaren begär in alla lösören han köpt, den bärbara datorn existerar då plöstligt inte..?

Om det e ett AB sa nej.
Citera
2005-07-31, 21:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Måste han lämna in datorn på service om det skulle bli tal om något fel som omfattas av garantin?

Reparationen maste goras i _hans_ namn. Sen beror det pa vad foretaget har for policy vad galler garanti/servicereparationer.

Vissa skickar bud efter den, andra kraver att man skickar in den sjalv via post osv.
Citera
2005-07-31, 21:33
  #4
Avstängd
NicklasKOs avatar
En bärbar datorn blir avskriven på bara ett år vilket betyder väldigt liten risk faktor. Men vad kan hände du har ju bara lånat datorn
Citera
2005-07-31, 22:51
  #5
Medlem
ok, så ni tror att det ska vara lugnt?
Citera
2005-07-31, 23:39
  #6
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
ok, så ni tror att det ska vara lugnt?
Jodå för din del, men han kanske inte ligger så fint till om någon frågar efter den hans revisor eller någon tex
Edit trodde datorer skrevs av på 3 år....
Citera
2005-07-31, 23:45
  #7
Avstängd
NicklasKOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Jodå för din del, men han kanske inte ligger så fint till om någon frågar efter den hans revisor eller någon tex
Edit trodde datorer skrevs av på 3 år....

Inte enligt revisorn till han som jag köpte min lap av
Citera
2005-08-01, 21:27
  #8
Medlem
Rans avatar
Tänk på att du inte tjänar så mycket.

25 av, sedan är det väll en viss procent som måste betalas senare. det är väll 15%?

10% på en dator för säg 15k är inte mycket, inte värt krånglet tycker jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback