Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-10, 14:35
  #1
Avstängd
Vill resa runt nya zeeland pa 3-4 veckor och bara hort skit om kiwi experience. Har nagon akt med Stray? Kan fa short max passet for 800 au dollar,prisvart? Annars finns det intercity och nakedbus som ar mycket billigare men vet ej om de aker overallt.
Citera
2014-02-13, 09:37
  #2
Medlem
Jokerswes avatar
(FB) Nya zeeland busspass

Ballongdjur har bra koll på det där, kolla tidigare trådar.
Citera
2014-02-14, 07:02
  #3
Medlem
Ballongdjurs avatar
Kan tillägga att Nakedbus och Intercity är som Coca Cola och Pepsi.
I princip samma utbud. Smaksak vad man föredrar.
Jag använde mig av båda men aldrig med något busspass.
Citera
2014-02-19, 10:28
  #4
Medlem
Fikees avatar
Sitter i en liten stad utanför Auckland just nu och kollar lite på bussar.

Fördelen med Stray är de kör ofta turer hostel till hostel istället för som Naked som kör buss-station till buss-station.

Stray kör även mycket turer man kan boka in sig på (dykning, snorkling, surf, kayak) och många åker med samma buss i typ 2-3 veckor, så man lär känna gänget på bussen bra. Jävlligt roligt!


För min del lutar det nog mot att köpa mig en egen bil för att köra runt med. Då sparar jag in pengar på boende också, för då sover jag nog i bilen många nätter.
Jag ska vara här i Nya Zealand i ett år, har bara varit här i sex veckor hittils.
Citera
2014-02-20, 06:19
  #5
Medlem
ReiseReises avatar
Stray, Magic och Kiwi exp bussarna tar dig bara till de sevardiga omraderna, och sedan kanske du far en discount pa kanske 2 dollar for varje evenemang osv, i grunden ar de helt javla vardelosa om du inte redan vet vad man ska aka och se i nya zealand.
Det enda dom ar bra for ar om du har valdigt lite tid och vill se sa mycket som mojligt utan att behova anstranga dig.

For ovrig ar dessa bussar endast for party manniskor som ar mer intreserade att supa knulla och festa varje dag och sedan ta en cool bild for sin facebook profilbild.
Det finns vissa destinationer som dessa bussar endast gar till ocksa tex River Valley osv, men dessa ar inga 10 poanger so man maste uppleva.

Jag korde pa Nakedbus hela vagen under mitt hela ar i NZ, mest for att jag var i NZ ett helt ar och kunde darfor i lugn och ro ta mig runt hur jag an ville och kunde ta reda pa allt i god tid. Och sa kunde jag festa och ga ut med folk av mitt eget val nar jag ville

Hade en del vanner som gjorde Kiwi Exp och en del sa att det var asbra (som sagt, mycket fest och ingen planering behovs), medans andra sa att det var totalt skit. Det hela handlar om vilken typ av person du ar.
En sak jag hort Kiwi Exp fatt mycket skit for ar att de ar valdigt krongliga att planera med, dvs om du valjer att stanna pa ett stalle nagon dag langre an "schemat" sa blir det mycket krongel att boka en ny Kiwi buss eftersom de alltid ar fullbokade.

Conclusion: Om du redan vet om vart du vill aka och vad du vill se, vad man "bor" se sa finns det ingen anledning att inte bara kora pa Naked och Intercity. Kop ett busspass (ca 17 trips borde racka)
Har du ett valdigt tight schema, inte vet ett skvatt om NZ, ar en ultrasocial person sa ska du ta dessa bussar

Aterkom garna om du vill att jag ska rita upp en karta for dig vart du borde aka och se
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2316099

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback