Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-10, 13:06
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tar och startar om den här tråden.

Den här mycket tragiska familjetragedin i Hörja finns omnämnt i NKK 2000, sidorna 437-442. Artikeln har rubriken Giftmorden i Hörja. Den är skriven av den mycket kunnige och duktige Klas Lithner i Malmö. Pratade själv med honom en gång per telefon. Vet ej om han ännu är i livet?

Endast ett kortare sammandrag från artikeln i NKK 2000.

På första sidan i artikeln visas en del av den artikel som skrevs i tidningen Norra Skåne i Hässleholm. Händelsen uppfattades så extraordinär att denna tidning gav ut ett extra nummer som fick nummer 39½.

Tidningen Norra Skåne Extrablad utkom lördagen den 31 mars 1900 med rubriken "Ett sorgligt familjedrama".

Det gift som Frans Oscar Bergstrand använde sig av enligt hans egna anteckningar var cyankalium. Orsaken till hans drastiska beslut kan knappast ha varit något annat än en dålig ekonomi.

Fadern hade redan börjat att förskingra 1896. Han skyllde på felskrivningar och misstag. Banken såg mellan fingrarna men till sist gick det inte längre. Han fick till sist ett ultimatum att täcka förskingringen före klockan 12.00 den 31 mars 1900.

De fyra mördade barnen kom att begravas den 8 april på Hörja kyrkogård. Bergstrand själv kom att begravas den 9 april på Norra Kyrkogården i Lund.

Den kvarvarande barnaskaran kom snart att upplösas. Dottern Elin flyttade redan den 26 april till Jämshög i Blekinge, där hon blev fosterbarn hos en lärarfamilj. Den här familjen var inte släkt med henne. Denna familj flyttade 1901 till Landskrona.

Den äldsta dottern Signe kom att tillsammans med syskonen Bertha och Bertrand att flytta till sina morföräldrar i Linneryd den 31 juli 1900.

Samtidigt flyttade dottern Svea till Älvsereds församling i Västergötland. Hon blev där adopterad av en läkarfamilj och kom ca 1920 att flytta därifrån.

Signe, Bertha och Bertrand kom senare att flytta vidare till Haga församling i Göteborg.

Kopierar också av länken som skribenten Kloge bifogade:

http://perstorps-allehanda.se/index....morden-i-horja

Någon som har hört talats om denna tragedi förut? Någon som ev. har mer information att delge oss läsare?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-02-10 kl. 13:23.
Citera
2014-02-10, 19:07
  #2
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den är skriven av den mycket kunnige och duktige Klas Lithner i Malmö. Pratade själv med honom en gång per telefon. Vet ej om han ännu är i livet?
Lithner med en yrkeskarriär som åklagare och som blev en hängiven deckarfantast och
uppskattad medlem i både Svenska Deckarakademien och Skånska Deckarsällskapet avled
2008.
Här skriver deckarförfattaren Jean Bolinder om just honom:

http://www.dast.nu/artikel/klas-lithner-in-memoriam
Citera
2014-02-11, 15:55
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikelns författare.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Lithner med en yrkeskarriär som åklagare och som blev en hängiven deckarfantast och
uppskattad medlem i både Svenska Deckarakademien och Skånska Deckarsällskapet avled
2008.
Här skriver deckarförfattaren Jean Bolinder om just honom:

http://www.dast.nu/artikel/klas-lithner-in-memoriam

Tack för din information. Jag pratade med honom runt 2000. Ja jag visste att han bl.a. var med i Svenska Deckarakademien. Förutom kriminalfall pratade vi också just om svenska deckare.
Citera
2014-02-16, 21:39
  #4
Medlem
Jag bor i trakterna, är det nåt jag kan ev kolla lättare eftersom jag bor där jag gör?
Sånt här är mycket intressant, så kan jag bistå med nåt så gör jag gärna det.

Om den artikeln rönt sådant intresse så är det väl inte omöjligt att den återutgivits som s a s extrabilaga el dyl nån gång genom åren.
Citera
2014-02-17, 12:51
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Extrabilagor flera gånger?

Citat:
Ursprungligen postat av felody
Jag bor i trakterna, är det nåt jag kan ev kolla lättare eftersom jag bor där jag gör?
Sånt här är mycket intressant, så kan jag bistå med nåt så gör jag gärna det.

Om den artikeln rönt sådant intresse så är det väl inte omöjligt att den återutgivits som s a s extrabilaga el dyl nån gång genom åren.

Det vore bra om du kunde kolla upp i gamla tidningar efter artiklar om detta tragiska om du har möjlighet.

Eftersom det har rönt ett sådant intresse måste det ha skrivits en hel om det. Kanske extrabilagor flera gånger?
Citera
2019-01-17, 17:45
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Detaljerad artikel 2019.

I tidskriften Historiska brott & mysterier, #1/2019, tas detta tragiska fall upp på sidorna 9-12 mycket detaljerat och illustrerat med fyra foton.

Citat rubriken:

"De ohyggliga barnamorden i lilla Hörja."

På sidan 9 finns ett gammalt foto på skolan och där står det: "Den gamla skolan låg nere vid ån. Byggnaden finns kvar och kallas idag Hörjagården."

Ett annat foto är på Frans Oskar tillsammans med en del av sina elever alldeles utanför skolhuset 1899.

Han hade förskingrat 3500 kr vilket 2018 är 201668 kr. Ett mycket stort belopp som han naturligtvis inte hade någon möjlighet att kunna betala tillbaka.

Änkemannen och läraren Frans Oskar Bergstrand hade hela 9 barn. Åtta av dem befann sig hemma hos honom den 31 mars 1900 medans en 8-årig son fanns i Småland som både modern och fadern var ifrån. Frans Oskar ger alla barnen en slurk men glömmer bort snart 2-åriga Greta. Som tur var.

Fyra av barnen dör omedelbart av "hostmedicinen" medans storasyster Signe tyckte att den smakar illa och spottar ut den i smyg och springer iväg och dricker vatten. Hon chockas över det hon får se och ropar då på pigan Johanna som skickar bud efter barnmorskan Matilda Wedsberg och hon i sin tur på doktor Gustafson i Tyringe. Tillsammans ger de sedan barnen kräkmedel och lyckas på så sätt rädda livet på döttrarna Berta och Stina.

Av familjen Bergstrands 9 barn överlever alltså fyra döttrar och en son. Tre söner och en dotter avlider. Faderns kropp skickades till Lund där den skulle användas i undervisning i anatomi. Därefter begravs han i stillhet i Lund utan präst och klockringning.

Av de överlevande fem barnen är det endast ett av dem som får barn. Det är dottern Stina som får en dotter och en son i äktenskapet med köpmannen Algot Mauritz Walton. Även Stina (i trådsarten kallad för Svea) kom också att hamna i Göteborg där hon avlider 87 år gammal 1983.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-01-17 kl. 18:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback